Biograficzny problem czy normalizacja? Narracje o międzypokoleniowym awansie klasowym
Biograficzny problem czy normalizacja? Narracje o międzypokoleniowym awansie klasowym
StatusVoR
Alternative title
Authors
Kajta, Justyna
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2024-06-23
Publisher
Journal title
Studia Krytyczne
Issue
12
Volume
Pages
Pages
75-99
DOI
ISSN
2450-9078
ISSN of series
Access date
2024-06-23
Abstract PL
Wpisując się w zwrot kulturowy w analizach klas społecznych, artykuł koncentruje się na biograficznym doświadczaniu międzypokoleniowego awansu klasowego. Opierając się na analizie 30 wywiadów biograficzno-narracyjnych z osobami, które pochodzą z klas ludowych, a obecnie są akademikami/akademiczkami, artystami/artystkami, menadże-rami/menadżerkami biznesu, tekst poszukuje odpowiedzi na pytanie o to, jak obiektywny awans klasowy jest subiektywnie postrzegany przez osoby, którego doświadczyły. Zapre-zentowane i omówione są tutaj dwa rodzaje narracji o awansie: problematyzująca (kiedy awans staje się przedmiotem pogłębionej pracy biograficznej) oraz normalizująca (kiedy awans nie stanowi kluczowego wątku w opowieści). Prezentacja wybranych przypadków biograficznych pozwala na wyodrębnienie elementów, które mogą wpływać na stopień obecności mobilności klasowej w narracjach.
Abstract EN
Abstract other
Keywords PL
awans klasowy
tożsamość biograficzna
praca biograficzna
klasy społeczne
tożsamość biograficzna
praca biograficzna
klasy społeczne
Keywords EN
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
RaM-CLASS. Reprodukcja i mobilność klasowa – doświadczenia biograficzne w polach akademii, sztuki i biznesu