Monografie

Permanent URI for this collection

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 82
  • 2024-12-20
    cc-by

    Skłonność do rozwoju epizodu psychotycznego w kontekście korzystania z Internetu przez młodzież

    Adolescencja to okres, w którym osoba przechodzi z dzieciństwa w dorosłość, mierząc się z wieloma wyzwaniami rozwojowymi (np. rozwojem biologicznym, zmianą ról społecznych). Sawyer i współpracownicy (2018) umieszczają okres ten pomiędzy 10. a 24. rokiem życia. W niniejszym artykule przedstawiono przegląd literatury badającej związek problematycznego korzystania z Internetu (problematic Internet use, PIU; por. rozdział 1.) oraz doświadczeń podobnych do psychotycznych (psychotic like experiences, PLEs; Strauss, 1969; van Os i in., 2000) w grupie adolescentów.
    Otwarty dostępMonografieMonograph Chapter
  • 2024
    cc-by

    Profilaktyka, diagnoza i terapia e-uzależnień wśród dzieci i młodzieży. Praktyczny podręcznik dla specjalistów pracy z dziećmi i ich rodzinami

    Żyjemy na przełomie epoki analogowej i cyfrowej. Ewolucję społeczeństwa w kierunku bardziej technologicznego zapoczątkowało wynalezienie, a następ- nie wprowadzenie do powszechnego użytku komputerów oraz globalnej sieci wymiany danych – Internetu. Przez ponad 80 lat postęp cyfrowy sukcesywnie zwiększał udział nowych technologii w codziennym życiu, spełniając swoją pierwotną funkcję poprawy jego jakości, zaś tempo tego postępu zaczęło różnicować kraje i regiony świata na bardziej i mniej rozwinięte. Podobnie szybko wzrastała społeczna tolerancja na zmiany technologiczne, czego do- brym przykładem jest sztuczna inteligencja (artificial intelligence, AI), która jeszcze dekadę temu była hipotetyczną koncepcją budzącą głównie społeczne obawy, a dziś wchodzi do powszechnej świadomości jako nowe narzędzie usprawniania pracy i edukacji, kolejny impuls do jeszcze szybszej digitalizacji społeczeństwa, ale również jako etyczny dylemat. Obok sukcesywnie postępującej od lat ewolucji myśli technologicznej jako globalne społeczeństwo zostaliśmy doświadczeni traumą pandemii, która nie tylko wystawiła na próbę odporność naszego zdrowia i systemów zarządza- nia, ale doprowadziła do gwałtownego przeskoku rewolucyjnego, dosłownie wymuszając na jednostkach i grupach przeniesienie większości aktywności do przestrzeni wirtualnej. Wraz z tą zmianą powstała potrzeba błyskawicznego dostosowania infrastruktury zawodowej, edukacyjnej, produkcyjnej i usługowej, oraz natychmiastowego wzrostu kompetencji cyfrowych wśród dzieci, młodzieży i niemal wszystkich grup zawodowych osób dorosłych. W post-pandemicznej rzeczywistości, dalsza cyfryzacja społeczeństwa stanowi jeden z priorytetowych planów rozwoju większości gospodarek świata, w tym Polski. Należy zatem oczekiwać, że nowe technologie będą dynamicznie rozwijane w kolejnych latach, kontynuując transformację środowiska życia ludzi w szybko digitalizującym się społeczeństwie. Współczesne dzieci, nastolatkowie i młodzi dorośli to cyfrowi tubylcy (nazywani też generacją i-Gen). Urodzeni w XXI wieku czasy pozbawione stałego dostępu do Internetu znają bardziej z opowieści niż własnych doświadczeń. Ich mózgi od początku okresu postnatalnego rozwijały się nieco inaczej, doświadczając zwiększającej się stymulacji bodźcami cyfrowymi coraz bardziej obecnymi w codziennym środowisku (Korte, 2020). Rodzice młodej generacji, jak i większość specjalistów z zakresu pracy z dziećmi i młodzieżą, to ostatnie pokolenia „cyfrowych imigrantów”. Wywodząc się z epoki analogowej, byli świadkami przejścia globalnego społeczeństwa w epokę cyfrową, a następnie jej dynamicznego rozwoju, który do dnia dzisiejszego osiągnął ledwie ułamek swoich możliwości. Tak głęboko zakorzenione różnice między generacjami stanowią istotną barierę profilaktyczną – młode pokolenie znacznie lepiej odnajduje się w cyfrowej rzeczywistości, do której jest bardziej przyzwyczajone niż rodzice, edukatorzy czy terapeuci, którzy pod tym względem pozostają o krok w tyle, mogąc mieć problem z rozpoznawaniem nowych zagrożeń, zanim te dosięgną ich dziecko.
    Otwarty dostępMonografieMonography edition
  • 2024
    cc-by

    Uprzedzenia w Polsce. Postawy a ideologia polityczna

    Bulska, Dominika
    Winiewski, Mikołaj
    Bilewicz, Michał
    Otwarty dostępMonografieMonography edition
  • 2025-01-02
    cc-by-nc-nd

    Some Comments Regarding the Digitalisation of the Health Care System in Poland during the COVID-19 State of Epidemic - Selected Legal Aspects

    Błaszczak, Ewa
    Cebrat, Małgorzata
    Jernajczyk, Jakub
    Skowron, Bartłomiej
    Urbańska, Weronika
    Zarzycki, Roland
    In modern times, the development of science and technological progress have together created new prospects for the provision of health services. These opportunities are of key importance to the functioning of healthcare systems themselves. This article is devoted to analysing the legal dimension of the digitalisation of the healthcare system in Poland, along with the consequences of such a process. The validity and usefulness of the subject matter are justified by the current pandemic situation. In this context, it should be emphasised that the above-mentioned process has recently accelerated. The implementation of this solution is aimed at improving the effectiveness of healthcare service provision. Digitalisation therefore needs to be discussed with reference to its role as an important component of the healthcare system in Poland.
    Otwarty dostępMonografieMonograph Chapter
  • 2024-12
    other

    Ikonoklazm po Black Lives Matter i jego europejska recepcja

    Saar-Kozłowska, Alicja
    Otwarty dostępMonografieMonograph Chapter (Conference proceedings)