Digital Narrator as a Game Master. The Case of Baldur’s Gate III

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-17T04:10:52Z
dc.abstract.enThis article is a preliminary exploratory analysis of the narrator in Baldur’s Gate III seen as a digital simulation of an analogue game master (GM). As the reception of Baldur’s Gate series has always been closely linked to its analogue predecessor, Dungeons & Dragons, the main context of the analysis is theoretical reflections concerning tabletop role-playing games (TRPG), especially in relation to digital ones. The analysis covers not only a close reading of some of the in-game utterances, but also the commentary of Amelia Tyler, the actress lending her voice to the narrator. The author argues that while all installments of the series attempted to re-create certain experiences characteristic of TRPG sessions through the digital medium, one of key differences between Baldur’s Gate III and its predecessors is that it features a complex, voiced narration, designed according to real-life GMs.
dc.abstract.otherDer Beitrag ist eine erste, explorative Analyse der Erzählerin in Baldur's Gate III als digitale Simulation des analogen Spielleiters (MG). Da die Rezeption der Baldur's Gate-Reihe insgesamt immer stark mit dem analogen Vorgänger Dungeon's & Dragons verbunden war, bilden theoretische Überlegungen zu analogen Rollenspielen (TRPGs), insbesondere im Kontext digitaler Spiele, einen wichtigen Hintergrund für die Analyse. Die Diskussion bezieht sich nicht nur auf die Aussagen im Spiel selbst, sondern auch auf die Kommentare von Amelia Tyler, der Schauspielerin, die dem Erzähler ihre Stimme lieh. Der Autor stellt fest, dass zwar alle Teile der Serie versucht haben, einige der für eine TRPG-Sitzung charakteristischen Erfahrungen nachzubilden, der Hauptunterschied zwischen Baldur's Gate III und seinen Vorgängern jedoch darin besteht, dass es eine komplexe, audio-visualisierte Erzählung bietet, die die Sprache echter MGs nachahmt.
dc.abstract.plArtykuł stanowi wstępną analizę narratora w grze "Baldur’s Gate III", postrzeganego jako cyfrowa symulacja analogowego Mistrza Gry. Ponieważ odbiór serii "Baldur’s Gate" zawsze był ściśle powiązany z jej analogowym przodkiem, "Dungeons & Dragons", głównym kontekstem analizy są refleksje teoretyczne dotyczące gier fabularnych (TRPG), również w odniesieniu do gier cyfrowych. Analiza obejmuje nie tylko wypowiedzi w grze, ale także komentarz Amelii Tyler, aktorki użyczającej głosu narratorowi. Autor twierdzi, że chociaż wszystkie części serii próbowały odtworzyć pewne doświadczenia charakterystyczne dla sesji TRPG za pomocą mediów cyfrowych, jedną z kluczowych różnic między "Baldur’s Gate III" a poprzednimi częściami serii poprzednikami jest to, że zawiera złożoną, nagraną narrację, przypominającą tę właściwą dla żywych Mistrzów Gry.
dc.affiliationWydział Interdyscyplinarny w Krakowie
dc.contributor.authorNawrocki, Maciej
dc.date.access2024-11-30
dc.date.accessioned2025-08-19T09:09:19Z
dc.date.available2025-08-19T09:09:19Z
dc.date.created2024-11-25
dc.date.issued2024-11-30
dc.description.abstract<jats:p>This article is a preliminary exploratory analysis of the narrator in Baldur’s Gate III seen as a digital simulation of an analogue game master (GM). As the reception of Baldur’s Gate series has always been closely linked to its analogue predecessor, Dungeons &amp; Dragons, the main context of the analysis is theoretical reflections concerning tabletop role-playing games (TRPG), especially in relation to digital ones. The analysis covers not only a close reading of some of the in-game utterances, but also the commentary of Amelia Tyler, the actress lending her voice to the narrator. The author argues that while all installments of the series attempted to re-create certain experiences characteristic of TRPG sessions through the digital medium, one of key differences between Baldur’s Gate III and its predecessors is that it features a complex, voiced narration, designed according to real-life GMs.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.physical229-242
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume9
dc.identifier.doi10.16926/trs.2024.09.19
dc.identifier.eissn22657-7216
dc.identifier.issn2451-3334
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1674
dc.identifier.weblinkhttp://www.transfer.whum.ujd.edu.pl/index.php/trs/article/view/202
dc.languageen
dc.language.abstractde
dc.language.otherpl
dc.language.subjectde
dc.pbn.affiliationliteraturoznawstwo
dc.pbn.affiliationnauki o kulturze i religii
dc.relation.dataseth
dc.rightsCC-BY-NC-ND
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enrole-playing games
dc.subject.enBaldur’s Gate
dc.subject.ennarrator
dc.subject.otherRollenspiele
dc.subject.otherBaldur's Gate
dc.subject.otherErzähler
dc.subject.plgry role-playing
dc.subject.plBaldur’s Gate
dc.subject.plnarrator
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleDigital Narrator as a Game Master. The Case of Baldur’s Gate III
dc.title.alternativeCyfrowy narrator jako mistrz gry. Przypadek Baldur's Gate III
dc.title.alternativeDer digitale Erzähler als Spielleiter. Der Fall von Baldur's Gate III
dc.title.journalTransfer. Reception Studies
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle