Cykl projektów "Kreacje władzy. Obraz rodziny królewskiej i kleru w chrześcijańskiej Nubii", "Dress to Impress"

dc.abstract.authorKuratorowanie artystyczno-badawczych prac zespołu, który zrekonstruował stroje na podstawie malowideł z Faras z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie i Sudańskiego Muzeum Narodowego w Chartumie. Projekt został zaprezentowany w formie pokazu w dniu 17 października 2024, 12:30 w Musée du Louvre, Auditorium Michel Laclotte, 1 w ramach prowadzonego przez Muzeum Luwru cyklicznego programu „Midis de l’archéologie!”. W procesie, na podstawie badań archeologicznych zostały odtworzone historyczne barwy szat królewskich i kapłańskich. Następnie na podstawie ikonografii zostało odtworzonych pięć sylwetek: dwa przykłady stroju królewskiego, dwóch matek królewskich oraz strój biskupa. Badania archeologiczne dostaczone przez archeologów z Uniwersytetu Warszawkiego zostały rozszerzone praktyczną wiedzę, opartą o znajomość ergonomii ruchu, konstrukcji strojów. Wiedza o tkaninach, które mogły być używane w średniowiecznej Nubii została przełożona na znajomość współczesnych tkanin oraz metod ich barwienia i zdobienia. Następnie nie zawsze czytelne dwuwymiarowe malowidła zostały przełożone na trójwymiarowe formy. Zespół musiał odczytać i zrozumieć układ warstw, które składały się na strój, także tych, które nie są widoczne na malowidłach, lecz znane jedynie z tradycji lub innych źródeł, w tym na podstawie naszej wiedzy o chrześcijańskim obrządku. Tu ścisła współpraca oraz wymiana wiedzy i doświadczenia pomiędzy archeologami i projektantami była niezbędna i kluczowa. W konsultacji z Textile Reserch Centre na barwione zgodnie z paletą kolorów tkaniny zostały naniesione drukowane przez szablony wzory, ręczne hafty oraz aplikacje. Akcesoria noszone przez postacie, oryginalnie wykonane ze złota, zostały odtworzone z mosiądzu, z użyciem naturalnych i syntetycznych kamieni jubilerskich. Zrekonstruowane stroje zostały zaprezentowane na modelach, by w pełni unaocznić ich fizyczną formę oraz oddziaływanie na oglądających. Sudańczycy, przedstawiciele wspólnoty z Holandii i Niemiec, wcielający się w rolę dostojników zostali sfotografowani w kościele pastora van Ars w Hadze. A podczas pokazu w Luwrze stroje były prezentowane na przedstawicielach wspólnoty sudanskiej we Francji. Zrealizowane przez zepoł badania artystyczne są częścią projektu nr 2021/43/P/HS3/00764 współfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki i program badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 w ramach umowy grantowej nr 945339 Marii Skłodowskiej-Curie. Projekt został zrealizowany we współpracy z SWPS Innowacje i przy finansowym wsparciu Instytutu Projektowania Uniwersytetu SWPS.
dc.abstract.enAgnieszka Jacobson-Cielecka was the curator of artistic and research works in the project team that reconstructed costumes based on paintings from Faras from the collection of the National Museum in Warsaw and the Sudanese National Museum in Khartoum. As part of the multi-stage creative process, five figures were recreated: two examples of royal costumes, two royal mothers and a bishop's costume. The costumes were first presented in the form of a show at the Louvre Museum, in the Michel Laclotte Auditorium, as part of the Museum's cyclical program "Midis de l'acheologie!". Then, the costumes appeared at the "Dress to Impress" exhibition at the Bode Museum in Berlin. The activities were carried out in cooperation between the University of Warsaw and the SWPS University and were part of a project co-financed by the National Science Center under the EU research and innovation funding program "Horizon 2020".
dc.abstract.plAgnieszka Jacobson-Cielecka była kuratorką prac artystyczno-badawczych w zespole projektowym, który zrekonstruował stroje na podstawie malowideł z Faras z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie i Sudańskiego Muzeum Narodowego w Chartumie. W ramach wieloetapowego procesu twórczego, zostało odtworzonych pięć sylwetek: dwa przykłady stroju królewskiego, dwóch matek królewskich oraz strój biskupa. Stroje po raz pierwszy zostały zaprezentowane w formie pokazu w Muzeum Luwru, w Audytorium Michela Laclotte, w ramach prowadzonego przez Muzeum cyklicznego programu "Midis de l'acheologie!". Następnie stroje ukazały się na wystawie "Dress to Impress" w Muzeum im. Bodego w Berlinie. Działania zostały zrealizowane we współpracy UW z USWPS i były częścią projektu współfinansowanego z NCN w ramach programu finansowania badań naukowych i innowacji UE "Horyzont 2020".
dc.affiliationWydział Projektowania w Warszawie
dc.affiliationInstytut Projektowania
dc.areaParyż, Berlin
dc.contributor.authorJacobson-Cielecka, Agnieszka
dc.contributor.authorZielińska, Dobrochna
dc.contributor.authorInnemee, Karel
dc.contributor.authorWoźniak-Eusebe, Magdalena
dc.contributor.authorSchmidt-Przewoźna, Katarzyna
dc.contributor.authorRoqueplo, Dorothée
dc.contributor.authorMatusiak, Paulina
dc.contributor.authorOchała, Grzegorz
dc.contributor.institutionMuzeum Luwru w Paryżu, Muzeum Bodego w Berlinie
dc.coverage.spatialinternational
dc.coverage.temporal1 dzień (Paryż), 2 miesiące (Berlin)
dc.date.access2024-10-17
dc.date.accessioned2025-05-15T13:39:36Z
dc.date.available2024-10-17
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-10-17
dc.date.premiere2024-10-17
dc.date.submitted2025-01-02
dc.description.abstractNominacja do konkursu
dc.description.additionalOrganizatorem konkursu "Archeologiczne Sensacje" jest czasopismo "Archeologia Żywa", polski kwartalnik popularnonaukowy w obszarze archeologii, wydawany w papierze oraz online. W 2025 roku odbyła się piąta edycja konkursu. Link: https://archeologia.com.pl/10-najwazniejszych-odkryc-archeologicznych-2024-archeologiczne-sensacje/
dc.description.adminNominacja dla projektu "Kreacje władzy. Obraz rodziny królewskiej i kleru w chrześcijańskiej Nubii" w dwóch kategoriach 1) "Najskuteczniej popularyzowane badania 2024", 2) "Unikatowy artefakt 2024".
dc.description.artAgnieszka Jacobson-Cielecka była kuratorką prac artystyczno-badawczych w zespole projektowym, który zrekonstruował stroje na podstawie malowideł z Faras z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie i Sudańskiego Muzeum Narodowego w Chartumie. W ramach wieloetapowego procesu twórczego, zostało odtworzonych pięć sylwetek: dwa stroje królewskie, dwa stroje matek królewskich oraz strój biskupa. Stroje po raz pierwszy zostały zaprezentowane w formie pokazu w Muzeum Luwru, w Audytorium Michela Laclotte, w ramach prowadzonego przez Muzeum cyklicznego programu "Midis de l'acheologie!". Następnie stroje ukazały się na wystawie "Dress to Impress" w Muzeum im. Bodego w Berlinie. Działania zostały zrealizowane we współpracy UW z USWPS i były częścią projektu współfinansowanego z NCN w ramach programu finansowania badań naukowych i innowacji UE "Horyzont 2020".
dc.description.conftypeProjekt „Kreacje władzy”, kierowany przez dr Karela Innemée i jego zespół, miał na celu zbadanie ubioru jako niewerbalnego środka komunikowania władzy. Narzędzie szeroko stosowane w komunikacji wizualnej przez elity średniowiecznego Sudanu, o czym świadczą malowidła ścienne w wielu kościołach, takich jak Faras, Stara Dongola, a ostatnio Banganarti. Celem zespołu projektowego było pogłębienie badań, odwzorowując skomplikowane stroje przedstawione na średniowiecznych malowidłach katedry w Faras. Głównym wyzwaniem tego działania, realizowanego we współpracy UW i USWPS w Warszawie, było zrozumienie w jaki sposób te stroje były układane (krojone, drapowane) i postrzegane nie tylko przez noszących je dygnitarzy, ale także przez osoby z ich otoczenia. Linki: https://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/stroje-z-faras-odtworzone-przez-polskich-badaczy-pokazano-w-luwrze / https://www.pap.pl/aktualnosci/stroje-z-faras-odtworzone-przez-polskich-badaczy-pokazano-w-luwrze
dc.description.points200
dc.description.provenancecountryFR
dc.description.provenancepurchaseMuzeum Luwru w Paryżu
dc.description.remarksmiędzynarodowy zasięg, interdyscyplinarny zespół
dc.description.sponsorshipdate2025-01-16
dc.description.sponsorshipsource"Archeologiczne Sensacje 2024"
dc.description.typecategory_outstanding
dc.editor.points200
dc.editor.share100
dc.exhibition"Archéologie du textile: restituer les costumes du pouvoir de la Nubie chrétienne" (Paryż), "Dress to Impress" (Berlin)
dc.exhibition.cityMuzeum Luwru w Paryżu, Muzeum Bodego w Berlinie
dc.exhibition.countryFrancja, Niemcy
dc.exhibition.endDate2024-10-17
dc.exhibition.seriesweblinkhttps://www.smb.museum/en/museums-institutions/bode-museum/exhibitions/detail/dress-to-impress
dc.exhibition.startDate2024-10-17
dc.exhibition.weblinkhttps://www.louvre.fr/expositions-et-evenements/evenements-activites/archeologie-du-textile-restituer-les-costumes-du-pouvoir-de-la-nubie-chretienne-6e-14e-siecles
dc.format.additionalZespół projektowy: dr Karel Innemée (kierownik projektu), dr Agnieszka Jacobson-Cielecka (kuratorka projektu), dr hab. Grzegorz Ochała (epigrafik), Paulina Matusiak (projektantka), Dorothée Roqueplo (kostiumografka), dr hab. Katarzyna Schmidt-Przewoźna (badaczka, ekspertka barwienia naturalnego), dr Magdalena Woźniak-Eusèbe (archeolożka), dr hab. Dobrochna Zielińska (archeolożka). Wykonawcy techniczni: Teresa Holc, Dorota Bąkowska, Małgorzata Olesińska - szycie; Alicja Kozłowska, Anastasia Bernatowicz, Lena Nowak - haft; Monika Medyńska-Mańko, Elizabet Khmellier - druk na tkaninie; Bartosz Wiking Głowacki, Kuba Łagunionok, Szymon Pasierb, Stanisław Macleod - akcesoria. W początkowym etapie, na podstawie badań archeologicznych, zostały odtworzone historyczne barwy szat królewskich i kapłańskich. Następnie na podstawie ikonografii zostało odtworzonych pięć sylwetek: dwa przykłady stroju królewskiego, dwóch matek królewskich oraz strój biskupa. Badania archeologiczne zostały rozszerzone o praktyczną wiedzę, opartą o znajomość ergonomii ruchu, konstrukcji strojów. Wiedza o tkaninach, które mogły być używane w średniowiecznej Nubii została przełożona na znajomość współczesnych tkanin oraz metod ich barwienia i zdobienia. Następnie dwuwymiarowe malowidła zostały przełożone na trójwymiarowe formy. Celem zespołu były odczytanie i zrozumienie układu warstw, które składały się na strój, także tych, które nie są widoczne na malowidłach, lecz znane jedynie z tradycji lub innych źródeł, w tym na podstawie wiedzy o chrześcijańskim obrządku. W konsultacji z Textile Reserch Centre na barwione zgodnie z paletą kolorów tkaniny zostały naniesione drukowane przez szablony wzory, ręczne hafty oraz aplikacje. Akcesoria noszone przez postacie, oryginalnie wykonane ze złota, zostały odtworzone z mosiądzu, z użyciem naturalnych i syntetycznych kamieni jubilerskich. Zrekonstruowane stroje zostały zaprezentowane na modelach, by w pełni unaocznić ich fizyczną formę oraz oddziaływanie na oglądających. Sudańczycy, przedstawiciele wspólnoty z Holandii i Niemiec, wcielający się w rolę dostojników zostali sfotografowani w kościele pastora van Ars w Hadze. Podczas pokazu w Luwrze stroje były prezentowane na przedstawicielach wspólnoty sudańskiej we Francji.
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1458
dc.identifier.weblinkhttps://sof.edu.pl/pl/co-sie-u-nas-dzieje/eventy-i-wystawy/aktualnosci/rekonstrukcja-strojow-z-faras-wyjatkowy-pokaz-w-paryzu
dc.pbn.affiliationsztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
dc.placePL
dc.pubinfoFR
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enFaras
dc.subject.enreconstruction of costumes
dc.subject.enLouvre Museum
dc.subject.enNubia
dc.subject.enSchool of Form
dc.subject.plFaras
dc.subject.plNubia
dc.subject.plrekonstrukcja strojów
dc.subject.plMuzeum Luwr
dc.subject.plMuzeum Bodego
dc.subtypeR03N4.2.7
dc.titleCykl projektów "Kreacje władzy. Obraz rodziny królewskiej i kleru w chrześcijańskiej Nubii", "Dress to Impress"
dc.title.alternative"Costumes of Authority. The Image of Royalty and Clergy in Christian Nubia" and "Dress to Impress"
dc.typeArtCurator
dspace.entity.typeArtistic