Climate disinformation on the internet and social media. Analysis of the phenomenon
Climate disinformation on the internet and social media. Analysis of the phenomenon
StatusVoR
Alternative title
Dezinformacja klimatyczna w internecie i mediach społecznościowych. Analiza zjawiska
Authors
BÄ…kowicz, Katarzyna
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2024-12-18
Publisher
Journal title
Media Biznes Kultura
Issue
2(17)
Volume
Pages
Pages
7-18
ISSN
2451-1986
ISSN of series
Weblink
Access date
2024-12-18
Abstract PL
Dezinformacja klimatyczna jest bardzo poważnym wyzwaniem, z jakim zmierzyć się muszą współczesne społeczeństwa. Autorzy treści dezinformacyjnych korzystają z wielu narzędzi i sposobów, aby ingerować w dyskurs. Są to między innymi media społecznościowe. Często tworzą i sponsorują je przedstawiciele przemysłu, który wydają miliony dolarów na publikacje oraz reklamy. Celem artykułu jest próba analizy zjawiska dezinformacji klimatycznej w internecie i mediach społecznościowych. Ważnym elementem są tutaj narracje wymieniane przez badaczy tematu, do których należą zaprzeczanie oraz lekceważenie zmian klimatycznych. Przyjmują one formę dyskursu opóźniania, którego celem jest odsunięcie w czasie działań pomocowych w obszarze klimatu, bądź przekonują, że człowiek nie jest w stanie wpłynąć na klimat tak, aby go zmienić. Ważną rolę pełnią aktorzy dezinformacji, czyli grupa ludzi oraz podmiotów tworzących i dystrybuujących treści dezinformacyjne. Wybraną metodą badawczą jest metoda desk research oparta na analizie źródeł zastanych dotyczących analizowanego zagadnienia. Wyniki przeprowadzonej analizy pozwalają zbudować charakterystykę spolaryzowanego zjawiska dezinformacji klimatycznej w internecie i mediach społecznościowych, przedstawić, jakie są jej elementy składowe oraz kto jest za nią odpowiedzialny.
Abstract EN
Climate disinformation is a very serious challenge that modern societies must face. Authors of disinformation content use many tools and methods to interfere with discourse, including social media. They are often created and sponsored by industry representatives who spend millions of dollars on publications and advertising. The aim of the article is to attempt to analyse the phenomenon of climate disinformation on the Internet and social media. An important element here are the narratives exchanged by researchers on the subject, which include denying and disregarding climate change. They take the form of a delaying discourse, the aim of which is to postpone aid activities in the area of climate, or to convince that humans are unable to influence the climate in such a way as to change it. An important role is played by disinformation actors, i.e. a group of people and entities that create and distribute disinformation content. The selected research method is the desk research method based on the analysis of secondary sources regarding the analysed issue. The results of the analysis allow us to build a characterization of the polarized phenomenon of climate disinformation on the Internet and social media, present its components and who is responsible for it.
Abstract other
Keywords PL
dezinformacja
internet
zmiany klimatu
media społecznościowe
dyskurs
internet
zmiany klimatu
media społecznościowe
dyskurs
Keywords EN
disinformation
internet
climate changes
social media
discourse
internet
climate changes
social media
discourse
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution licence | Permitted use of copyrighted works