Realizacja praw pacjenta przy udzielaniu teleporad w stanie epidemii COVID-19 z perspektywy decyzji wydanych w postępowaniach w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-04-12T03:13:13Z
dc.abstract.enThe article analyses the issues of the fulfilment of patients’ rights in the provision of teleconsultations in primary healthcare during the COVID-19 epidemic state from the viewpoint of the public law protection instrument being the institution of practices violating collective patients’ rights. This study aims to determine the practices of healthcare providers, which were verified by the Patients’ Rights Ombudsman in proceedings in case of practices violating collective patient’s rights. Moreover, the paper aims to identify particular manifestations of the violation of collective patients’ rights. According to the analysis, the aforementioned proceedings focused essentially on two categories of practices of healthcare providers. The first one involves the limitation or deprivation of patients of real possibility to register for an appointment within publicly funded healthcare which are exemplified by such practices as: not answering or rejecting the patients’ call and excessive waiting time for someone to answer the phone. The other group of practices constitutes the lack of full information about the conditions of providing teleconsultations in primary healthcare, which was required according to the organisational standard (absence of one, several, or all prescribed elements) on the website and on the premises of the clinic. Taking the above into consideration, it should be pointed out that the competence of the Patients’ Rights Ombudsman in conducting proceedings in case of practices violating collective patients’ rights has a real impact on the protection of patients’ rights in systemic terms.
dc.abstract.plW artykule objęto analizą problematykę realizacji praw pacjenta przy udzielaniu teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej w dobie stanu epidemii COVID-19 z perspektywy publicznoprawnego instrumentu ochrony praw pacjentów, jakim jest instytucja praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Celem pracy było wskazanie zachowań podmiotów leczniczych związanych z realizacją tego rodzaju świadczeń zdrowotnych, które Rzecznik Praw Pacjenta weryfikował w postępowaniach w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Ponadto prowadzone rozważania zmierzały do zidentyfikowania konkretnych przejawów naruszeń zbiorowych praw pacjentów. Z przeprowadzonej analizy wynika, że przedmiotem tych postępowań były zasadniczo dwie kategorie zachowań podmiotów leczniczych. Pierwszą z nich stanowiło ograniczenie lub niezapewnienie pacjentom faktycznej możliwości rejestracji w celu uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w podstawowej opiece zdrowotnej. W tym zakresie praktyki te przejawiały się przykładowo w nieodbieraniu czy odrzucaniu połączeń pacjentów oraz w zbyt długim czasie oczekiwania pacjenta na odebranie połączenia. Druga grupa zachowań obejmowała natomiast nieudostępnienie na oficjalnej stronie internetowej czy w siedzibie podmiotu leczniczego pełnej informacji o warunkach realizacji teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej zgodnie z treścią standardu organizacyjnego, co wyrażało się między innymi w braku umieszczenia jednego, kilku czy wszystkich wymaganych elementów. Mając to na uwadze, należy podkreślić, że kompetencja Rzecznika Praw Pacjenta w zakresie prowadzenia postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów realnie wpływa na ochronę praw pacjentów w ujęciu systemowym.
dc.affiliationWydział Prawa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu
dc.contributor.authorZoń, Katarzyna
dc.date.access2024-05-13
dc.date.accessioned2024-05-20T06:26:11Z
dc.date.available2024-05-20T06:26:11Z
dc.date.created2023-09-15
dc.date.issued2024-05-13
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue1
dc.description.physical30-36
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume102
dc.identifier.doi10.53301/lw/172366
dc.identifier.eissn1509-5754
dc.identifier.issn0024-0745
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/679
dc.identifier.weblinkhttps://lekarzwojskowy.wim.mil.pl/Realizacja-praw-pacjenta-przy-udzielaniu-teleporad-w-stanie-epidemii-COVID-19-z-perspektywy,172366,0,1.html
dc.languagepl
dc.pbn.affiliationnauki prawne
dc.rightsCC-BY-NC-SA
dc.rights.explanationArtykuł dostępny na stronie czasopisma: https://lekarzwojskowy.wim.mil.pl/Realizacja-praw-pacjenta-przy-udzielaniu-teleporad-w-stanie-epidemii-COVID-19-z-perspektywy,172366,0,1.html
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enPatients’ Rights Ombudsman
dc.subject.enpatients’ rights
dc.subject.entelemedicine
dc.subject.enCOVID-19
dc.subject.pl: Rzecznik Praw Pacjenta
dc.subject.plprawa pacjenta
dc.subject.pltelemedycyna
dc.subject.plCOVID-19
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleRealizacja praw pacjenta przy udzielaniu teleporad w stanie epidemii COVID-19 z perspektywy decyzji wydanych w postępowaniach w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów
dc.title.alternativeThe fulfilment of patients’ rights in the provision of teleconsultations during the COVID-19 epidemic state from the viewpoint of administrative decisions in proceedings in case of practices violating collective patient’s rights
dc.title.journalLekarz Wojskowy
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle