Biograficzny problem czy normalizacja? Narracje o międzypokoleniowym awansie klasowym

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-07-03T03:10:16Z
dc.abstract.plWpisując się w zwrot kulturowy w analizach klas społecznych, artykuł koncentruje się na biograficznym doświadczaniu międzypokoleniowego awansu klasowego. Opierając się na analizie 30 wywiadów biograficzno-narracyjnych z osobami, które pochodzą z klas ludowych, a obecnie są akademikami/akademiczkami, artystami/artystkami, menadże-rami/menadżerkami biznesu, tekst poszukuje odpowiedzi na pytanie o to, jak obiektywny awans klasowy jest subiektywnie postrzegany przez osoby, którego doświadczyły. Zapre-zentowane i omówione są tutaj dwa rodzaje narracji o awansie: problematyzująca (kiedy awans staje się przedmiotem pogłębionej pracy biograficznej) oraz normalizująca (kiedy awans nie stanowi kluczowego wątku w opowieści). Prezentacja wybranych przypadków biograficznych pozwala na wyodrębnienie elementów, które mogą wpływać na stopień obecności mobilności klasowej w narracjach.
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.contributor.authorKajta, Justyna
dc.date.access2024-06-23
dc.date.accessioned2024-09-25T08:21:46Z
dc.date.available2024-09-25T08:21:46Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-06-23
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.grantnumber2022/47/D/HS6/00726
dc.description.granttitleRaM-CLASS. Reprodukcja i mobilność klasowa – doświadczenia biograficzne w polach akademii, sztuki i biznesu
dc.description.issue12
dc.description.physical75-99
dc.description.versionfinal_published
dc.identifier.doi10.25167/sk.5608
dc.identifier.issn2450-9078
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/880
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sk/article/view/5608
dc.languagepl
dc.pbn.affiliationnauki socjologiczne
dc.rightsCC-BY
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.plawans klasowy
dc.subject.pltożsamość biograficzna
dc.subject.plpraca biograficzna
dc.subject.plklasy społeczne
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleBiograficzny problem czy normalizacja? Narracje o międzypokoleniowym awansie klasowym
dc.title.journalStudia Krytyczne
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle