Trends in European language education policy on teacher education: Teaching foreign languages to young learners

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-05-26T03:13:31Z
dc.abstract.enContemporary language education to young learners is seeing an increased focus on individual variation, due to students’ special educational needs and the diversity of contexts in which instruction takes place. This leads to the increased creativity of teachers and the emergence of innovative practices in various areas of teaching languages to children. On the other hand, due to globalization and international cooperation, language teaching experiences a degree of standardization. One source of this may be the impact of European education policy. Due to such influential tools as the Common European Framework of Reference for Languages or the European Portfolio for Pre-Primary Educators, educational systems find it convenient and useful to apply some of these assumptions. Therefore, it is important to make an overview of trends in European education policy in reference to teaching young learners, to indicate what kind of support can be given to language instructors in their work with children. The research question posed in the paper is to what extent the most important European policy documents and tools prove relevant in the practice of young learner educators? The analysis indicates the viability of selected European policy tools, modifications of their use across the years and new forms of implementation in the social media era.
dc.abstract.plWspółczesne kształcenie językowe dzieci staje przed koniecznością indywidualizacji procesu nauczania z uwagi na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów oraz różnorodność kontekstów, w których przebiega proces kształcenia. W rezultacie prowadzi to do kreatywności nauczycieli i powstawania innowacyjnych praktyk. Jednocześnie w efekcie procesów globalizacyjnych ma miejsce pewna standaryzacja nauczania, również pod wpływem wdrażania założeń europejskiej polityki językowej. Pojawienie się tak ważnych narzędzi jak Europejski System Opisu Kształcenia Językowego czy Europejskie Portfolio dla Nauczycieli Przedszkolnych ma istotny wpływ na proces kształcenia nauczycieli. Z tego powodu główne pytanie badawcze artykułu brzmi: na ile najważniejsze dokumenty i narzędzia UE / Rady Europy okazują się przydatne w nauczaniu dzieci. Analiza pokazuje istotność wybranych narzędzi, modyfikacje ich zastosowania na przestrzeni lat oraz nowe formy wdrażania w erze mediów społecznościowych.
dc.affiliationKatedra Anglistyka
dc.affiliationWydział Nauk Humanistycznych w Warszawie
dc.affiliationInstytut Nauk Humanistycznych
dc.contributor.authorKomorowska-Janowska, Hanna
dc.contributor.authorKrajka, Jarosław
dc.date.access2024-07-09
dc.date.accessioned2024-10-15T10:10:51Z
dc.date.available2024-10-15T10:10:51Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-07-09
dc.description.abstract<jats:p>Contemporary language education to young learners is seeing an increased focus on individual variation, due to students’ special educational needs and the diversity of contexts in which instruction takes place. This leads to the increased creativity of teachers and the emergence of innovative practices in various areas of teaching languages to children. On the other hand, due to globalization and international cooperation, language teaching experiences a degree of standardization. One source of this may be the impact of European education policy. Due to such influential tools as the Common European Framework of Reference for Languages or the European Portfolio for Pre-Primary Educators, educational systems find it convenient and useful to apply some of these assumptions. Therefore, it is important to make an overview of trends in European education policy in reference to teaching young learners, to indicate what kind of support can be given to language instructors in their work with children. The research question posed in the paper is to what extent the most important European policy documents and tools prove relevant in the practice of young learner educators? The analysis indicates the viability of selected European policy tools, modifications of their use across the years and new forms of implementation in the social media era.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue1
dc.description.physical27-44
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume51
dc.identifier.doi10.14746/gl.2024.51.1.2
dc.identifier.issn2956-3658
dc.identifier.issn0072-4769
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/953
dc.identifier.weblinkhttps://pressto.amu.edu.pl/index.php/gl/article/view/39864/36142
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.pbn.affiliationjęzykoznawstwo
dc.pbn.affiliationnauki o kulturze i religii
dc.rightsCC-BY-ND
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enlanguage education
dc.subject.enteaching young learners
dc.subject.enteacher development
dc.subject.enEuropean language policy
dc.subject.plkształcenie językowe
dc.subject.plnauczanie dzieci
dc.subject.pldoskonalenie nauczycieli
dc.subject.pleuropejska polityka językowa
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleTrends in European language education policy on teacher education: Teaching foreign languages to young learners
dc.title.alternativeTrendy w europejskiej polityce językowej dotyczącej kształcenia nauczycieli: nauczanie języków obcych najmłodszych uczniów
dc.title.journalGlottodidactica
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle