How Children Learn from Robots: Educational Implications of Communicative Style and Gender in Child–Robot Interaction

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-15T04:13:03Z
dc.abstract.enThis study examined how primary school children respond to the communicative style and perceived gender of a humanoid robot during a controlled educational interaction. A total of 251 children (ages 7–12) interacted with a robot programmed to use either a polite asking style or a firm commanding style, and presented with either a female or male persona. We investigated whether children would imitate the robot's style (H1), and whether child age and gender would predict their tendency to anthropomorphize the robot (H2–H3). Results showed that children interacting with a polite robot almost always responded politely, whereas those encountering a commanding robot still overwhelmingly responded in a polite manner rather than mirroring its tone. Younger children and girls displayed significantly higher levels of anthropomorphization of the robot. Contrary to expectations (H4), the degree of imitation did not correlate with anthropomorphism. An ANOVA (H5) indicated that the robot's persona (gender × communication style) influenced anthropomorphism: the polite-female robot elicited the highest anthropomorphism scores, though post-hoc differences were nonsignificant. A regression analysis (H6) confirmed child age and gender as significant predictors of anthropomorphization. These findings underscore the importance of social cues in child–robot educational interactions. Tailoring a robot's communication style to children's developmental level and social expectations can enhance children's engagement and potentially support positive learning outcomes.
dc.abstract.plBadanie to analizowało, w jaki sposób dzieci w wieku szkolnym reagują na styl komunikacyjny oraz postrzeganą płeć humanoidalnego robota podczas kontrolowanej interakcji edukacyjnej. Łącznie 251 dzieci (w wieku 7–12 lat) wchodziło w interakcję z robotem zaprogramowanym do używania stylu grzecznościowego (prośby) lub stanowczego (rozkazującego), prezentowanym dodatkowo jako postać żeńska lub męska. Sprawdzaliśmy, czy dzieci będą naśladować styl komunikacji robota (H1) oraz czy wiek i płeć dziecka będą przewidywać skłonność do antropomorfizowania robota (H2–H3). Wyniki pokazały, że dzieci wchodzące w interakcję z robotem grzecznym niemal zawsze odpowiadały w sposób grzeczny, natomiast w przypadku kontaktu z robotem stanowczym dzieci i tak w przeważającej większości wybierały formy grzeczne, zamiast odwzorowywać jego ton. Młodsze dzieci oraz dziewczęta przejawiały istotnie wyższy poziom antropomorfizacji robota. Wbrew oczekiwaniom (H4), stopień naśladownictwa nie korelował z poziomem antropomorfizacji. Analiza wariancji (H5) wykazała, że persona robota (płeć × styl komunikacji) wpływała na antropomorfizację: robot grzeczny o kobiecej personie uzyskał najwyższe wyniki, choć różnice post-hoc nie były istotne statystycznie. Analiza regresji (H6) potwierdziła, że wiek i płeć dziecka są istotnymi predyktorami antropomorfizacji. Wyniki te podkreślają znaczenie sygnałów społecznych w edukacyjnych interakcjach dzieci z robotami. Dostosowanie stylu komunikacji robota do poziomu rozwojowego dzieci oraz ich oczekiwań społecznych może zwiększać zaangażowanie i potencjalnie wspierać pozytywne efekty uczenia się.
dc.affiliationKatedra Psychologii Społecznej / Centrum HumanTech
dc.affiliationWydział Psychologii w Warszawie
dc.contributor.authorMaj, Konrad
dc.contributor.authorGołębicka, Ariadna
dc.contributor.authorSiwińska, Zuzanna
dc.date.access2025-09-03
dc.date.accessioned2025-09-03T07:40:11Z
dc.date.available2025-09-03T07:40:11Z
dc.date.created2025-08-25
dc.date.issued2025-09-02
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.physical1-15
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume239
dc.identifier.doi10.1016/j.compedu.2025.105445
dc.identifier.eissn1873-782X
dc.identifier.issn0360-1315
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1728
dc.identifier.weblinkhttps://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131525002131?via%3Dihub
dc.languageen
dc.pbn.affiliationpsychologia
dc.rightsClosedAccess
dc.rights.explanationzamknięty dostęp
dc.rights.questionNo_rights
dc.share.articleOTHER
dc.subject.enHuman-Robot Interaction
dc.subject.enAnthropomorphization
dc.subject.enSocial robotics
dc.subject.enCommunication style
dc.subject.enImitation
dc.subject.enChildren
dc.subject.plinterakcja człowiek–robot
dc.subject.plantropomorfizacja
dc.subject.plroboty społeczne
dc.subject.plstyl komunikacji
dc.subject.plnaśladownictwo
dc.subject.pldzieci
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleHow Children Learn from Robots: Educational Implications of Communicative Style and Gender in Child–Robot Interaction
dc.title.journalComputers & Education
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle