Kształtowanie wyobraźni i intuicji u dzieci z wykorzystaniem baśni

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-16T04:11:24Z
dc.abstract.enThe formation of intuition is a complex process that begins in early childhood. Intuition is a certain primary mental process that is revealed in spontaneous judgment of situations. It is of vital importance especially in terms of the judgments that experts make. According to the authors, the child is an excellent “expert”. It is a genius in itself, which, unfortunately, in the process of socialization and education, is sometimes educated in the wrong direction, blocking creativity. A properly selected fairy tale can counterbalance this process, and what’s more, it can stimulate creativity by stimulating the child’s intuition and imagination. The de-velopment responsible for the creation of a creative attitude is associated with the formation of the characteristics of an open mind, which, means its two-way orientation, to new external information and to spontaneous manifestations of intuition and imagination. The purpose of this article is to introduce the issue of intuition and show how it can be formed in early childhood. The article outlines what to pay attention to when selecting story and mechanism of forming intuition at the stage of preschool education
dc.abstract.plKształtowanie intuicji to skomplikowany proces, który zaczyna się już na etapie wczesnego dzieciństwa. Intuicja jest pewnym pierwotnym procesem umysłowym ujawniającym się w spontanicznym ocenianiu sytuacji. Ma ona istotne znaczenie szczególnie w zakresie ocen, jakich dokonują eksperci. Według autorów dziecko to doskonały „ekspert”. To geniusz sam w sobie, który niestety w procesie socjalizacji i edukacji bywa kształcony w niewłaściwym kierunku, blokującym twórczość. Odpowiednio dobrana bajka/baśń może stanowić przeciwwagę dla tego procesu, a co więcej – może pobudzać twórczość, stymulując intuicję i wyobraźnię dziecka. Kształtowanie postawy twórczej należy zaczynać jak najwcześniej. Rozwój taki wiąże się z kształtowaniem cech umysłu otwartego, który oznacza jego dwustronne ukierunkowanie na nowe informacje zewnętrzne i na spontaniczne przejawy intuicji i wyobraźni. Celem artykułu jest przybliżenie problematyki intuicji i wskazanie, w jaki sposób można ją kształtować. W artykule przedstawiono, na co należy zwrócić uwagę podczas dobierania opowieści, oraz ukazano mechanizm kształtowania intuicji na etapie wychowania przedszkolnego.
dc.affiliationWydział Psychologii we Wrocławiu
dc.affiliationInstytut Psychologii
dc.affiliationZakład Metateoretycznych Zagadnień w Psychologii
dc.contributor.authorDeptuła, Anna
dc.contributor.authorNosal, Czesław
dc.date.access2025-12-10
dc.date.accessioned2025-12-12T10:05:23Z
dc.date.available2025-12-12T10:05:23Z
dc.date.created2024-10-20
dc.date.issued2025-12-10
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.physical69–91
dc.description.sdgGoodHealthAndWellBeing
dc.description.sdgPeaceJusticeAndStrongInstitutions
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume2
dc.identifier.doi10.34767/PP.2025.02.05
dc.identifier.eissn3072-0176
dc.identifier.issn1897-6557
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/2081
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ukw.edu.pl/index.php/przeglad-pedagogiczny/article/view/3076
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationpsychologia
dc.rightsCC-BY-ND
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enintuition
dc.subject.enchild’s mind
dc.subject.enstory
dc.subject.enstimulating creativity
dc.subject.enblocks to creativity
dc.subject.plintuicja
dc.subject.plumysł dziecka
dc.subject.plbaśń
dc.subject.plstymulowanie twórczości
dc.subject.plblokady twórczości
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleKształtowanie wyobraźni i intuicji u dzieci z wykorzystaniem baśni
dc.title.alternativeShaping Children’s Imagination and Intuition with the Use of Story
dc.title.journalPrzegląd Pedagogiczny
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle