Wpływ materiału ikonicznego na ocenę wypowiedzi

StatusVoR
Alternative title
The influence of iconic material on the evaluation of an utterance
Authors
Wszołek, Mariusz
Siemes, Annette
Fleischer, Michael
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-06-27
Publisher
Journal title
Prace językoznawcze
Issue
2
Volume
27
Pages
Pages
253-267
ISSN
1509-5304
ISSN of series
Access date
2025-06-27
Abstract PL
W niniejszym artykule prezentujemy wyniki badań inspirowane eksperymentem opublikowanym na łamach czasopisma „Psychology development” w artykule Stable Truthiness Effect Across the Lifespan, badającym efekt prawdziwości na podstawie materiału zdjęciowego. Przedmiotem prezentowanego badania jest sposób współoddziaływania ofert komunikacyjnych na poziomie werbalnym i wizualnym oraz to, czy i jak silnie różni się nawiązywalność wypowiedzi werbalnych od wypowiedzi aktualizujących dwa kanałyrecepcji (werbalny i wizualny). W przeprowadzonym badaniu przedłożono respondentomankietę do samodzielnego wypełnienia, zawierającą 21 twierdzeń z prośbą o ich ocenę – prawda/fałsz. Badanie zaś przeprowadzono w dwóch etapach: raz, prezentując tylko tekst twierdzenia, a raz, twierdzenie z umieszczonym nad nim zdjęciem. Uzyskane na drodze empirii dane pokazują, że występowanie zdjęcia przy danym twierdzeniu nie wpływa jednoznacznie na negację lub przyjęcie twierdzenia przez ankietowanych
Abstract EN
The article presents the results of research inspired by an experiment published in the Psychology Development journal in the article “Stable Truthiness Effect Across the Lifespan,” examining the truthiness effect based on photographic material. The subject of the presented study is how communication offers interact at the verbal and visual levels, and whether and to what extent the linkability of oral utterances differs from that of utterances using two channels of reception (verbal and visual). In the study, the respondents were asked to fill in a questionnaire containing 21 statements, with a request to evaluate them in terms of true or false. The study was conducted in two stages: first, presenting only the text of the statement, and the other time, the text with a photo placed above it. The data obtained empirically show that the photo next to a given statement does not affect the respondent’ rejection or acceptance of the information.
Abstract other
Keywords PL
prawdziwość
komunikacja indeksalna
znak ikoniczny
wpływ fotografii
Keywords EN
integrity
index communication
iconic sign
the influence of photography
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
Views
Views9
Acquisition Date31.08.2025
Downloads
Downloads2
Acquisition Date31.08.2025
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar