Aktor teatralny z perspektywy prawnoautorskiej

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-18T04:11:48Z
dc.abstract.plArtykuł opisuje aktora teatralnego z punktu widzenia przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Opis przeprowadzony został przy użyciu metody dogmatyczno‑prawnej, polegającej na analizie norm prawa polskiego. Aktor teatralny przynależy do kategorii artystów wykonawców, chronionych konstrukcją prawa pokrewnego do artystycznego wykonania. Z punktu widzenia prawa autorskiego wszyscy artyści wykonawcy chronieni są w taki sam sposób, o ile artystycznie wykonują utwór lub dzieło sztuki ludowej. W artykule położono szczególny nacisk na wskazanie tych działań i cech charakterystycznych działania artysty wykonawcy, które związane z pracą aktora teatralnego. Sposób definiowania artystycznego wykonania w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r. zbliżony jest do sposobu definiowania utworu, stąd część doktryny opisuje je przy użyciu pojęć charakterystycznych dla utworów. Takie podejście jest możliwe, o ile tym pojęciom nadaje się znaczenie dostosowane do roli, jaką w systemie praw autorskich i praw pokrewnych pełnią artysta wykonawca i artystyczne wykonanie. Jest to rola pośrednika pomiędzy twórcą utworu, a jego odbiorcą – publicznością, widzem.
dc.affiliationWydział Psychologii i Prawa w Poznaniu
dc.contributor.authorBagieńska-Masiota, Aleksandra
dc.date.access2023-09-20
dc.date.accessioned2025-08-18T12:31:09Z
dc.date.available2025-08-18T12:31:09Z
dc.date.created2023
dc.date.issued2023-09-20
dc.description.abstract<jats:p>Artykuł opisuje aktora teatralnego z punktu widzenia przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Opis przeprowadzony został przy użyciu metody dogmatyczno‑prawnej, polegającej na analizie norm prawa polskiego. Aktor teatralny przynależy do kategorii artystów wykonawców, chronionych konstrukcją prawa pokrewnego do artystycznego wykonania. Z punktu widzenia prawa autorskiego wszyscy artyści wykonawcy chronieni są w taki sam sposób, o ile artystycznie wykonują utwór lub dzieło sztuki ludowej. W artykule położono szczególny nacisk na wskazanie tych działań i cech charakterystycznych działania artysty wykonawcy, które związane z pracą aktora teatralnego. Sposób definiowania artystycznego wykonania w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r. zbliżony jest do sposobu definiowania utworu, stąd część doktryny opisuje je przy użyciu pojęć charakterystycznych dla utworów. Takie podejście jest możliwe, o ile tym pojęciom nadaje się znaczenie dostosowane do roli, jaką w systemie praw autorskich i praw pokrewnych pełnią artysta wykonawca i artystyczne wykonanie. Jest to rola pośrednika pomiędzy twórcą utworu, a jego odbiorcą – publicznością, widzem.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue3
dc.description.physical89-102
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume15
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.24917/20837275.15.3.8
dc.identifier.eissn2391-4432
dc.identifier.issn2083-7275
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1667
dc.identifier.weblinkhttps://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/10994
dc.languagepl
dc.pbn.affiliationnauki prawne
dc.rightsCC-BY-NC
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.plaktor teatralny
dc.subject.plartysta wykonawca
dc.subject.plartystyczne wykonanie
dc.subject.plprawo autorskie
dc.subject.plprawo pokrewne
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleAktor teatralny z perspektywy prawnoautorskiej
dc.title.journalAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle