Functioning in Two Organisational Cultures and Organisational Commitment – A Case Study of an Outsourcing Company

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-18T04:17:27Z
dc.abstract.enThe aim of this article was to analyse the functioning of IT professionals from an outsourcing company operating simultaneously within two organisational cultures: that of their employing organisation and that of the client company, with a particular focus on identifying the key factors influencing their commitment to the employing organisation. The study was based on individual in-depth interviews conducted with ten professionals from Poland working within both their employing organisation’s and the client’s organisational cultures. The study results indicate that IT professionals interviewed were accustomed to outsourcing and functioned well in both organisational cultures. The participants declared a high level of organisational commitment, shaped mainly by development opportunities, good working conditions, and a supportive team. They particularly appreciated HR practices such as training budgets, course funding, and financial incentives. IT professionals consciously assessed both the advantages and disadvantages of the business model adopted and the variety of experiences resulting from working for both organisations. Furthermore, an additional aim of the article was to develop practical recommendations for outsourcing companies. These suggestions focus on good practices for effective team management and enhancing organisational commitment in the IT sector, which is characterised by a multicultural environment and an employee-driven market.
dc.abstract.plCelem artykułu jest analiza funkcjonowania specjalistów IT z firmy outsourcingowej w dwóch kulturach organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji kluczowych czynników wpływających na ich zaangażowanie wobec organizacji zatrudniającej. Badanie oparto na indywidualnych wywiadach pogłębionych przeprowadzonych z 10 specjalistami działającymi równocześnie w dwóch kulturach organizacyjnych. Wyniki badania wskazują, że specjaliści IT przyzwyczajeni do outsourcingu sprawnie funkcjonują w obu kulturach organizacyjnych. Badani deklarowali wysoki poziom zaangażowania organizacyjnego, kształtowany głównie przez możliwości rozwoju, dobre warunki pracy oraz wspierający zespół. Szczególnie doceniali praktyki rynkowe, takie jak budżety szkoleniowe, dofinansowanie kursów oraz motywatory finansowe. Specjaliści IT świadomie oceniali zarówno zalety, jak i wady przyjętego modelu biznesowego oraz różnorodność doświadczeń wynikających z pracy w obu organizacjach. Ponadto dodatkowym celem badania było opracowanie praktycznych wskazówek dla firm outsourcingowych. Wskazówki te koncentrują się na dobrych praktykach w zakresie efektywnego zarządzania zespołem i zwiększania zaangażowania organizacyjnego w warunkach wielokulturowości, szczególnie w dynamicznie rozwijającym się sektorze technologii informacyjnych (IT), charakteryzującym się rynkiem pracownika.
dc.affiliationWydział Nauk Społecznych w Warszawie
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.contributor.authorFerreras-Tascón, Maria
dc.contributor.authorGolińska, Agnieszka
dc.date.access2025-09-08
dc.date.accessioned2025-09-10T09:44:48Z
dc.date.available2025-09-10T09:44:48Z
dc.date.created2025-09-08
dc.date.issued2025-09-08
dc.description.abstract<jats:p>Celem artykułu jest analiza funkcjonowania specjalistów IT z firmy outsourcingowej w dwóch kulturach organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji kluczowych czynników wpływających na ich zaangażowanie wobec organizacji zatrudniającej. Badanie oparto na indywidualnych wywiadach pogłębionych przeprowadzonych z 10 specjalistami działającymi równocześnie w dwóch kulturach organizacyjnych. Wyniki badania wskazują, że specjaliści IT przyzwyczajeni do outsourcingu sprawnie funkcjonują w obu kulturach organizacyjnych. Badani deklarowali wysoki poziom zaangażowania organizacyjnego, kształtowany głównie przez możliwości rozwoju, dobre warunki pracy oraz wspierający zespół. Szczególnie doceniali praktyki rynkowe, takie jak budżety szkoleniowe, dofinansowanie kursów oraz motywatory finansowe. Specjaliści IT świadomie oceniali zarówno zalety, jak i wady przyjętego modelu biznesowego oraz różnorodność doświadczeń wynikających z pracy w obu organizacjach. Ponadto dodatkowym celem badania było opracowanie praktycznych wskazówek dla firm outsourcingowych. Wskazówki te koncentrują się na dobrych praktykach w zakresie efektywnego zarządzania zespołem i zwiększania zaangażowania organizacyjnego w warunkach wielokulturowości, szczególnie w dynamicznie rozwijającym się sektorze technologii informacyjnych (IT), charakteryzującym się rynkiem pracownika.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue2(371)
dc.description.physical51-66
dc.description.versionfinal_published
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.371.03
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1766
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.uni.lodz.pl/foe/article/view/25175
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.pbn.affiliationnauki o zarządzaniu i jakości
dc.rightsCC-BY
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enorganisational culture
dc.subject.enorganisational commitment
dc.subject.enoutsourcing industry
dc.subject.enIT specialists
dc.subject.plkultura organizacyjna
dc.subject.plzaangażowanie organizacyjne
dc.subject.plbranża outsourcingowa
dc.subject.plspecjaliści IT
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleFunctioning in Two Organisational Cultures and Organisational Commitment – A Case Study of an Outsourcing Company
dc.titleFunkcjonowanie w dwóch kulturach organizacyjnych a zaangażowanie organizacyjne – studium przypadku firmy outsourcingowej
dc.title.journalActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle