Digital Narrator as a Game Master. The Case of Baldur’s Gate III

StatusVoR
Alternative title
Cyfrowy narrator jako mistrz gry. Przypadek Baldur's Gate III
Der digitale Erzähler als Spielleiter. Der Fall von Baldur's Gate III
Authors
Nawrocki, Maciej
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2024-11-30
Publisher
Journal title
Transfer. Reception Studies
Issue
Volume
9
Pages
Pages
229-242
ISSN
2451-3334
ISSN of series
Access date
2024-11-30
Abstract PL
Artykuł stanowi wstępną analizę narratora w grze "Baldur’s Gate III", postrzeganego jako cyfrowa symulacja analogowego Mistrza Gry. Ponieważ odbiór serii "Baldur’s Gate" zawsze był ściśle powiązany z jej analogowym przodkiem, "Dungeons & Dragons", głównym kontekstem analizy są refleksje teoretyczne dotyczące gier fabularnych (TRPG), również w odniesieniu do gier cyfrowych. Analiza obejmuje nie tylko wypowiedzi w grze, ale także komentarz Amelii Tyler, aktorki użyczającej głosu narratorowi. Autor twierdzi, że chociaż wszystkie części serii próbowały odtworzyć pewne doświadczenia charakterystyczne dla sesji TRPG za pomocą mediów cyfrowych, jedną z kluczowych różnic między "Baldur’s Gate III" a poprzednimi częściami serii poprzednikami jest to, że zawiera złożoną, nagraną narrację, przypominającą tę właściwą dla żywych Mistrzów Gry.
Abstract EN
This article is a preliminary exploratory analysis of the narrator in Baldur’s Gate III seen as a digital simulation of an analogue game master (GM). As the reception of Baldur’s Gate series has always been closely linked to its analogue predecessor, Dungeons & Dragons, the main context of the analysis is theoretical reflections concerning tabletop role-playing games (TRPG), especially in relation to digital ones. The analysis covers not only a close reading of some of the in-game utterances, but also the commentary of Amelia Tyler, the actress lending her voice to the narrator. The author argues that while all installments of the series attempted to re-create certain experiences characteristic of TRPG sessions through the digital medium, one of key differences between Baldur’s Gate III and its predecessors is that it features a complex, voiced narration, designed according to real-life GMs.
Abstract other
Der Beitrag ist eine erste, explorative Analyse der Erzählerin in Baldur's Gate III als digitale Simulation des analogen Spielleiters (MG). Da die Rezeption der Baldur's Gate-Reihe insgesamt immer stark mit dem analogen Vorgänger Dungeon's & Dragons verbunden war, bilden theoretische Überlegungen zu analogen Rollenspielen (TRPGs), insbesondere im Kontext digitaler Spiele, einen wichtigen Hintergrund für die Analyse. Die Diskussion bezieht sich nicht nur auf die Aussagen im Spiel selbst, sondern auch auf die Kommentare von Amelia Tyler, der Schauspielerin, die dem Erzähler ihre Stimme lieh. Der Autor stellt fest, dass zwar alle Teile der Serie versucht haben, einige der für eine TRPG-Sitzung charakteristischen Erfahrungen nachzubilden, der Hauptunterschied zwischen Baldur's Gate III und seinen Vorgängern jedoch darin besteht, dass es eine komplexe, audio-visualisierte Erzählung bietet, die die Sprache echter MGs nachahmt.
Keywords PL
gry role-playing
Baldur’s Gate
narrator
Keywords EN
role-playing games
Baldur’s Gate
narrator
Keywords other
Rollenspiele
Baldur's Gate
Erzähler
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by-nc-nd
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-NonCommercial-NoDerivatives licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
Views
Views8
Acquisition Date16.12.2025
Downloads
Downloads4
Acquisition Date16.12.2025
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar