Aktor teatralny z perspektywy prawnoautorskiej
Aktor teatralny z perspektywy prawnoautorskiej
StatusVoR
Alternative title
Authors
Bagieńska-Masiota, Aleksandra
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2023-09-20
Publisher
Journal title
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura
Issue
3
Volume
15
Pages
Pages
89-102
ISSN
2083-7275
ISSN of series
Access date
2023-09-20
Abstract PL
Artykuł opisuje aktora teatralnego z punktu widzenia przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Opis przeprowadzony został przy użyciu metody dogmatyczno‑prawnej, polegającej na analizie norm prawa polskiego. Aktor teatralny przynależy do kategorii artystów wykonawców, chronionych konstrukcją prawa pokrewnego do artystycznego wykonania. Z punktu widzenia prawa autorskiego wszyscy artyści wykonawcy chronieni są w taki sam sposób, o ile artystycznie wykonują utwór lub dzieło sztuki ludowej. W artykule położono szczególny nacisk na wskazanie tych działań i cech charakterystycznych działania artysty wykonawcy, które związane z pracą aktora teatralnego. Sposób definiowania artystycznego wykonania w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r. zbliżony jest do sposobu definiowania utworu, stąd część doktryny opisuje je przy użyciu pojęć charakterystycznych dla utworów. Takie podejście jest możliwe, o ile tym pojęciom nadaje się znaczenie dostosowane do roli, jaką w systemie praw autorskich i praw pokrewnych pełnią artysta wykonawca i artystyczne wykonanie. Jest to rola pośrednika pomiędzy twórcą utworu, a jego odbiorcą – publicznością, widzem.
Abstract EN
Abstract other
Keywords PL
aktor teatralny
artysta wykonawca
artystyczne wykonanie
prawo autorskie
prawo pokrewne
artysta wykonawca
artystyczne wykonanie
prawo autorskie
prawo pokrewne