Projekt i wykonanie kostiumu, elementów scenografii i performatywne aspekty obecności awatarów do przedstawienia "Hybrid Opera Orpheo & Lwanda"

dc.abstract.authorKostiumy, elementy scenografii, performatywne aspekty obecności awatarów do przedstawienia “Hybrid Opera Orpheo & Lwanda”-Anna Syczewska Zaprojektowany z wykorzystaniem narzędzi AI i zrealizowany kostium w wersji fizycznej i cyfrowej przez dr Annę Syczewską dla głównej postaci pierwszego na świecie prototypu eksperymentalnej opery hybrydowej realizowanej na dwóch płaszczyznach jednocześnie fizycznej i wirtualnej w metaverse na platformie spatial.io. Premiera opery miała miejsce w Cattedrale dell'Immagine Santo Stefano al Ponte Vecchio we Florencji podczas pierwszej edycji międzynarodowego festiwalu XR Festival Liquid Spaces organizowanego w ramach międzynarodowego projektu CAPHE - Communities and Artistic Participation in Hybrid Environments min. przez Stowarzyszenie Opera Network we Florencji oraz Conservatorio Puccini La Spezia. Tłem i scenografią do opery była mapowana i projektowana na ścianach przestrzeń metaverse w czasie rzeczywistym wraz z avatarem głównej postaci w zaprojektowanym kostiumie, który w czasie rzeczywistym przechwytywał ruchy fizycznej postaci opery. Celem Festiwalu XR Liquid Spaces jest próba rozszerzenia klasycznego pojęcia przestrzeni i ekspresji artystycznej. Festiwal prezentował wydarzenia zrealizowane jako prototypy eksperymentów w dziedzinie technologii immersyjnych i XR stosowanych w sztukach performatywnych na skrzyżowaniu sztuki i technologii służąc jako otwarta platforma do eksploracji nieograniczonych możliwości XR w przekształcaniu artystycznej i estetycznej ekspresji oraz narracji. Cattedrale dell'Immagine Santo Stefano al Ponte Vecchio to przestrzeń wystawiennicza dla prezentacji sztuki cyfrowej w sercu Florencji - zdekonsekrowany kościół, który stał się pierwszą stałą przestrzenią poświęconą sztuce immersyjnej we Włoszech. Relacja z tego wydarzenia była transmitowana w wiadomościach ogólnokrajowej telewizji informacyjnej RAI TV: https://www.facebook.com/share/v/PhLT1q6FjEEaXjSb/
dc.abstract.enThe costume by Anna Syczewska for the main character of the opera “Hybrid Opera Orpheo & Lwanda” was designed and made in the virtual version using AI tools and was sewn entirely by hand in the real version. The costume was prepared in the haute couture technique - sewn entirely by hand, all decorations were made by hand, woven elements of the costume such as the headgear. The costume was sewn to measure for the singer Priscilla Gitonga. Anna Syczewska was responsible for preparing the elements of the set, props and for the overall presentation of avatars in the performance. The background and set for the opera was the metaverse space mapped and projected on the walls in real time along with the avatar of the main character in the designed costume, which in real time captured the movements of the physical character of the opera. The opera's premium performance was performed simultaneously in a virtual version in the metaverse and in a real version at the Cattedrale dell'Immagine Santo Stefano al Ponte Vecchio in Florence during the first edition of the XR Festival Liquid Spaces organized as part of the international project CAPHE - Communities and Artistic Participation in Hybrid Environments by, among others, the Opera Network Association in Florence and the Conservatorio Puccini La Spezia.
dc.abstract.plKostium autorstwa Anny Syczewskiej dla głównej postaci opery “Hybrid Opera Orpheo & Lwanda” został zaprojektowany i wykonany w wersji wirtualnej za pomocą narzędzi AI oraz został odszyty w całości ręcznie w wersji rzeczywistej. Kostium przygotowany w technice haute couture - odszyty w całości ręcznie, wszystkie ozdoby wykonane były ręcznie, wyplatane elementy kostiumu takie jak nakrycie głowy. Kostium odszyty był na miarę dla śpiewaczki Priscilli Gitonga. Anna Syczewska odpowiadała za przygotowanie elementów scenografii, rekwizytów oraz za całościowe przedstawienie awatarów w przedstawieniu. Tłem i scenografią do opery była mapowana i projektowana na ścianach przestrzeń metaverse w czasie rzeczywistym wraz z avatarem głównej postaci w zaprojektowanym kostiumie, który w czasie rzeczywistym przechwytywał ruchy fizycznej postaci opery. Premia opery została zrealizowana jednocześnie w wersji wirtualnej w metaverse oraz w wersji rzeczywistej w Cattedrale dell'Immagine Santo Stefano al Ponte Vecchio we Florencji podczas I edycji festiwalu XR Festival Liquid Spaces organizowanego w ramach międzynarodowego projektu CAPHE - Communities and Artistic Participation in Hybrid Environments min. przez Stowarzyszenie Opera Network we Florencji oraz Conservatorio Puccini La Spezia.
dc.affiliationWydział Interdyscyplinarny w Krakowie
dc.areaFlorencja
dc.contributor.authorSyczewska, Anna
dc.contributor.institutionStowarzyszenie Opera Network we Florencji, Conservatorio Puccini La Spezia
dc.coverage.spatial>foreign
dc.coverage.temporal1 dzień
dc.date.access2024-06-14
dc.date.accessioned2024-10-01T12:09:32Z
dc.date.available2024-06-14
dc.date.created2024
dc.date.issued2024-06-14
dc.date.premiere2024-06-14
dc.date.submitted2024-06-25
dc.description.artKostium autorstwa Anny Syczewskiej dla głównej postaci opery “Hybrid Opera Orpheo & Lwanda” został zaprojektowany i wymodelowane w wersji wirtualnej za pomocą narzędzi AI oraz wykonane ręcznie w wersji rzeczywistej. Anna Syczewska odpowiadała też za przygotowanie elementów scenografii, rekwizytów oraz za całościowe przedstawienie awatarów w przedstawieniu. Premia opery została zrealizowana jednocześnie w wersji wirtualnej w metaverse oraz w wersji rzeczywistej w Cattedrale dell'Immagine Santo Stefano al Ponte Vecchio we Florencji podczas I edycji festiwalu XR Festival Liquid Spaces.
dc.description.conftypeCelem Festiwalu XR Liquid Spaces jest próba rozszerzenia klasycznego pojęcia przestrzeni i ekspresji artystycznej. Festiwal prezentował wydarzenia zrealizowane jako prototypy eksperymentów w dziedzinie technologii immersyjnych i XR stosowanych w sztukach performatywnych na skrzyżowaniu sztuki i technologii służąc jako otwarta platforma do eksploracji nieograniczonych możliwości XR w przekształcaniu artystycznej i estetycznej ekspresji oraz narracji. Cattedrale dell'Immagine Santo Stefano al Ponte Vecchio to przestrzeń wystawiennicza dla prezentacji sztuki cyfrowej w sercu Florencji - zdekonsekrowany kościół, który stał się pierwszą stałą przestrzenią poświęconą sztuce immersyjnej we Włoszech. Relacja z tego wydarzenia została wytransmitowana w wiadomościach ogólnokrajowej telewizji RAI TV.
dc.description.points200
dc.description.provenancepurchaseCattedrale dell'Immagine Santo Stefano al Ponte Vecchio we Florencji
dc.description.remarksInnowacyjność, interdyscyplinarność
dc.description.typecategory_outstanding
dc.editor.points200
dc.editor.share100
dc.exhibition"XR Festival Liquid Spaces 2024" we Florencji
dc.exhibition.cityCattedrale dell'Immagine Santo Stefano al Ponte Vecchio Florencja
dc.exhibition.countryWłochy
dc.exhibition.endDate2024-06-14
dc.exhibition.shortcut"XR Festival Florence 2024"
dc.exhibition.startDate2024-06-14
dc.exhibition.weblinkhttps://www.caphe.space/xr-festival-florence-2024/
dc.format.additionalTechnika wykonania tego rodzaju kostiumu scenicznego zalicza się do techniki Haute Couture - wysokiego szycia o dużym stopniu trudności. Kostium został odszyty w całości ręcznie, wszystkie ozdoby zostały wykonane ręcznie, wyplatane elementy kostiumu takie jak nakrycie głowy. Kostium został odszyty na miarę dla śpiewaczki Priscilli Gitonga. Został wykonany z jedwabiu, organzy, satyny, tiuli, częściowo ręcznie barwionych, plus elementy ozdobne takie jak pióra barwione, korale, wełny i włóczki. Nakrycie głowy w całości zostało wykonane ręcznie z wikliny, słomy i włóczki wełnianej. Kostium cyfrowy był modelowany, teksturowany, animowany i rednerowany z zachowaniem naturalnej fizyki tkanin bezpośrednio na stworzonym wcześniej awatarze w programach Marvelous Designer, Blender oraz osadzony w wirtualnym świecie za pośrednictwem silnika Unity oraz platformy spatial.io
dc.format.mediumKostium w wersji wirtualnej powstał z wykorzystaniem narzędzi Sztucznej Inteligencji. Kostium w wersji rzeczywistej został odszyty w całości ręcznie
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/898
dc.identifier.weblinkhttps://www.operanetwork.net/files/XR%20Festival%20_%20Redazionale.pdf
dc.pbn.affiliationsztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
dc.placePL
dc.pubinfoIT
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enVR
dc.subject.enAI
dc.subject.enXR
dc.subject.enMetaverse
dc.subject.encostume
dc.subject.enavatar
dc.subject.enimmersive art experience
dc.subject.endigital art
dc.subject.plVR
dc.subject.plXR
dc.subject.plMetaverse
dc.subject.plawatar
dc.subject.plkostium
dc.subject.plsztuczna inteligencja
dc.subject.plscenografia
dc.subject.plsztuka immeryjna
dc.subtypeR03N2.1.9
dc.titleProjekt i wykonanie kostiumu, elementów scenografii i performatywne aspekty obecności awatarów do przedstawienia "Hybrid Opera Orpheo & Lwanda"
dc.typeArtAuthorWorkonExhibitionReputableEntity
dspace.entity.typeArtistic