“Just shut out the world”: Bullied adolescents’ structured recreational and sports activities and their relationship to wellbeing and friendship

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-18T04:10:35Z
dc.abstract.enAlthough bullied adolescents’ leisure activities and friendships may impact their wellbeing, the leisure environments of bullied adolescents has received limited attention in previous research. The aim of this study was to explore bullied adolescents’ perspectives on their out-of-school time, with a special focus on structured recreational and sports activities and how these relate to friendships and wellbeing. Based on interviews with 20 Swedish adolescents who experienced bullying in lower secondary school, we used a constructivist grounded theory approach to guide the research, further informed by concepts from the social-ecological perspective and identity theory. The findings indicate that structured recreational and sports activities can serve as a temporary refuge from school bullying, providing a safe environment that promotes self-recovery and friendship development. However, if bullies are present in these activities, it can undermine the positive effects and may lead victims to quit.
dc.abstract.otherbrak
dc.abstract.plChoć zajęcia rekreacyjne i przyjaźnie prześladowanych nastolatków mogą wpływać na ich dobrostan, środowiska rekreacyjne tych osób rzadko były przedmiotem wcześniejszych badań. Celem niniejszego badania było poznanie perspektywy prześladowanych nastolatków na temat ich czasu wolnego poza szkołą — ze szczególnym uwzględnieniem zorganizowanych zajęć rekreacyjnych i sportowych oraz tego, w jaki sposób wiążą się one z przyjaźniami i dobrostanem. Na podstawie wywiadów z 20 szwedzkimi nastolatkami, którzy doświadczyli prześladowań w niższej szkole średniej, zastosowano konstruktywistyczne podejście teorii ugruntowanej, dodatkowo oparte na koncepcjach z perspektywy społeczno-ekologicznej i teorii tożsamości. Wyniki wskazują, że zorganizowane zajęcia rekreacyjne i sportowe mogą stanowić tymczasową ucieczkę od szkolnego prześladowania, zapewniając bezpieczne środowisko sprzyjające regeneracji psychicznej i rozwojowi przyjaźni. Jednak obecność prześladowców w tych aktywnościach może osłabić pozytywne efekty i prowadzić ofiary do rezygnacji z uczestnictwa.
dc.affiliationInstytut Psychologii
dc.affiliationWydział Psychologii w Katowicach
dc.contributor.authorBjereld, Ylva
dc.contributor.authorThornberg, Robert
dc.contributor.authorWójcik, Małgorzata
dc.date.access2024-09-20
dc.date.accessioned2025-10-15T12:48:50Z
dc.date.available2025-10-15T12:48:50Z
dc.date.created2024-08-20
dc.date.issued2025
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue5
dc.description.physical722–736
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume56
dc.identifier.doi10.1080/00222216.2024.2396471
dc.identifier.eissn2159-6417
dc.identifier.issn0022-2216
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1847
dc.identifier.weblinkhttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00222216.2024.2396471
dc.languageen
dc.pbn.affiliationpsychologia
dc.rightsCC-BY
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enbullying
dc.subject.enwellbeing
dc.subject.enfriends
dc.subject.enrecreational activity
dc.subject.ensports activity
dc.subject.plbullying
dc.subject.pldobrostan
dc.subject.plprzyjaciele
dc.subject.plzajęcia sportowe
dc.swps.sciencecloudsend
dc.title“Just shut out the world”: Bullied adolescents’ structured recreational and sports activities and their relationship to wellbeing and friendship
dc.title.journalJournal of Leisure Research
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle