Koncepcyjny model strategicznej współpracy uczelni wyższych i muzeów w doskonaleniu jakości kształcenia menedżerskiego

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-15T04:11:41Z
dc.abstract.enThe article presents a conceptual model of educational and cultural synergy (ECS) – a framework for strategic coop-eration between universities and museums in project-based courses – with the aim of improving the quality of man-agement education through the integration of cultural practices. A comprehensive review of 31 publications (2000–2024) was conducted, along with an analysis of 13 documents coded in Excel, and eight semi-structured interviews with museum managers and lecturers. The data was then subjected to a qualitative content analysis and SWOT syn-thesis. The results indicate four pillars of the SEK model: strategic partnership, Project-Based Learning, governance and evaluation, and organizational and financial support, which correspond to the benefits and barriers identified. In order to assess the effectiveness and sustainability of the model for the further development of management education, it is necessary to pilot it and validate it empirically.
dc.abstract.plArtykuł przedstawia koncepcyjny Model Synergii Edukacyjno-Kulturowej (SEK) – ramę strategicznej współpracy uczelni wyższych i muzeów osadzoną w programach przedmiotów projektowych – w celu podniesienia jako-ści kształcenia menedżerskiego poprzez integrację praktyk kulturowych. Przeprowadzono systematyczny przegląd 31 publikacji (2000–2024), analizę 13 dokumentów kodowanych w Excelu oraz osiem półustrukturyzowanych wywiadów z menedżerami muzeów i wykładowcami. Dane poddano jakościowej analizie treści i syntezie SWOT. Wyniki wskazują na cztery filary Modelu SEK: partnerstwo strategiczne, Project-Based Learning, governance i ewaluację oraz wsparcie organizacyjno-finansowe, które odpowiadają zidentyfikowanym korzyściom i barierom. Konieczne są pilotażowe wdroże-nie i empiryczna walidacja modelu, by ocenić jego efektywność i trwałość dla dalszego rozwoju edukacji menedżerskiej.
dc.affiliationUniwersytet SWPS, Wydział Nauk Społecznych w Warszawie
dc.affiliationWydział Nauk Społecznych w Warszawie
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.contributor.authorPacholarz, Wioletta
dc.date.access2025-10-07
dc.date.accessioned2025-10-21T11:39:24Z
dc.date.available2025-10-21T11:39:24Z
dc.date.created2025-08
dc.date.issued2025-10-07
dc.description.abstract<jats:p>Artykuł przedstawia koncepcyjny Model Synergii Edukacyjno-Kulturowej (SEK) – ramę strategicznej współpracy uczelni wyższych i muzeów osadzoną w programach przedmiotów projektowych – w celu podniesienia jakości kształcenia menedżerskiego poprzez integrację praktyk kulturowych. Przeprowadzono systematyczny przegląd 31 publikacji (2000–2024), analizę 13 dokumentów kodowanych w Excelu oraz osiem półustrukturyzowanych wywiadów z menedżerami muzeów i wykładowcami. Dane poddano jakościowej analizie treści i syntezie SWOT. Wyniki wskazują na cztery filary Modelu SEK: partnerstwo strategiczne, Project-Based Learning, governance i ewaluację oraz wsparcie organizacyjno-finansowe, które odpowiadają zidentyfikowanym korzyściom i barierom. Konieczne są pilotażowe wdrożenie i empiryczna walidacja modelu, by ocenić jego efektywność i trwałość dla dalszego rozwoju edukacji menedżerskiej.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue66
dc.description.physical141-150
dc.description.versionfinal_published
dc.identifier.doi10.69500/m.77
dc.identifier.eissn2391-4815
dc.identifier.issn0464-1086
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1885
dc.identifier.weblinkhttps://rocznikmuzealnictwo.nim.gov.pl/index.php/m/article/view/77
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.language.subjectpl
dc.pbn.affiliationnauki o zarządzaniu i jakości
dc.rightsCC-BY-NC
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enstrategic university-museum cooperation
dc.subject.enmanaging the quality of education
dc.subject.enmanagement education
dc.subject.enProject-Based Learning (PBL)
dc.subject.enSWOT analysis
dc.subject.eninnovative teaching
dc.subject.plstrategiczna współpraca uczelnia-muzeum
dc.subject.plzarządzanie jakością kształcenia
dc.subject.plkształcenie menedżerskie
dc.subject.pluczenie się przez projekt (PBL)
dc.subject.planaliza SWOT
dc.subject.plinnowacje dydaktyczne
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleKoncepcyjny model strategicznej współpracy uczelni wyższych i muzeów w doskonaleniu jakości kształcenia menedżerskiego
dc.title.alternativeConceptual model of strategic cooperation between universities and museums to enhance the quality of management education
dc.title.journalMuzealnictwo
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle