Szkoła Relacyjno-Restoratywna: między teorią a praktyką budowania wspierającego środowiska szkolnego The Relational-Restorative School: Between Theory and Practice of Building a Supportive School Environment

StatusVoR
Alternative title
Authors
Dopierała, Aleksandra
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-10-07
Publisher
Journal title
Psychologia Wychowawcza
Issue
31
Volume
73
Pages
Pages
184-200
ISSN
0033-2860
ISSN of series
Weblink
Access date
2025-11-08
Abstract PL
Edukacja w szkołach przechodzi paradygmatyczną zmianę, kierując się w stronę podejść zorientowanych na relacje i kwestionując tradycyjne modele dyscyplinarne. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji Szkoły Relacyjno-Restoratywnej jako transformacyjnego modelu praktyki edukacyjnej. Model ten definiuje szkołę jako złożony ekosystem społeczny, w którym kluczowe dla efektywnej nauki i rozwoju osobistego są relacje, komunikacja oraz wzajemne zrozumienie, odpowiadające na złożone potrzeby społeczne i emocjonalne uczniów. W pracy omówiono podstawowe założenia tego podejścia, odnosząc się do koncepcji Szkół Relacyjno-Restoratywnych – nurtu edukacyjnego, który koncentruje się na budowaniu pozytywnych relacji, rozwiązywaniu konfliktów w sposób konstruktywny oraz wspieraniu klimatu wzajemnego zaufania i odpowiedzialności. Przedstawiono również konkretne praktyki pedagogiczne charakterystyczne dla tego modelu, takie jak kręgi, mediacje czy codzienne praktyki komunikacyjne wspierające relacje w społeczności szkolnej. W pracy zawarto również przegląd badań empirycznych, które potwierdzają pozytywny wpływ modelu relacyjno-restoratywnego na klimat szkoły, dobrostan psychiczny uczniów oraz rozwój ich kompetencji społecznych oraz ich ograniczenia.
Abstract EN
Abstract other
Keywords PL
szkoła relacyjno-restoratywna
klimat szkoły
nauczanie skoncentrowane na relacjach
rozwiązywanie konfliktów
rozwój społeczno-emocjonalny
Keywords EN
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by-nc
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-NonCommercial licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
Views
Views6
Acquisition Date9.11.2025
Downloads
Downloads2
Acquisition Date9.11.2025
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar