STRESSmission as a new stress reduction and mood boosting tool: a proof of concept study

StatusVoR
dc.abstract.enIntroduction and aim: In the post-COVID-19 era, mental resilience is crucial to cope with stress effectively. Thus, a psycho-educational game called STRESSmission was created. It consists of 54 cards divided into sections relating to the body (Soma), the psyche (Psyche), and social interactions (Polis). The aim of the study was to compare the subjective stress and mood levels before and after the game in group of students and seniors. Additionally, a survey was conducted on its attractiveness and the desire to purchase the game. Material and methods: The study was conducted among 206 participants in two age groups: students (n = 102) and seniors (n = 104). In Study 1, the impact of the game on stress levels was measured using a tool (a game element) called the STRESSometer, while mood swings were measured by the Mood Barometer. Study 2 evaluated the game using a customized questionnaire with open-ended questions, among 114 participants to assess its attractiveness and the desire to purchase the game. Results: We found a decrease in subjective stress levels and an increase in reported mood levels in both groups after playing STRESSmission, with the effect on stress levels more pronounced in students, and no difference between groups in mood. Most participants rated the game as attractive and worth buying, with more significant results for students. Conclusions: We provided preliminary evidence that the STRESSmission game can be a tool for lowering subjective feelings of stress and improving mood in students and seniors.
dc.abstract.plWstęp i cel pracy: W erze post-COVID-19 istnieje potrzeba rozwijania odpornoƛci psychicznej, aby skutecznie radzić sobie ze stresorami. Dlatego opracowano psychoedukacyjną grę karcianą o nazwie STRESmisja. Gra skƂada się z 54 kart odnoszących się do pracy z ciaƂem (Soma), psychiką (Psyche) oraz kontaktĂłw spoƂecznych (Polis). Celem badania byƂo porĂłwnanie subiektywnego poziomu stresu oraz nastroju przed i po grze w grupie studentĂłw i seniorĂłw. Dodatkowo badano atrakcyjnoƛć tego narzędzia i jego elementĂłw oraz chęć zakupu gry. MateriaƂ i metody: Badania przeprowadzono na 206 uczestnikach w dwĂłch grupach wiekowych: studentach Uniwersytetu SWPS (n = 102) oraz sƂuchaczach Uniwersytetu Trzeciego Wieku (n = 104). W badaniu 1. oceniano wpƂyw gry na odczuwany subiektywny poziom stresu (za pomocą narzędzia – elementu gry nazwanego STRESometrem) i subiektywny poziom nastroju (za pomocą narzędzia – elementu gry nazwanego Barometrem Nastroju) przed i po jednorazowej rozgrywce. W badaniu 2. przeprowadzonym na 114 osobach dokonano oceny gry na podstawie autorskiego kwestionariusza (ankiety z pytaniami zamkniętymi i otwartymi). Wyniki: Stwierdzono zmniejszenie subiektywnego poziomu stresu i wzrost deklarowanego poziomu nastroju w obu grupach wiekowych po zagraniu w STRESmisję. WpƂyw na poziom stresu byƂ wyraĆșniejszy u studentĂłw, a wyniki nie rĂłĆŒniƂy się między grupami pod względem nastroju. Większoƛć uczestnikĂłw oceniƂa grę jako atrakcyjną i wartą zakupu, ale w przypadku studentĂłw wyniki byƂy bardziej znaczące. Wnioski: Przeprowadzone badania pilotaĆŒowe wskazują na to, ĆŒe gra karciana STRESmisja moĆŒe być narzędziem obniĆŒającym subiektywne odczucie stresu i wzrost deklarowanego nastroju zarĂłwno w grupie studentĂłw, jak i seniorĂłw.
dc.affiliationUniwerystet SWPS
dc.affiliationWydziaƂ Psychologii w Sopocie
dc.contributor.authorBonk, Edyta
dc.contributor.authorArchanowicz-Kudelska, Katarzyna
dc.contributor.authorÚliwowska, Joanna H.
dc.date.access2025-08-27
dc.date.accessioned2025-10-13T08:47:20Z
dc.date.available2025-10-13T08:47:20Z
dc.date.created2025-05-20
dc.date.issued2025-08-27
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue1-2
dc.description.physical48-58
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume20
dc.identifier.doi10.5114/nan.2025.153831
dc.identifier.eissn2084-9885
dc.identifier.issn1896-6764
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1829
dc.identifier.weblinkhttps://www.termedia.pl/STRESSmission-as-a-new-stress-reduction-and-mood-boosting-tool-a-proof-of-concept-study,46,56602,0,1.html
dc.languageen
dc.pbn.affiliationpsychologia
dc.rightsCC-BY-NC-SA
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enstress
dc.subject.engame
dc.subject.enanti-stress techniques
dc.subject.enresilience
dc.subject.enpsychoeducation
dc.subject.enSTRESSmission
dc.subject.plstres
dc.subject.plgra
dc.subject.pltechniki antystresowe
dc.subject.plodpornoƛć psychiczna
dc.subject.plpsychoedukacja
dc.subject.plSTRESmisja
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleSTRESSmission as a new stress reduction and mood boosting tool: a proof of concept study
dc.title.alternativeSTRESmisja jako nowe narzędzie do redukcji stresu i poprawy nastroju: badanie potwierdzające sƂusznoƛć koncepcji
dc.title.journalNeuropsychiatria i Neuropsychologia
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle