Etyczne i metodologiczne aspekty badań z udziałem dzieci z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym w Polsce

StatusVoR
dc.abstract.enThe aim of this article is to analyze the ethical and methodological aspects of conducting scientific research involving children in Poland. Contemporary interdisciplinary research mainly focuses on adults, which often leads to the marginalization of children’s voices. Despite the growing presence of children in the media, their perspectives are rarely reflected in scientific research and public discourse. This article discusses key factors influencing the position of children in research, including the socio-cultural dynamics of child-adult relationships. It highlights the need to develop participatory research involving children, which requires both formal and substantive preparation from researchers. Furthermore, the article addresses the ethical and methodological considerations in conducting research with children with migration and refugee experiences. Practical guidelines are provided, along with a discussion of two important aspects of such research: the role of language and translation, as well as reflections on the researcher’s role and position within the context of studies involving children
dc.abstract.plCelem niniejszego artykułu jest analiza etycznych i metodologicznych aspektów prowadzenia badań naukowych z udziałem dzieci w Polsce. Współczesne interdyscyplinarne badania koncentrują się głównie na dorosłych, co prowadzi do marginalizacji głosów dzieci. Mimo rosnącej obecności dzieci w mediach ich perspektywy rzadko znajdują odzwierciedlenie w badaniach i dyskursie publicznym. W artykule omówiono ważne czynniki wpływające na pozycję dzieci w badaniach, w tym społeczno-kulturowe uwarunkowania relacji między dzieckiem a dorosłym. Podkreślono konieczność rozwijania badań partycypacyjnych z udziałem dzieci, co wymaga zarówno formalnego, jak i merytorycznego przygotowania badaczy. Ponadto przybliżono etyczno-metodologiczne aspekty prowadzenia badań naukowych z dziećmi, które mają doświadczenie migracyjne i uchodźcze. Ponadto przedstawiono praktyczne wskazówki i omówiono dwa ważne aspekty tych badań – funkcję języka i tłumaczeń, a także refleksje dotyczące roli i pozycji badacza w kontekście badań z udziałem dzieci.
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.contributor.authorPopyk, Anzhela
dc.date.access2024-12-18
dc.date.accessioned2025-02-06T10:30:10Z
dc.date.available2025-02-06T10:30:10Z
dc.date.created2024-11-01
dc.date.issued2024-12-18
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.grantnumber2019/35/N/ HS6/03682
dc.description.grantnumber2023/49/B/HS6/03795
dc.description.granttitleRola Aktorów Socjalizacyjnych w Przejściach Transnarodowych i Formowaniu Poczucia Przynależności Dzieci Migrantów w Polsce
dc.description.granttitleStruktura a sprawczość: transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce
dc.description.issue4
dc.description.physical99-122
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume23
dc.identifier.eissn2545-3475
dc.identifier.issn1644-6526
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1269
dc.identifier.weblinkhttps://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/942
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki socjologiczne
dc.rightsCC-BY-NC-ND
dc.rights.questionYes_rights
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enreSearch with children
dc.subject.enethical aSpectS
dc.subject.enchildren with migration and refugee experience
dc.subject.plbadania z udziałem dzieci
dc.subject.pletyczne aSpekty
dc.subject.pldzieci z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleEtyczne i metodologiczne aspekty badań z udziałem dzieci z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym w Polsce
dc.title.alternativeEthical and methodological aspects of research involving children with migration and refugee experience in Poland
dc.title.journalDziecko Krzywdzone: Teoria, Badania, Praktyka
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle