“Just shut out the world”: Bullied adolescents’ structured recreational and sports activities and their relationship to wellbeing and friendship
“Just shut out the world”: Bullied adolescents’ structured recreational and sports activities and their relationship to wellbeing and friendship
StatusVoR
Alternative title
Authors
Bjereld, Ylva
Thornberg, Robert
Wójcik, Małgorzata
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025
Publisher
Journal title
Journal of Leisure Research
Issue
5
Volume
56
Pages
Pages
722–736
ISSN
0022-2216
ISSN of series
Access date
2024-09-20
Abstract PL
Choć zajęcia rekreacyjne i przyjaźnie prześladowanych nastolatków mogą wpływać na ich dobrostan, środowiska rekreacyjne tych osób rzadko były przedmiotem wcześniejszych badań. Celem niniejszego badania było poznanie perspektywy prześladowanych nastolatków na temat ich czasu wolnego poza szkołą — ze szczególnym uwzględnieniem zorganizowanych zajęć rekreacyjnych i sportowych oraz tego, w jaki sposób wiążą się one z przyjaźniami i dobrostanem.
Na podstawie wywiadów z 20 szwedzkimi nastolatkami, którzy doświadczyli prześladowań w niższej szkole średniej, zastosowano konstruktywistyczne podejście teorii ugruntowanej, dodatkowo oparte na koncepcjach z perspektywy społeczno-ekologicznej i teorii tożsamości. Wyniki wskazują, że zorganizowane zajęcia rekreacyjne i sportowe mogą stanowić tymczasową ucieczkę od szkolnego prześladowania, zapewniając bezpieczne środowisko sprzyjające regeneracji psychicznej i rozwojowi przyjaźni. Jednak obecność prześladowców w tych aktywnościach może osłabić pozytywne efekty i prowadzić ofiary do rezygnacji z uczestnictwa.
Abstract EN
Although bullied adolescents’ leisure activities and friendships may impact their wellbeing, the leisure environments of bullied adolescents has received limited attention in previous research. The aim of this study was to explore bullied adolescents’ perspectives on their out-of-school time, with a special focus on structured recreational and sports activities and how these relate to friendships and wellbeing.
Based on interviews with 20 Swedish adolescents who experienced bullying in lower secondary school, we used a constructivist grounded theory approach to guide the research, further informed by concepts from the social-ecological perspective and identity theory. The findings indicate that structured recreational and sports activities can serve as a temporary refuge from school bullying, providing a safe environment that promotes self-recovery and friendship development. However, if bullies are present in these activities, it can undermine the positive effects and may lead victims to quit.
Abstract other
brak
Keywords PL
bullying
dobrostan
przyjaciele
zajęcia sportowe
dobrostan
przyjaciele
zajęcia sportowe
Keywords EN
bullying
wellbeing
friends
recreational activity
sports activity
wellbeing
friends
recreational activity
sports activity