Monografia (zamknięty dostęp)

Permanent URI for this collection

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 193
  • 2024Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
    closedaccess

    Błąd prezentyzmu – jak chronić przed nim prawników? (subiektywne prolegomena do wszelkiej dydaktyki przedmiotów historycznoprawnych)

    Zeidler, Kamil
    Sykuna, Sebastian
    Kamień, Joanna
    Pozostałe osiągnięcia naukoweMonografia (zamknięty dostęp)Monograph Chapter
  • 2025-03-06
    closedaccess

    Media a polityka w Europie od XIX do XXI wieku. Wybrane zagadnienia

    Związki zachodzące pomiędzy mediami a polityką stanowią od dawna przedmiot refleksji powodowanej zarówno wagą i nośnością samej kwestii, jak i potrzebami wynikającymi z pojawiających się nowych aspektów tego zagadnienia. Nadają zbiorowi studiów charakter kontynuacji badań o niepodważalnej wadze. Wypada wspomnieć, że zainteresowanie okazywane tematyce, o której traktują teksty, nie oznacza istnienia całościowego opracowania poświęconego problematyce przenikania się zagadnień politycznych i świata mediów. Wolno zatem przyjąć, że każda nowa publikacja na ten temat nie tylko odpowiada na wyzwania współczesności, ale także przyczynia się do powstania dzieła o cechach syntezy. Potrzeba takiego opracowania nie budzi wątpliwości.
    Pozostałe osiągnięcia naukoweMonografia (zamknięty dostęp)Monography edition
  • 2024
    closedaccess

    The Phenomenon of Disinformation from a Psychological Perspective: Determinants and Counteraction

    The chapter examines the phenomenon of disinformation from a psychological perspective, considering its impact on society and individuals. The author discusses cognitive mechanisms that make people susceptible to false information, including cognitive biases, confirmation bias, and heuristics. Manipulative strategies used in both social and traditional media are analyzed, along with methods to counteract disinformation through media literacy and critical thinking. Special attention is given to the role of emotions and social polarization in the spread of false content.
    Pozostałe osiągnięcia naukoweMonografia (zamknięty dostęp)Monograph Chapter
  • 2025-01-09
    closedaccess

    Poland (history of legal education)

    Partyk, Aleksandra
    Cownie, Fiona
    Bradney, Anthony
    Jones, Emma
    The main aim of the text is to show the evolution of legal education in Poland since its restoration of independence and the establishment of the Second Republic. The Polish case is interesting insofar as, contrary to instinctive presumptions, legal studies in this country have been largely unaffected by ideological and political changes. Whether it was the period of a democratic nation-state, an authoritarian, communist state or a contemporary constitutional liberal democracy, the dispute within the legal academy has revolved around issues other than ideology. The dominant political formation has only a limited influence on the focus of discussions within the legal academy.
    Pozostałe osiągnięcia naukoweMonografia (zamknięty dostęp)Monograph Chapter
  • 2025-01-09
    closedaccess

    Poland (regulation of legal education)

    Cownie, Fiona
    Bradney, Anthony
    Jones, Emma
    The regulation of legal education in Poland is governed by the Law of 20 July 2018 on Higher Education and Science (HEaS Law). Legal studies in Poland are classified as uniform master’s studies, lasting five to six years, and can be conducted in either full-time or part-time formats. Universities offering legal education must comply with specific requirements, including obtaining permission to establish law studies, which involves an evaluation by the State Accreditation Commission (SAC). The curriculum for law studies must meet detailed criteria set out by the Minister of Science and Higher Education. The option for distance learning is available but with certain limitations. Admission to law studies requires a high school diploma, with criteria for admission set by the respective university. Academic teachers in law must meet certain competence and experience requirements. The quality of legal education is evaluated by SAC through programme or comprehensive assessments.
    Pozostałe osiągnięcia naukoweMonografia (zamknięty dostęp)Monograph Chapter