STRESSmission as a new stress reduction and mood boosting tool: a proof of concept study

StatusVoR
Alternative title
STRESmisja jako nowe narzędzie do redukcji stresu i poprawy nastroju: badanie potwierdzające sƂusznoƛć koncepcji
Authors
Bonk, Edyta
Archanowicz-Kudelska, Katarzyna
Úliwowska, Joanna H.
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-08-27
Publisher
Journal title
Neuropsychiatria i Neuropsychologia
Issue
1-2
Volume
20
Pages
Pages
48-58
ISSN
1896-6764
ISSN of series
Access date
2025-08-27
Abstract PL
Wstęp i cel pracy: W erze post-COVID-19 istnieje potrzeba rozwijania odpornoƛci psychicznej, aby skutecznie radzić sobie ze stresorami. Dlatego opracowano psychoedukacyjną grę karcianą o nazwie STRESmisja. Gra skƂada się z 54 kart odnoszących się do pracy z ciaƂem (Soma), psychiką (Psyche) oraz kontaktĂłw spoƂecznych (Polis). Celem badania byƂo porĂłwnanie subiektywnego poziomu stresu oraz nastroju przed i po grze w grupie studentĂłw i seniorĂłw. Dodatkowo badano atrakcyjnoƛć tego narzędzia i jego elementĂłw oraz chęć zakupu gry. MateriaƂ i metody: Badania przeprowadzono na 206 uczestnikach w dwĂłch grupach wiekowych: studentach Uniwersytetu SWPS (n = 102) oraz sƂuchaczach Uniwersytetu Trzeciego Wieku (n = 104). W badaniu 1. oceniano wpƂyw gry na odczuwany subiektywny poziom stresu (za pomocą narzędzia – elementu gry nazwanego STRESometrem) i subiektywny poziom nastroju (za pomocą narzędzia – elementu gry nazwanego Barometrem Nastroju) przed i po jednorazowej rozgrywce. W badaniu 2. przeprowadzonym na 114 osobach dokonano oceny gry na podstawie autorskiego kwestionariusza (ankiety z pytaniami zamkniętymi i otwartymi). Wyniki: Stwierdzono zmniejszenie subiektywnego poziomu stresu i wzrost deklarowanego poziomu nastroju w obu grupach wiekowych po zagraniu w STRESmisję. WpƂyw na poziom stresu byƂ wyraĆșniejszy u studentĂłw, a wyniki nie rĂłĆŒniƂy się między grupami pod względem nastroju. Większoƛć uczestnikĂłw oceniƂa grę jako atrakcyjną i wartą zakupu, ale w przypadku studentĂłw wyniki byƂy bardziej znaczące. Wnioski: Przeprowadzone badania pilotaĆŒowe wskazują na to, ĆŒe gra karciana STRESmisja moĆŒe być narzędziem obniĆŒającym subiektywne odczucie stresu i wzrost deklarowanego nastroju zarĂłwno w grupie studentĂłw, jak i seniorĂłw.
Abstract EN
Introduction and aim: In the post-COVID-19 era, mental resilience is crucial to cope with stress effectively. Thus, a psycho-educational game called STRESSmission was created. It consists of 54 cards divided into sections relating to the body (Soma), the psyche (Psyche), and social interactions (Polis). The aim of the study was to compare the subjective stress and mood levels before and after the game in group of students and seniors. Additionally, a survey was conducted on its attractiveness and the desire to purchase the game. Material and methods: The study was conducted among 206 participants in two age groups: students (n = 102) and seniors (n = 104). In Study 1, the impact of the game on stress levels was measured using a tool (a game element) called the STRESSometer, while mood swings were measured by the Mood Barometer. Study 2 evaluated the game using a customized questionnaire with open-ended questions, among 114 participants to assess its attractiveness and the desire to purchase the game. Results: We found a decrease in subjective stress levels and an increase in reported mood levels in both groups after playing STRESSmission, with the effect on stress levels more pronounced in students, and no difference between groups in mood. Most participants rated the game as attractive and worth buying, with more significant results for students. Conclusions: We provided preliminary evidence that the STRESSmission game can be a tool for lowering subjective feelings of stress and improving mood in students and seniors.
Abstract other
Keywords PL
stres
gra
techniki antystresowe
odpornoƛć psychiczna
psychoedukacja
STRESmisja
Keywords EN
stress
game
anti-stress techniques
resilience
psychoeducation
STRESSmission
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by-nc-sa
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
Views
Views0
Acquisition Date20.10.2022
Downloads
Downloads0
Acquisition Date20.10.2022
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar