Biograficzny problem czy normalizacja? Narracje o międzypokoleniowym awansie klasowym

StatusVoR
Alternative title
Authors
Kajta, Justyna
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2024-06-23
Publisher
Journal title
Studia Krytyczne
Issue
12
Volume
Pages
Pages
75-99
ISSN
2450-9078
ISSN of series
Access date
2024-06-23
Abstract PL
Wpisując się w zwrot kulturowy w analizach klas społecznych, artykuł koncentruje się na biograficznym doświadczaniu międzypokoleniowego awansu klasowego. Opierając się na analizie 30 wywiadów biograficzno-narracyjnych z osobami, które pochodzą z klas ludowych, a obecnie są akademikami/akademiczkami, artystami/artystkami, menadże-rami/menadżerkami biznesu, tekst poszukuje odpowiedzi na pytanie o to, jak obiektywny awans klasowy jest subiektywnie postrzegany przez osoby, którego doświadczyły. Zapre-zentowane i omówione są tutaj dwa rodzaje narracji o awansie: problematyzująca (kiedy awans staje się przedmiotem pogłębionej pracy biograficznej) oraz normalizująca (kiedy awans nie stanowi kluczowego wątku w opowieści). Prezentacja wybranych przypadków biograficznych pozwala na wyodrębnienie elementów, które mogą wpływać na stopień obecności mobilności klasowej w narracjach.
Abstract EN
Abstract other
Keywords PL
awans klasowy
tożsamość biograficzna
praca biograficzna
klasy społeczne
Keywords EN
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
RaM-CLASS. Reprodukcja i mobilność klasowa – doświadczenia biograficzne w polach akademii, sztuki i biznesu
Views
Views9
Acquisition Date4.07.2025
Downloads
Downloads9
Acquisition Date4.07.2025
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar