Kształtowanie wyobraźni i intuicji u dzieci z wykorzystaniem baśni

StatusVoR
Alternative title
Shaping Children’s Imagination and Intuition with the Use of Story
Authors
Deptuła, Anna
Nosal, Czesław
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-12-10
Publisher
Journal title
Przegląd Pedagogiczny
Issue
Volume
2
Pages
Pages
69–91
ISSN
1897-6557
ISSN of series
Access date
2025-12-10
Abstract PL
Kształtowanie intuicji to skomplikowany proces, który zaczyna się już na etapie wczesnego dzieciństwa. Intuicja jest pewnym pierwotnym procesem umysłowym ujawniającym się w spontanicznym ocenianiu sytuacji. Ma ona istotne znaczenie szczególnie w zakresie ocen, jakich dokonują eksperci. Według autorów dziecko to doskonały „ekspert”. To geniusz sam w sobie, który niestety w procesie socjalizacji i edukacji bywa kształcony w niewłaściwym kierunku, blokującym twórczość. Odpowiednio dobrana bajka/baśń może stanowić przeciwwagę dla tego procesu, a co więcej – może pobudzać twórczość, stymulując intuicję i wyobraźnię dziecka. Kształtowanie postawy twórczej należy zaczynać jak najwcześniej. Rozwój taki wiąże się z kształtowaniem cech umysłu otwartego, który oznacza jego dwustronne ukierunkowanie na nowe informacje zewnętrzne i na spontaniczne przejawy intuicji i wyobraźni. Celem artykułu jest przybliżenie problematyki intuicji i wskazanie, w jaki sposób można ją kształtować. W artykule przedstawiono, na co należy zwrócić uwagę podczas dobierania opowieści, oraz ukazano mechanizm kształtowania intuicji na etapie wychowania przedszkolnego.
Abstract EN
The formation of intuition is a complex process that begins in early childhood. Intuition is a certain primary mental process that is revealed in spontaneous judgment of situations. It is of vital importance especially in terms of the judgments that experts make. According to the authors, the child is an excellent “expert”. It is a genius in itself, which, unfortunately, in the process of socialization and education, is sometimes educated in the wrong direction, blocking creativity. A properly selected fairy tale can counterbalance this process, and what’s more, it can stimulate creativity by stimulating the child’s intuition and imagination. The de-velopment responsible for the creation of a creative attitude is associated with the formation of the characteristics of an open mind, which, means its two-way orientation, to new external information and to spontaneous manifestations of intuition and imagination. The purpose of this article is to introduce the issue of intuition and show how it can be formed in early childhood. The article outlines what to pay attention to when selecting story and mechanism of forming intuition at the stage of preschool education
Abstract other
Keywords PL
intuicja
umysł dziecka
baśń
stymulowanie twórczości
blokady twórczości
Keywords EN
intuition
child’s mind
story
stimulating creativity
blocks to creativity
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by-nd
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-NoDerivatives licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
Views
Views10
Acquisition Date16.12.2025
Downloads
Downloads2
Acquisition Date16.12.2025
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar