Koncepcyjny model strategicznej współpracy uczelni wyższych i muzeów w doskonaleniu jakości kształcenia menedżerskiego
Koncepcyjny model strategicznej współpracy uczelni wyższych i muzeów w doskonaleniu jakości kształcenia menedżerskiego
StatusVoR
Alternative title
Conceptual model of strategic cooperation between universities and museums to enhance the quality of management education
Authors
Pacholarz, Wioletta
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-10-07
Publisher
Journal title
Muzealnictwo
Issue
66
Volume
Pages
Pages
141-150
DOI
ISSN
0464-1086
ISSN of series
Access date
2025-10-07
Abstract PL
Artykuł przedstawia koncepcyjny Model Synergii Edukacyjno-Kulturowej (SEK) – ramę strategicznej współpracy uczelni wyższych i muzeów osadzoną w programach przedmiotów projektowych – w celu podniesienia jako-ści kształcenia menedżerskiego poprzez integrację praktyk kulturowych. Przeprowadzono systematyczny przegląd 31 publikacji (2000–2024), analizę 13 dokumentów kodowanych w Excelu oraz osiem półustrukturyzowanych wywiadów z menedżerami muzeów i wykładowcami. Dane poddano jakościowej analizie treści i syntezie SWOT. Wyniki wskazują na cztery filary Modelu SEK: partnerstwo strategiczne, Project-Based Learning, governance i ewaluację oraz wsparcie organizacyjno-finansowe, które odpowiadają zidentyfikowanym korzyściom i barierom. Konieczne są pilotażowe wdroże-nie i empiryczna walidacja modelu, by ocenić jego efektywność i trwałość dla dalszego rozwoju edukacji menedżerskiej.
Abstract EN
The article presents a conceptual model of educational and cultural synergy (ECS) – a framework for strategic coop-eration between universities and museums in project-based courses – with the aim of improving the quality of man-agement education through the integration of cultural practices. A comprehensive review of 31 publications (2000–2024) was conducted, along with an analysis of 13 documents coded in Excel, and eight semi-structured interviews with museum managers and lecturers. The data was then subjected to a qualitative content analysis and SWOT syn-thesis. The results indicate four pillars of the SEK model: strategic partnership, Project-Based Learning, governance and evaluation, and organizational and financial support, which correspond to the benefits and barriers identified. In order to assess the effectiveness and sustainability of the model for the further development of management education, it is necessary to pilot it and validate it empirically.
Abstract other
Keywords PL
strategiczna współpraca uczelnia-muzeum
zarządzanie jakością kształcenia
kształcenie menedżerskie
uczenie się przez projekt (PBL)
analiza SWOT
innowacje dydaktyczne
zarządzanie jakością kształcenia
kształcenie menedżerskie
uczenie się przez projekt (PBL)
analiza SWOT
innowacje dydaktyczne
Keywords EN
strategic university-museum cooperation
managing the quality of education
management education
Project-Based Learning (PBL)
SWOT analysis
innovative teaching
managing the quality of education
management education
Project-Based Learning (PBL)
SWOT analysis
innovative teaching