Trends in European language education policy on teacher education: Teaching foreign languages to young learners

StatusVoR
Alternative title
Trendy w europejskiej polityce językowej dotyczącej kształcenia nauczycieli: nauczanie języków obcych najmłodszych uczniów
Authors
Komorowska-Janowska, Hanna
Krajka, Jarosław
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2024-07-09
Publisher
Journal title
Glottodidactica
Issue
1
Volume
51
Pages
Pages
27-44
ISSN
2956-3658
0072-4769
ISSN of series
Access date
2024-07-09
Abstract PL
Współczesne kształcenie językowe dzieci staje przed koniecznością indywidualizacji procesu nauczania z uwagi na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów oraz różnorodność kontekstów, w których przebiega proces kształcenia. W rezultacie prowadzi to do kreatywności nauczycieli i powstawania innowacyjnych praktyk. Jednocześnie w efekcie procesów globalizacyjnych ma miejsce pewna standaryzacja nauczania, również pod wpływem wdrażania założeń europejskiej polityki językowej. Pojawienie się tak ważnych narzędzi jak Europejski System Opisu Kształcenia Językowego czy Europejskie Portfolio dla Nauczycieli Przedszkolnych ma istotny wpływ na proces kształcenia nauczycieli. Z tego powodu główne pytanie badawcze artykułu brzmi: na ile najważniejsze dokumenty i narzędzia UE / Rady Europy okazują się przydatne w nauczaniu dzieci. Analiza pokazuje istotność wybranych narzędzi, modyfikacje ich zastosowania na przestrzeni lat oraz nowe formy wdrażania w erze mediów społecznościowych.
Abstract EN
Contemporary language education to young learners is seeing an increased focus on individual variation, due to students’ special educational needs and the diversity of contexts in which instruction takes place. This leads to the increased creativity of teachers and the emergence of innovative practices in various areas of teaching languages to children. On the other hand, due to globalization and international cooperation, language teaching experiences a degree of standardization. One source of this may be the impact of European education policy. Due to such influential tools as the Common European Framework of Reference for Languages or the European Portfolio for Pre-Primary Educators, educational systems find it convenient and useful to apply some of these assumptions. Therefore, it is important to make an overview of trends in European education policy in reference to teaching young learners, to indicate what kind of support can be given to language instructors in their work with children. The research question posed in the paper is to what extent the most important European policy documents and tools prove relevant in the practice of young learner educators? The analysis indicates the viability of selected European policy tools, modifications of their use across the years and new forms of implementation in the social media era.
Abstract other
Keywords PL
kształcenie językowe
nauczanie dzieci
doskonalenie nauczycieli
europejska polityka językowa
Keywords EN
language education
teaching young learners
teacher development
European language policy
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by-nd
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-NoDerivatives licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
Views
Views16
Acquisition Date26.05.2025
Downloads
Downloads8
Acquisition Date26.05.2025
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar