Functioning in Two Organisational Cultures and Organisational Commitment – A Case Study of an Outsourcing Company Funkcjonowanie w dwóch kulturach organizacyjnych a zaangażowanie organizacyjne – studium przypadku firmy outsourcingowej

StatusVoR
Alternative title
Authors
Ferreras-Tascón, Maria
Golińska, Agnieszka
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-09-08
Publisher
Journal title
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
Issue
2(371)
Volume
Pages
Pages
51-66
ISSN
0208-6018
ISSN of series
Access date
2025-09-08
Abstract PL
Celem artykułu jest analiza funkcjonowania specjalistów IT z firmy outsourcingowej w dwóch kulturach organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji kluczowych czynników wpływających na ich zaangażowanie wobec organizacji zatrudniającej. Badanie oparto na indywidualnych wywiadach pogłębionych przeprowadzonych z 10 specjalistami działającymi równocześnie w dwóch kulturach organizacyjnych. Wyniki badania wskazują, że specjaliści IT przyzwyczajeni do outsourcingu sprawnie funkcjonują w obu kulturach organizacyjnych. Badani deklarowali wysoki poziom zaangażowania organizacyjnego, kształtowany głównie przez możliwości rozwoju, dobre warunki pracy oraz wspierający zespół. Szczególnie doceniali praktyki rynkowe, takie jak budżety szkoleniowe, dofinansowanie kursów oraz motywatory finansowe. Specjaliści IT świadomie oceniali zarówno zalety, jak i wady przyjętego modelu biznesowego oraz różnorodność doświadczeń wynikających z pracy w obu organizacjach. Ponadto dodatkowym celem badania było opracowanie praktycznych wskazówek dla firm outsourcingowych. Wskazówki te koncentrują się na dobrych praktykach w zakresie efektywnego zarządzania zespołem i zwiększania zaangażowania organizacyjnego w warunkach wielokulturowości, szczególnie w dynamicznie rozwijającym się sektorze technologii informacyjnych (IT), charakteryzującym się rynkiem pracownika.
Abstract EN
The aim of this article was to analyse the functioning of IT professionals from an outsourcing company operating simultaneously within two organisational cultures: that of their employing organisation and that of the client company, with a particular focus on identifying the key factors influencing their commitment to the employing organisation. The study was based on individual in-depth interviews conducted with ten professionals from Poland working within both their employing organisation’s and the client’s organisational cultures. The study results indicate that IT professionals interviewed were accustomed to outsourcing and functioned well in both organisational cultures. The participants declared a high level of organisational commitment, shaped mainly by development opportunities, good working conditions, and a supportive team. They particularly appreciated HR practices such as training budgets, course funding, and financial incentives. IT professionals consciously assessed both the advantages and disadvantages of the business model adopted and the variety of experiences resulting from working for both organisations. Furthermore, an additional aim of the article was to develop practical recommendations for outsourcing companies. These suggestions focus on good practices for effective team management and enhancing organisational commitment in the IT sector, which is characterised by a multicultural environment and an employee-driven market.
Abstract other
Keywords PL
kultura organizacyjna
zaangażowanie organizacyjne
branża outsourcingowa
specjaliści IT
Keywords EN
organisational culture
organisational commitment
outsourcing industry
IT specialists
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
Views
Views15
Acquisition Date16.12.2025
Downloads
Downloads1
Acquisition Date16.12.2025
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar