Wystawa "Zapis czekania" w Polskim Pawilonie na London Design Biennale 2025

dc.abstract.author"Records of Waiting: on Time and Ornament" to interdyscyplinarna wystawa podejmująca temat czekania jako doƛwiadczenia spoƂecznego, osadzonego w kontekƛcie wspóƂczesnej Polski. Projekt ukazuje, ĆŒe czekanie – mimo ĆŒe powszechne – nie jest rozƂoĆŒone rĂłwno, lecz warunkowane statusem spoƂecznym, ekonomicznym i toĆŒsamoƛciowym. Instalacja wizualizuje czas za pomocą ornamentu wywodzącego się z tradycji gĂłralskiej snycerki, przeksztaƂcając go w język do opowiadania o nierĂłwnoƛciach spoƂecznych. Wystawa peƂni funkcję artystycznego dokumentu, narzędzia krytycznego oraz przestrzeni refleksji nad strukturami czasu w pĂłĆșnym kapitalizmie. Wystawa zostaƂa zrealizowana w oparciu o metodę research-based design, Ƃączącą badania socjologiczne, antropologiczne oraz praktykę projektową i tradycyjne rzemiosƂo. Przeprowadzono rĂłwnieĆŒ analizę statystyczną czasu oczekiwania w rĂłĆŒnych obszarach ĆŒycia spoƂecznego (np. sƂuĆŒba zdrowia, procedury administracyjne, migracja, mieszkalnictwo). Zbierano jakoƛciowe dane z dziennikĂłw badawczych, pisanych przez przedstawicieli rĂłĆŒnych grup spoƂecznych. Obserwowano snycerzy przy pracy, mierząc czas potrzebny do wykonania konkretnych ornamentĂłw. PowstaƂa autorska „alfabetyczna” siatka ornamentĂłw jako jednostek czasu, przeniesiona na drewniane panele. Wystawa skƂada się z 12 drewnianych paneli (kaĆŒdy 80×120 cm), ręcznie rzeĆșbionych przez snycerzy z Podhala. CaƂoƛć tworzy instalację przypominającą stóƂ–krajobraz, o powierzchni ok. 20 mÂČ. Ekspozycja zawiera rĂłwnieĆŒ: flipbooki ilustrujące czeanie sourcebooki z badaƄ historycznych, antroplogicznych i socjologicznych, infografikę ƛcienną przedstawiającą wspóƂczesne sytuacje czekania (1,5 × 3 m) oraz katalog wystawy zawierający tekst kuratorski, eseje krytyczne oraz fotografie, statsytyki i dane dzienniczkowe. PrestiĆŒ organizatora / instytucje: Projekt zostaƂ wybrany w otwartym konkursie zorganizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza, instytucję publiczną reprezentującą polską kulturę na arenie międzynarodowej. Projekt wspóƂfinansowany ze ƛrodkĂłw Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Wystawa prezentowana byƂa w Pawilonie Polskim podczas London Design Biennale 2025 – jednej z najwaĆŒniejszych międzynarodowych imprez poƛwięconych projektowaniu (6. edycja biennale). Kuratorem artystycznym Biennale byƂ dr. Samuel Ross (UK). Liczby: Wg szacunkowych danych wydarzenie odwiedza ponad 25 000 -35 000 osĂłb z caƂego ƛwiata. W poprzednich edycjach London Design Biennale Somerset House odwiedzaƂo ƛrednio od 30 000 do 40 000 osĂłb. Wystawa zostaƂa pokazana w prestiĆŒowej lokalizacji: Somerset House, Londyn. Projekt wspóƂtworzyƂo okoƂo 20 snycerzy z Zakopanego i okolic. Instytucje wspóƂorganizujące / patroni: Instytut Adama Mickiewicza (organizator konkursu i producent wystawy) London Design Biennale (organizator wydarzenia) Projekt objęty honorowym patronatem Ambasady RP w Londynie Nowatorstwo: Projekt wprowadza autorską metodę przekƂadania czasu na ornament, opartą na analizie rytmu pracy rąk snycerzy. Ɓączy tradycję ludową z wspóƂczesną krytyką spoƂeczną, reinterpretując ornament nie jako dekorację, lecz materiaƂowy zapis doƛwiadczenia. Propozycja czytania ornamentu jako języka spoƂecznego czasu to wkƂad w rozwĂłj praktyk artystycznego badania (artistic research) i krytyki spoƂecznej. Międzynarodowoƛć: Projekt zostaƂ zaprezentowany w Wielkiej Brytanii i przygotowany w języku angielskim i polskim. ZespóƂ wystawy wspóƂpracowaƂ z międzynarodowymi ekspertami, m.in. Peterem Hallem (UK/USA) w ramach przygotowania katalogu oraz w panelach dyskusyjnych. Projekt zostaƂ szeroko opisany w anglojęzycznych (np. dezeen) i krajowych mediach.
dc.abstract.en"Record of Waiting: on Time and Ornament" is an interdisciplinary exhibition exploring the theme of waiting as a social experience, set in the context of contemporary Poland. The exhibition was created using research-based design, combining sociological and anthropological research, design practice, and traditional crafts. The exhibition consists of 12 wooden ornaments (each 80 x 120 cm), hand-carved by woodcarvers from the Podhale region. The entire installation resembles a tablescape, measuring approximately 20 square meters. The exhibition includes flipbooks illustrating waiting, sourcebooks from historical, anthropological, and sociological research, a wall infographic (1.5 x 3 m), and an exhibition catalog with curatorial texts, essays, and photographs. The exhibition took place in the Polish Pavilion at the 2025 London Design Biennale. The theme of this edition was "Surface Reflections." The project, created by the team of Jakub Gawkowski, Monika RosiƄska, and Maciej Siuda, won first place in a competition organized by the Adam Mickiewicz Institute. The Biennale organizers honored the exhibition with a medal, recognizing it as "the most inspiring interpretation of the event's theme." The project was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage.
dc.abstract.pl"Zapis czekania" to interdyscyplinarna wystawa podejmująca temat czekania jako doƛwiadczenia spoƂecznego, osadzonego w kontekƛcie wspóƂczesnej Polski. Wystawa zostaƂa zrealizowana w oparciu o research-based design, Ƃącząc badania socjologiczne, antropologiczne, praktykę projektową i tradycyjne rzemiosƂo. Wystawa skƂada się z 12 drewnianych ornamentĂłw (kaĆŒdy 80×120 cm), ręcznie rzeĆșbionych przez snycerzy z Podhala. CaƂoƛć tworzy instalację przypominającą stóƂ–krajobraz, o powierzchni ok. 20 m2. Ekspozycja zawiera: flipbooki ilustrujące czekanie, sourcebooki z badaƄ historycznych, antropologicznych i socjologicznych, infografikę ƛcienną (1,5×3 m) oraz katalog wystawy z tekstami kuratorskimi, esejami i fotografiami. Wystawa miaƂa miejsce w Polskim Pawilonie na Biennale Dizajnu 2025 w Londynie. HasƂem przewodnim tej edycji byƂo "Surface Reflections". Projekt zespoƂu: Jakub Gawkowski, Monika RosiƄska i Maciej Siuda, uzyskaƂ pierwsze miejsce w drodze konkursu, zorganizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Organizatorzy Biennale uhonorowali wystawę medalem uznając ją za "najbardziej inspirującą interpretację tematu wydarzenia". Projekt zostaƂ wspóƂfinansowany ze ƛrodkĂłw MKiDN.
dc.affiliationWydziaƂ Projektowania w Warszawie
dc.affiliationInstytut Projektowania
dc.areaLondyn
dc.contributor.authorRosiƄska, Monika
dc.contributor.authorSiuda, Maciej
dc.contributor.institutionLondon Design Biennale 2025
dc.coverage.spatialinternational
dc.coverage.temporal3,5 tygodnia
dc.date.access2025-06-05
dc.date.accessioned2025-09-05T14:22:19Z
dc.date.available2025-06-05
dc.date.created2025
dc.date.issued2025-06-05
dc.date.premiere2025-06-05
dc.date.submitted2025-06-09
dc.description.adminNagroda: Medal London Design Biennale 2025 za najbardziej inspirującą interpretację tematu przewodniego. Polski pawilon na London Design Biennale 2025 zostaƂ uhonorowany prestiĆŒowym medalem za wystawę „Zapis czekania” (Records of Waiting). Jury doceniƂo projekt jako najbardziej inspirującą interpretację tegorocznego hasƂa wydarzenia – Surface Reflections. Medal przyznawany jest przez międzynarodowe jury zƂoĆŒone z wybitnych ekspertĂłw w dziedzinie designu, architektury i sztuki. WyrĂłĆŒnienie to stanowi uznanie zarĂłwno dla oryginalnoƛci koncepcji kuratorskiej, jak i nowatorskiego poƂączenia badaƄ spoƂecznych z estetyką i rzemiosƂem. Jury zwrĂłciƂo uwagę na sposĂłb, w jaki wystawa unaocznia nierĂłwnoƛci spoƂeczne poprzez materialny język ornamentu, redefiniując znaczenie powierzchni jako noƛnika czasu, pamięci i doƛwiadczenia. London Design Biennale to jedno z najwaĆŒniejszych międzynarodowych wydarzeƄ poƛwięconych wspóƂczesnemu projektowaniu, odbywające się co dwa lata w Somerset House w Londynie. W edycji 2025 udziaƂ wzięƂy reprezentacje z ponad 40 krajĂłw, a przyznanie medalu polskiemu zespoƂowi jest potwierdzeniem wysokiej jakoƛci i międzynarodowego znaczenia projektu.
dc.description.art"Zapis czekania" to interdyscyplinarna wystawa podejmująca temat czekania jako doƛwiadczenia spoƂecznego, osadzonego w kontekƛcie wspóƂczesnej Polski. Wystawa zostaƂa zrealizowana w oparciu o research-based design, Ƃącząc badania socjologiczne, antropologiczne, praktykę projektową i tradycyjne rzemiosƂo. Wystawa skƂada się z 12 drewnianych ornamentĂłw (kaĆŒdy o wymiarach 80×120 cm), ręcznie rzeĆșbionych przez snycerzy z Podhala. CaƂoƛć tworzy instalację przypominającą stóƂ–krajobraz, o powierzchni ok. 20 m2. Ekspozycja zawiera: flipbooki ilustrujące czekanie, sourcebooki z badaƄ historycznych, antropologicznych i socjologicznych, infografikę ƛcienną (1,5×3 m) oraz katalog wystawy z tekstami kuratorskimi, esejami i fotografiami. Wystawa miaƂa miejsce w Polskim Pawilonie na Biennale Dizajnu 2025 w Londynie. HasƂem przewodnim tej edycji byƂo "Surface Reflections". Projekt zespoƂu: Jakub Gawkowski, Monika RosiƄska i Maciej Siuda, uzyskaƂ pierwsze miejsce w drodze konkursu, zorganizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Organizatorzy Biennale uhonorowali wystawę medalem uznając ją za "najbardziej inspirującą interpretację tematu wydarzenia". Projekt zostaƂ wspóƂfinansowany ze ƛrodkĂłw MKiDN.
dc.description.awardsWystawa "Zapis czekania"
dc.description.conftypeProjekt ukazuje, ĆŒe czekanie – mimo ĆŒe powszechne – nie jest rozƂoĆŒone rĂłwno, lecz warunkowane statusem spoƂecznym, ekonomicznym i toĆŒsamoƛciowym. Instalacja wizualizuje czas za pomocą ornamentu wywodzącego się z tradycji gĂłralskiej snycerki, przeksztaƂcając go w język do opowiadania o nierĂłwnoƛciach spoƂecznych. Wystawa peƂni funkcję artystycznego dokumentu, narzędzia krytycznego oraz przestrzeni refleksji nad strukturami czasu w pĂłĆșnym kapitalizmie. Wystawa zostaƂa zrealizowana w oparciu o metodę research-based design, Ƃączącą badania socjologiczne, antropologiczne oraz praktykę projektową i tradycyjne rzemiosƂo. Przeprowadzono rĂłwnieĆŒ analizę statystyczną czasu oczekiwania w rĂłĆŒnych obszarach ĆŒycia spoƂecznego (np. sƂuĆŒba zdrowia, procedury administracyjne, migracja, mieszkalnictwo). Zbierano jakoƛciowe dane z dziennikĂłw badawczych, pisanych przez przedstawicieli rĂłĆŒnych grup spoƂecznych. Obserwowano snycerzy przy pracy, mierząc czas potrzebny do wykonania konkretnych ornamentĂłw. PowstaƂa autorska „alfabetyczna” siatka ornamentĂłw jako jednostek czasu, przeniesiona na drewniane panele. Wg szacunkowych danych wydarzenie London Design Biennale odwiedza ponad 25 000-35 000 osĂłb z caƂego ƛwiata. W poprzednich edycjach London Design Biennale Somerset House odwiedzaƂo ƛrednio od 30 000 do 40 000 osĂłb.
dc.description.placeWielka Brytania
dc.description.points200
dc.description.provenancepurchaseLondon Design Biennale 2025
dc.description.sponsorshipdate2025-06-05
dc.description.sponsorshipsourceMedal London Design Biennale 2025
dc.description.typecategory_outstanding
dc.editor.points200
dc.editor.share50
dc.exhibition"Zapis czekania"
dc.exhibition.cityLondon Design Biennale, Somerset House, Londyn
dc.exhibition.countryWielka Brytania
dc.exhibition.endDate2025-06-29
dc.exhibition.shortcut"Records of Waiting: on Time and Ornament"
dc.exhibition.startDate2025-06-05
dc.exhibition.weblinkhttps://londondesignbiennale.com/pavilions/2025/poland
dc.format.extent12 drewnianych ornamentĂłw (kaĆŒdy 80×120 cm), instalacja przypominająca stóƂ–krajobraz, o powierzchni ok. 20 m2
dc.format.mediumResearch-based design, metoda Ƃącząca badania socjologiczne, antropologiczne, praktykę projektową i tradycyjne rzemiosƂo
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1760
dc.identifier.weblinkhttps://iam.pl/pl/london-design-biennale-2025-rozstrzygnieto-konkurs-na-projekt-wystawy-w-polskim-pawilonie
dc.pbn.affiliationsztuki plastyczne i konserwacja dzieƂ sztuki
dc.placePL
dc.pubinfoGB
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enrecords of waiting
dc.subject.enexibition
dc.subject.enLondon Design Biennale 2025
dc.subject.enornament
dc.subject.enwoodcarving
dc.subject.enresearch
dc.subject.plzapis czekanie
dc.subject.plwystawa
dc.subject.pllondon design biennale
dc.subject.plornament
dc.subject.plsnycerstwo
dc.subject.plbadania
dc.subtypeR03N4.2.1
dc.titleWystawa "Zapis czekania" w Polskim Pawilonie na London Design Biennale 2025
dc.title.alternative"Records of Waiting: on Ornament and Time"
dc.typeArtCurator
dspace.entity.typeArtistic