Kultura w rytmie 4/7? Oczekiwania kobiet pracujących w instytucjach kultury na tle ogólnopolskiej debaty o czasie pracy

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-17T04:14:26Z
dc.abstract.enIntroduction: The on-going debate on reducing the working week and increasing its flexibility is prompting an analysis of employees’ preferences across various sectors. Women working in cultural institutions comprise the majority of the sector’s employees, and they also work in specific organizational conditions, therefore their views are particularly important. The objective of this study was to identify the preferences and expectations of this professional group with regard to the potential implementation of a four-day working week model. In addition, the specific characteristics of this group were analysed in comparison with the results of a nationwide sample of women. Methodology: The study used a quantitative approach, making use of a proprietary questionnaire containing closed and open-ended questions. The study encompassed 28 women employed in various types of cultural institutions, and a sample of 466 women from other sectors of the economy. The comparative analysis took into account the EZOP model and indicators of the perceived availability and usefulness of flexible organizational solutions. Results: A four-day, eight-hour-a-day working week without a reduction in pay was the most popular option in both groups, with women from the cultural sector showing a significantly higher level of readiness to implement such a solution. Furthermore, they also more frequently highlighted positive impacts on efficiency and quality of life, while expressing fewer concerns. However, the institutional culture and the perceived low availability of existing solutions remain the key obstacles. discussion: The results of the study suggest that, while women in cultural institutions are in favour of reducing the working week, the actual implementation of such a model will depend on systemic and managerial changes, including the modelling of an institutional culture that supports innovation in the way work is organized.
dc.abstract.plWstęp: Rosnąca debata nad skróceniem tygodnia pracy i uelastycznianiem jego organizacji skłania do analizy preferencji pracowników różnych sektorów. Szczególnie istotne staje się uwzględnienie głosu kobiet zatrudnionych w instytucjach kultury, z jednej strony funkcjonujących w specyficznych warunkach organizacyjnych, a z drugiej stanowiących większość zatrudnionych w tym sektorze. Celem badania była identyfikacja preferencji i oczekiwań tej grupy zawodowej wobec potencjalnego wdrożenia modelu czterodniowego tygodnia pracy oraz analiza specyfiki tej grupy na tle wyników ogólnopolskiej próby kobiet. Metody: W badaniu zastosowano podejście ilościowe, wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety zawierającej pytania zamknięte i otwarte. Badanie objęło 28 kobiet zatrudnionych w różnych typach instytucji kultury oraz reprezentatywną próbę kobiet z innych sektorów gospodarki (N = 466). Analiza porównawcza uwzględniała model EZOP oraz wskaźniki postrzeganej dostępności i użyteczności elastycznych rozwiązań organizacyjnych. Wyniki: Największym zainteresowaniem w obu grupach cieszył się model czterodniowego tygodnia pracy po osiem godzin bez obniżenia wynagrodzenia, przy czym kobiety z sektora kultury wykazywały wyraźnie większy poziom gotowości do wdrożenia takiego rozwiązania. Częściej wskazywały też pozytywne skutki dla efektywności i jakości życia, a rzadziej wyrażały obawy. Kluczową przeszkodą pozostają jednak kultura organizacyjna oraz niska postrzegana dostępność istniejących rozwiązań. Dyskusja: Wyniki badania sugerują, że choć kobiety z instytucji kultury są pozytywnie nastawione do skrócenia tygodnia pracy, to realne wdrożenie takiego modelu zależeć będzie od zmian systemowych i zarządczych, w tym w zakresie modelowania kultury organizacyjnej wspierającej innowacje odnośnie do organizacji pracy.
dc.affiliationWydział Nauk Społecznych w Warszawie
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.contributor.authorJanuszkiewicz, Katarzyna
dc.contributor.authorGolińska, Agnieszka
dc.date.access2025-10-15
dc.date.accessioned2025-10-17T06:07:30Z
dc.date.available2025-10-17T06:07:30Z
dc.date.created2025
dc.date.issued2025-10-15
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue66
dc.description.physical141-151
dc.description.versionfinal_published
dc.identifier.doi10.69500/m.79
dc.identifier.eissn2391-4815
dc.identifier.issn0464-1086
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1852
dc.identifier.weblinkhttps://rocznikmuzealnictwo.nim.gov.pl/index.php/m/article/view/79
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki o zarządzaniu i jakości
dc.rightsCC-BY-NC
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enfour-day working week
dc.subject.encultural institutions
dc.subject.enorganizational behaviour
dc.subject.enflexibility
dc.subject.enwork-life balance
dc.subject.plczterodniowy tydzień pracy
dc.subject.plinstytucje kultury
dc.subject.plelastyczność zachowań organizacyjnych pracowników (EZOP)
dc.subject.plelastyczna organizacja pracy
dc.subject.plwork-life balance
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleKultura w rytmie 4/7? Oczekiwania kobiet pracujących w instytucjach kultury na tle ogólnopolskiej debaty o czasie pracy
dc.title.alternativeCulture in a 4/7 work schedule? The expectations of women working in cultural institutions against the backdrop of the nationwide debate on working hours
dc.title.journalMuzealnictwo
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle