STRESSmission as a new stress reduction and mood boosting tool: a proof of concept study
STRESSmission as a new stress reduction and mood boosting tool: a proof of concept study
StatusVoR
Alternative title
STRESmisja jako nowe narzÄdzie do redukcji stresu i poprawy nastroju: badanie potwierdzajÄ
ce sĆusznoĆÄ koncepcji
Authors
Bonk, Edyta
Archanowicz-Kudelska, Katarzyna
Ćliwowska, Joanna H.
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-08-27
Publisher
Journal title
Neuropsychiatria i Neuropsychologia
Issue
1-2
Volume
20
Pages
Pages
48-58
ISSN
1896-6764
ISSN of series
Access date
2025-08-27
Abstract PL
WstÄp i cel pracy: W erze post-COVID-19 istnieje potrzeba rozwijania odpornoĆci psychicznej, aby skutecznie radziÄ sobie ze stresorami. Dlatego opracowano psychoedukacyjnÄ
grÄ karcianÄ
o nazwie STRESmisja. Gra skĆada siÄ z 54 kart odnoszÄ
cych siÄ do pracy z ciaĆem (Soma), psychikÄ
(Psyche) oraz kontaktĂłw spoĆecznych (Polis). Celem badania byĆo porĂłwnanie subiektywnego poziomu stresu oraz nastroju przed i po grze w grupie studentĂłw i seniorĂłw. Dodatkowo badano atrakcyjnoĆÄ tego narzÄdzia i jego elementĂłw oraz chÄÄ zakupu gry. MateriaĆ i metody: Badania przeprowadzono na 206 uczestnikach w dwĂłch grupach wiekowych: studentach Uniwersytetu SWPS (n = 102) oraz sĆuchaczach Uniwersytetu Trzeciego Wieku (n = 104). W badaniu 1. oceniano wpĆyw gry na odczuwany subiektywny poziom stresu (za pomocÄ
narzÄdzia â elementu gry nazwanego STRESometrem) i subiektywny poziom nastroju (za pomocÄ
narzÄdzia â elementu gry nazwanego Barometrem Nastroju) przed i po jednorazowej rozgrywce. W badaniu 2. przeprowadzonym na 114 osobach dokonano oceny gry na podstawie autorskiego kwestionariusza (ankiety z pytaniami zamkniÄtymi i otwartymi).
Wyniki: Stwierdzono zmniejszenie subiektywnego poziomu stresu i wzrost deklarowanego poziomu nastroju w obu grupach wiekowych po zagraniu w STRESmisjÄ. WpĆyw na poziom stresu byĆ wyraĆșniejszy u studentĂłw, a wyniki nie rĂłĆŒniĆy siÄ miÄdzy grupami pod wzglÄdem nastroju. WiÄkszoĆÄ uczestnikĂłw oceniĆa grÄ jako atrakcyjnÄ
i wartÄ
zakupu, ale w przypadku studentĂłw wyniki byĆy bardziej znaczÄ
ce. Wnioski: Przeprowadzone badania pilotaĆŒowe wskazujÄ
na to, ĆŒe gra karciana STRESmisja moĆŒe byÄ narzÄdziem obniĆŒajÄ
cym subiektywne odczucie stresu i wzrost deklarowanego nastroju zarĂłwno w grupie studentĂłw, jak i seniorĂłw.
Abstract EN
Introduction and aim: In the post-COVID-19 era, mental resilience is crucial to cope with stress effectively. Thus, a psycho-educational game called STRESSmission was created. It consists of 54 cards divided into sections relating to the body (Soma), the psyche (Psyche), and social interactions (Polis). The aim of the study was to compare the subjective stress and mood levels before and after the game in group of students and seniors. Additionally, a survey was conducted on its attractiveness and the desire to purchase the game. Material and methods: The study was conducted among 206 participants in two age groups: students (n = 102) and seniors (n = 104). In Study 1, the impact of the game on stress levels was measured using a tool (a game element) called the STRESSometer, while mood swings were measured by the Mood Barometer. Study 2 evaluated the game using a customized questionnaire with open-ended questions, among 114 participants to assess its attractiveness and the desire to purchase the game. Results: We found a decrease in subjective stress levels and an increase in reported mood levels in both groups after playing STRESSmission, with the effect on stress levels more pronounced in students, and no difference between groups in mood. Most participants rated the game as attractive and worth buying, with more significant results for students. Conclusions: We provided preliminary evidence that the STRESSmission game can be a tool for lowering subjective feelings of stress and improving mood in students and seniors.
Abstract other
Keywords PL
stres
gra
techniki antystresowe
odpornoĆÄ psychiczna
psychoedukacja
STRESmisja
gra
techniki antystresowe
odpornoĆÄ psychiczna
psychoedukacja
STRESmisja
Keywords EN
stress
game
anti-stress techniques
resilience
psychoeducation
STRESSmission
game
anti-stress techniques
resilience
psychoeducation
STRESSmission