Metadata Dublin Core Szkoła Relacyjno-Restoratywna: między teorią a praktyką budowania wspierającego środowiska szkolnego
StatusVoR
| cris.lastimport.scopus | 2025-11-09T04:10:12Z | |
| dc.abstract.pl | Edukacja w szkołach przechodzi paradygmatyczną zmianę, kierując się w stronę podejść zorientowanych na relacje i kwestionując tradycyjne modele dyscyplinarne. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji Szkoły Relacyjno-Restoratywnej jako transformacyjnego modelu praktyki edukacyjnej. Model ten definiuje szkołę jako złożony ekosystem społeczny, w którym kluczowe dla efektywnej nauki i rozwoju osobistego są relacje, komunikacja oraz wzajemne zrozumienie, odpowiadające na złożone potrzeby społeczne i emocjonalne uczniów. W pracy omówiono podstawowe założenia tego podejścia, odnosząc się do koncepcji Szkół Relacyjno-Restoratywnych – nurtu edukacyjnego, który koncentruje się na budowaniu pozytywnych relacji, rozwiązywaniu konfliktów w sposób konstruktywny oraz wspieraniu klimatu wzajemnego zaufania i odpowiedzialności. Przedstawiono również konkretne praktyki pedagogiczne charakterystyczne dla tego modelu, takie jak kręgi, mediacje czy codzienne praktyki komunikacyjne wspierające relacje w społeczności szkolnej. W pracy zawarto również przegląd badań empirycznych, które potwierdzają pozytywny wpływ modelu relacyjno-restoratywnego na klimat szkoły, dobrostan psychiczny uczniów oraz rozwój ich kompetencji społecznych oraz ich ograniczenia. | |
| dc.affiliation | Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu | |
| dc.contributor.author | Dopierała, Aleksandra | |
| dc.date.access | 2025-11-08 | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-08T08:09:47Z | |
| dc.date.available | 2025-11-08T08:09:47Z | |
| dc.date.created | 2025-07 | |
| dc.date.issued | 2025-10-07 | |
| dc.description.abstract | <jats:p>Edukacja w szkołach przechodzi paradygmatyczną zmianę, kierując się w stronę podejść zorientowanych na relacje i kwestionując tradycyjne modele dyscyplinarne. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji Szkoły Relacyjno-Restoratywnej jako transformacyjnego modelu praktyki edukacyjnej. Model ten definiuje szkołę jako złożony ekosystem społeczny, w którym kluczowe dla efektywnej nauki i rozwoju osobistego są relacje, komunikacja oraz wzajemne zrozumienie, odpowiadające na złożone potrzeby społeczne i emocjonalne uczniów. W pracy omówiono podstawowe założenia tego podejścia, odnosząc się do koncepcji Szkół Relacyjno-Restoratywnych – nurtu edukacyjnego, który koncentruje się na budowaniu pozytywnych relacji, rozwiązywaniu konfliktów w sposób konstruktywny oraz wspieraniu klimatu wzajemnego zaufania i odpowiedzialności. Przedstawiono również konkretne praktyki pedagogiczne charakterystyczne dla tego modelu, takie jak kręgi, mediacje czy codzienne praktyki komunikacyjne wspierające relacje w społeczności szkolnej. W pracy zawarto również przegląd badań empirycznych, które potwierdzają pozytywny wpływ modelu relacyjno-restoratywnego na klimat szkoły, dobrostan psychiczny uczniów oraz rozwój ich kompetencji społecznych oraz ich ograniczenia.</jats:p> | |
| dc.description.accesstime | at_publication | |
| dc.description.issue | 31 | |
| dc.description.physical | 184-200 | |
| dc.description.sdg | QualityEducation | |
| dc.description.sdg | ReducedInequalities | |
| dc.description.sdg | PeaceJusticeAndStrongInstitutions | |
| dc.description.version | final_published | |
| dc.description.volume | 73 | |
| dc.identifier.doi | 10.71358/pw.2534 | |
| dc.identifier.issn | 0033-2860 | |
| dc.identifier.uri | https://share.swps.edu.pl/handle/swps/1974 | |
| dc.language | pl | |
| dc.language.other | en | |
| dc.pbn.affiliation | psychologia | |
| dc.rights | CC-BY-NC | |
| dc.rights.question | Yes_rights | |
| dc.share.article | OPEN_JOURNAL | |
| dc.subject.pl | szkoła relacyjno-restoratywna | |
| dc.subject.pl | klimat szkoły | |
| dc.subject.pl | nauczanie skoncentrowane na relacjach | |
| dc.subject.pl | rozwiązywanie konfliktów | |
| dc.subject.pl | rozwój społeczno-emocjonalny | |
| dc.swps.sciencecloud | send | |
| dc.title | Szkoła Relacyjno-Restoratywna: między teorią a praktyką budowania wspierającego środowiska szkolnego | |
| dc.title | The Relational-Restorative School: Between Theory and Practice of Building a Supportive School Environment | |
| dc.title.journal | Psychologia Wychowawcza | |
| dc.type | JournalArticle | |
| dspace.entity.type | Article |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Szkoła Relacyjno-Restoratywna.pdf
- Size:
- 506.37 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
- Description:
- tekst artykułu
License bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.94 KB
- Format:
- Item-specific license agreed to upon submission
- Description: