Szkoła Relacyjno-Restoratywna: między teorią a praktyką budowania wspierającego środowiska szkolnego

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-11-09T04:10:12Z
dc.abstract.plEdukacja w szkołach przechodzi paradygmatyczną zmianę, kierując się w stronę podejść zorientowanych na relacje i kwestionując tradycyjne modele dyscyplinarne. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji Szkoły Relacyjno-Restoratywnej jako transformacyjnego modelu praktyki edukacyjnej. Model ten definiuje szkołę jako złożony ekosystem społeczny, w którym kluczowe dla efektywnej nauki i rozwoju osobistego są relacje, komunikacja oraz wzajemne zrozumienie, odpowiadające na złożone potrzeby społeczne i emocjonalne uczniów. W pracy omówiono podstawowe założenia tego podejścia, odnosząc się do koncepcji Szkół Relacyjno-Restoratywnych – nurtu edukacyjnego, który koncentruje się na budowaniu pozytywnych relacji, rozwiązywaniu konfliktów w sposób konstruktywny oraz wspieraniu klimatu wzajemnego zaufania i odpowiedzialności. Przedstawiono również konkretne praktyki pedagogiczne charakterystyczne dla tego modelu, takie jak kręgi, mediacje czy codzienne praktyki komunikacyjne wspierające relacje w społeczności szkolnej. W pracy zawarto również przegląd badań empirycznych, które potwierdzają pozytywny wpływ modelu relacyjno-restoratywnego na klimat szkoły, dobrostan psychiczny uczniów oraz rozwój ich kompetencji społecznych oraz ich ograniczenia.
dc.affiliationWydział Psychologii i Prawa w Poznaniu
dc.contributor.authorDopierała, Aleksandra
dc.date.access2025-11-08
dc.date.accessioned2025-11-08T08:09:47Z
dc.date.available2025-11-08T08:09:47Z
dc.date.created2025-07
dc.date.issued2025-10-07
dc.description.abstract<jats:p>Edukacja w szkołach przechodzi paradygmatyczną zmianę, kierując się w stronę podejść zorientowanych na relacje i kwestionując tradycyjne modele dyscyplinarne. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji Szkoły Relacyjno-Restoratywnej jako transformacyjnego modelu praktyki edukacyjnej. Model ten definiuje szkołę jako złożony ekosystem społeczny, w którym kluczowe dla efektywnej nauki i rozwoju osobistego są relacje, komunikacja oraz wzajemne zrozumienie, odpowiadające na złożone potrzeby społeczne i emocjonalne uczniów. W pracy omówiono podstawowe założenia tego podejścia, odnosząc się do koncepcji Szkół Relacyjno-Restoratywnych – nurtu edukacyjnego, który koncentruje się na budowaniu pozytywnych relacji, rozwiązywaniu konfliktów w sposób konstruktywny oraz wspieraniu klimatu wzajemnego zaufania i odpowiedzialności. Przedstawiono również konkretne praktyki pedagogiczne charakterystyczne dla tego modelu, takie jak kręgi, mediacje czy codzienne praktyki komunikacyjne wspierające relacje w społeczności szkolnej. W pracy zawarto również przegląd badań empirycznych, które potwierdzają pozytywny wpływ modelu relacyjno-restoratywnego na klimat szkoły, dobrostan psychiczny uczniów oraz rozwój ich kompetencji społecznych oraz ich ograniczenia.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue31
dc.description.physical184-200
dc.description.sdgQualityEducation
dc.description.sdgReducedInequalities
dc.description.sdgPeaceJusticeAndStrongInstitutions
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume73
dc.identifier.doi10.71358/pw.2534
dc.identifier.issn0033-2860
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1974
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationpsychologia
dc.rightsCC-BY-NC
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.plszkoła relacyjno-restoratywna
dc.subject.plklimat szkoły
dc.subject.plnauczanie skoncentrowane na relacjach
dc.subject.plrozwiązywanie konfliktów
dc.subject.plrozwój społeczno-emocjonalny
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleSzkoła Relacyjno-Restoratywna: między teorią a praktyką budowania wspierającego środowiska szkolnego
dc.titleThe Relational-Restorative School: Between Theory and Practice of Building a Supportive School Environment
dc.title.journalPsychologia Wychowawcza
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle