artistic.page.titleprefix Wystawa "Zapis czekania" w Polskim Pawilonie na London Design Biennale 2025
dc.abstract.author | "Records of Waiting: on Time and Ornament" to interdyscyplinarna wystawa podejmujÄ ca temat czekania jako doĆwiadczenia spoĆecznego, osadzonego w kontekĆcie wspĂłĆczesnej Polski. Projekt ukazuje, ĆŒe czekanie â mimo ĆŒe powszechne â nie jest rozĆoĆŒone rĂłwno, lecz warunkowane statusem spoĆecznym, ekonomicznym i toĆŒsamoĆciowym. Instalacja wizualizuje czas za pomocÄ ornamentu wywodzÄ cego siÄ z tradycji gĂłralskiej snycerki, przeksztaĆcajÄ c go w jÄzyk do opowiadania o nierĂłwnoĆciach spoĆecznych. Wystawa peĆni funkcjÄ artystycznego dokumentu, narzÄdzia krytycznego oraz przestrzeni refleksji nad strukturami czasu w pĂłĆșnym kapitalizmie. Wystawa zostaĆa zrealizowana w oparciu o metodÄ research-based design, ĆÄ czÄ cÄ badania socjologiczne, antropologiczne oraz praktykÄ projektowÄ i tradycyjne rzemiosĆo. Przeprowadzono rĂłwnieĆŒ analizÄ statystycznÄ czasu oczekiwania w rĂłĆŒnych obszarach ĆŒycia spoĆecznego (np. sĆuĆŒba zdrowia, procedury administracyjne, migracja, mieszkalnictwo). Zbierano jakoĆciowe dane z dziennikĂłw badawczych, pisanych przez przedstawicieli rĂłĆŒnych grup spoĆecznych. Obserwowano snycerzy przy pracy, mierzÄ c czas potrzebny do wykonania konkretnych ornamentĂłw. PowstaĆa autorska âalfabetycznaâ siatka ornamentĂłw jako jednostek czasu, przeniesiona na drewniane panele. Wystawa skĆada siÄ z 12 drewnianych paneli (kaĆŒdy 80Ă120 cm), rÄcznie rzeĆșbionych przez snycerzy z Podhala. CaĆoĆÄ tworzy instalacjÄ przypominajÄ cÄ stĂłĆâkrajobraz, o powierzchni ok. 20 mÂČ. Ekspozycja zawiera rĂłwnieĆŒ: flipbooki ilustrujÄ ce czeanie sourcebooki z badaĆ historycznych, antroplogicznych i socjologicznych, infografikÄ ĆciennÄ przedstawiajÄ cÄ wspĂłĆczesne sytuacje czekania (1,5 Ă 3 m) oraz katalog wystawy zawierajÄ cy tekst kuratorski, eseje krytyczne oraz fotografie, statsytyki i dane dzienniczkowe. PrestiĆŒ organizatora / instytucje: Projekt zostaĆ wybrany w otwartym konkursie zorganizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza, instytucjÄ publicznÄ reprezentujÄ cÄ polskÄ kulturÄ na arenie miÄdzynarodowej. Projekt wspĂłĆfinansowany ze ĆrodkĂłw Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Wystawa prezentowana byĆa w Pawilonie Polskim podczas London Design Biennale 2025 â jednej z najwaĆŒniejszych miÄdzynarodowych imprez poĆwiÄconych projektowaniu (6. edycja biennale). Kuratorem artystycznym Biennale byĆ dr. Samuel Ross (UK). Liczby: Wg szacunkowych danych wydarzenie odwiedza ponad 25 000 -35 000 osĂłb z caĆego Ćwiata. W poprzednich edycjach London Design Biennale Somerset House odwiedzaĆo Ćrednio od 30 000 do 40 000 osĂłb. Wystawa zostaĆa pokazana w prestiĆŒowej lokalizacji: Somerset House, Londyn. Projekt wspĂłĆtworzyĆo okoĆo 20 snycerzy z Zakopanego i okolic. Instytucje wspĂłĆorganizujÄ ce / patroni: Instytut Adama Mickiewicza (organizator konkursu i producent wystawy) London Design Biennale (organizator wydarzenia) Projekt objÄty honorowym patronatem Ambasady RP w Londynie Nowatorstwo: Projekt wprowadza autorskÄ metodÄ przekĆadania czasu na ornament, opartÄ na analizie rytmu pracy rÄ k snycerzy. ĆÄ czy tradycjÄ ludowÄ z wspĂłĆczesnÄ krytykÄ spoĆecznÄ , reinterpretujÄ c ornament nie jako dekoracjÄ, lecz materiaĆowy zapis doĆwiadczenia. Propozycja czytania ornamentu jako jÄzyka spoĆecznego czasu to wkĆad w rozwĂłj praktyk artystycznego badania (artistic research) i krytyki spoĆecznej. MiÄdzynarodowoĆÄ: Projekt zostaĆ zaprezentowany w Wielkiej Brytanii i przygotowany w jÄzyku angielskim i polskim. ZespĂłĆ wystawy wspĂłĆpracowaĆ z miÄdzynarodowymi ekspertami, m.in. Peterem Hallem (UK/USA) w ramach przygotowania katalogu oraz w panelach dyskusyjnych. Projekt zostaĆ szeroko opisany w anglojÄzycznych (np. dezeen) i krajowych mediach. | |
dc.abstract.en | "Record of Waiting: on Time and Ornament" is an interdisciplinary exhibition exploring the theme of waiting as a social experience, set in the context of contemporary Poland. The exhibition was created using research-based design, combining sociological and anthropological research, design practice, and traditional crafts. The exhibition consists of 12 wooden ornaments (each 80 x 120 cm), hand-carved by woodcarvers from the Podhale region. The entire installation resembles a tablescape, measuring approximately 20 square meters. The exhibition includes flipbooks illustrating waiting, sourcebooks from historical, anthropological, and sociological research, a wall infographic (1.5 x 3 m), and an exhibition catalog with curatorial texts, essays, and photographs. The exhibition took place in the Polish Pavilion at the 2025 London Design Biennale. The theme of this edition was "Surface Reflections." The project, created by the team of Jakub Gawkowski, Monika RosiĆska, and Maciej Siuda, won first place in a competition organized by the Adam Mickiewicz Institute. The Biennale organizers honored the exhibition with a medal, recognizing it as "the most inspiring interpretation of the event's theme." The project was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage. | |
dc.abstract.pl | "Zapis czekania" to interdyscyplinarna wystawa podejmujÄ ca temat czekania jako doĆwiadczenia spoĆecznego, osadzonego w kontekĆcie wspĂłĆczesnej Polski. Wystawa zostaĆa zrealizowana w oparciu o research-based design, ĆÄ czÄ c badania socjologiczne, antropologiczne, praktykÄ projektowÄ i tradycyjne rzemiosĆo. Wystawa skĆada siÄ z 12 drewnianych ornamentĂłw (kaĆŒdy 80Ă120 cm), rÄcznie rzeĆșbionych przez snycerzy z Podhala. CaĆoĆÄ tworzy instalacjÄ przypominajÄ cÄ stĂłĆâkrajobraz, o powierzchni ok. 20 m2. Ekspozycja zawiera: flipbooki ilustrujÄ ce czekanie, sourcebooki z badaĆ historycznych, antropologicznych i socjologicznych, infografikÄ ĆciennÄ (1,5Ă3 m) oraz katalog wystawy z tekstami kuratorskimi, esejami i fotografiami. Wystawa miaĆa miejsce w Polskim Pawilonie na Biennale Dizajnu 2025 w Londynie. HasĆem przewodnim tej edycji byĆo "Surface Reflections". Projekt zespoĆu: Jakub Gawkowski, Monika RosiĆska i Maciej Siuda, uzyskaĆ pierwsze miejsce w drodze konkursu, zorganizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Organizatorzy Biennale uhonorowali wystawÄ medalem uznajÄ c jÄ za "najbardziej inspirujÄ cÄ interpretacjÄ tematu wydarzenia". Projekt zostaĆ wspĂłĆfinansowany ze ĆrodkĂłw MKiDN. | |
dc.affiliation | WydziaĆ Projektowania w Warszawie | |
dc.affiliation | Instytut Projektowania | |
dc.area | Londyn | |
dc.contributor.author | RosiĆska, Monika | |
dc.contributor.author | Siuda, Maciej | |
dc.contributor.institution | London Design Biennale 2025 | |
dc.coverage.spatial | international | |
dc.coverage.temporal | 3,5 tygodnia | |
dc.date.access | 2025-06-05 | |
dc.date.accessioned | 2025-09-05T14:22:19Z | |
dc.date.available | 2025-06-05 | |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 2025-06-05 | |
dc.date.premiere | 2025-06-05 | |
dc.date.submitted | 2025-06-09 | |
dc.description.admin | Nagroda: Medal London Design Biennale 2025 za najbardziej inspirujÄ cÄ interpretacjÄ tematu przewodniego. Polski pawilon na London Design Biennale 2025 zostaĆ uhonorowany prestiĆŒowym medalem za wystawÄ âZapis czekaniaâ (Records of Waiting). Jury doceniĆo projekt jako najbardziej inspirujÄ cÄ interpretacjÄ tegorocznego hasĆa wydarzenia â Surface Reflections. Medal przyznawany jest przez miÄdzynarodowe jury zĆoĆŒone z wybitnych ekspertĂłw w dziedzinie designu, architektury i sztuki. WyrĂłĆŒnienie to stanowi uznanie zarĂłwno dla oryginalnoĆci koncepcji kuratorskiej, jak i nowatorskiego poĆÄ czenia badaĆ spoĆecznych z estetykÄ i rzemiosĆem. Jury zwrĂłciĆo uwagÄ na sposĂłb, w jaki wystawa unaocznia nierĂłwnoĆci spoĆeczne poprzez materialny jÄzyk ornamentu, redefiniujÄ c znaczenie powierzchni jako noĆnika czasu, pamiÄci i doĆwiadczenia. London Design Biennale to jedno z najwaĆŒniejszych miÄdzynarodowych wydarzeĆ poĆwiÄconych wspĂłĆczesnemu projektowaniu, odbywajÄ ce siÄ co dwa lata w Somerset House w Londynie. W edycji 2025 udziaĆ wziÄĆy reprezentacje z ponad 40 krajĂłw, a przyznanie medalu polskiemu zespoĆowi jest potwierdzeniem wysokiej jakoĆci i miÄdzynarodowego znaczenia projektu. | |
dc.description.art | "Zapis czekania" to interdyscyplinarna wystawa podejmujÄ ca temat czekania jako doĆwiadczenia spoĆecznego, osadzonego w kontekĆcie wspĂłĆczesnej Polski. Wystawa zostaĆa zrealizowana w oparciu o research-based design, ĆÄ czÄ c badania socjologiczne, antropologiczne, praktykÄ projektowÄ i tradycyjne rzemiosĆo. Wystawa skĆada siÄ z 12 drewnianych ornamentĂłw (kaĆŒdy o wymiarach 80Ă120 cm), rÄcznie rzeĆșbionych przez snycerzy z Podhala. CaĆoĆÄ tworzy instalacjÄ przypominajÄ cÄ stĂłĆâkrajobraz, o powierzchni ok. 20 m2. Ekspozycja zawiera: flipbooki ilustrujÄ ce czekanie, sourcebooki z badaĆ historycznych, antropologicznych i socjologicznych, infografikÄ ĆciennÄ (1,5Ă3 m) oraz katalog wystawy z tekstami kuratorskimi, esejami i fotografiami. Wystawa miaĆa miejsce w Polskim Pawilonie na Biennale Dizajnu 2025 w Londynie. HasĆem przewodnim tej edycji byĆo "Surface Reflections". Projekt zespoĆu: Jakub Gawkowski, Monika RosiĆska i Maciej Siuda, uzyskaĆ pierwsze miejsce w drodze konkursu, zorganizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Organizatorzy Biennale uhonorowali wystawÄ medalem uznajÄ c jÄ za "najbardziej inspirujÄ cÄ interpretacjÄ tematu wydarzenia". Projekt zostaĆ wspĂłĆfinansowany ze ĆrodkĂłw MKiDN. | |
dc.description.awards | Wystawa "Zapis czekania" | |
dc.description.conftype | Projekt ukazuje, ĆŒe czekanie â mimo ĆŒe powszechne â nie jest rozĆoĆŒone rĂłwno, lecz warunkowane statusem spoĆecznym, ekonomicznym i toĆŒsamoĆciowym. Instalacja wizualizuje czas za pomocÄ ornamentu wywodzÄ cego siÄ z tradycji gĂłralskiej snycerki, przeksztaĆcajÄ c go w jÄzyk do opowiadania o nierĂłwnoĆciach spoĆecznych. Wystawa peĆni funkcjÄ artystycznego dokumentu, narzÄdzia krytycznego oraz przestrzeni refleksji nad strukturami czasu w pĂłĆșnym kapitalizmie. Wystawa zostaĆa zrealizowana w oparciu o metodÄ research-based design, ĆÄ czÄ cÄ badania socjologiczne, antropologiczne oraz praktykÄ projektowÄ i tradycyjne rzemiosĆo. Przeprowadzono rĂłwnieĆŒ analizÄ statystycznÄ czasu oczekiwania w rĂłĆŒnych obszarach ĆŒycia spoĆecznego (np. sĆuĆŒba zdrowia, procedury administracyjne, migracja, mieszkalnictwo). Zbierano jakoĆciowe dane z dziennikĂłw badawczych, pisanych przez przedstawicieli rĂłĆŒnych grup spoĆecznych. Obserwowano snycerzy przy pracy, mierzÄ c czas potrzebny do wykonania konkretnych ornamentĂłw. PowstaĆa autorska âalfabetycznaâ siatka ornamentĂłw jako jednostek czasu, przeniesiona na drewniane panele. Wg szacunkowych danych wydarzenie London Design Biennale odwiedza ponad 25 000-35 000 osĂłb z caĆego Ćwiata. W poprzednich edycjach London Design Biennale Somerset House odwiedzaĆo Ćrednio od 30 000 do 40 000 osĂłb. | |
dc.description.place | Wielka Brytania | |
dc.description.points | 200 | |
dc.description.provenancepurchase | London Design Biennale 2025 | |
dc.description.sponsorshipdate | 2025-06-05 | |
dc.description.sponsorshipsource | Medal London Design Biennale 2025 | |
dc.description.type | category_outstanding | |
dc.editor.points | 200 | |
dc.editor.share | 50 | |
dc.exhibition | "Zapis czekania" | |
dc.exhibition.city | London Design Biennale, Somerset House, Londyn | |
dc.exhibition.country | Wielka Brytania | |
dc.exhibition.endDate | 2025-06-29 | |
dc.exhibition.shortcut | "Records of Waiting: on Time and Ornament" | |
dc.exhibition.startDate | 2025-06-05 | |
dc.exhibition.weblink | https://londondesignbiennale.com/pavilions/2025/poland | |
dc.format.extent | 12 drewnianych ornamentĂłw (kaĆŒdy 80Ă120 cm), instalacja przypominajÄ ca stĂłĆâkrajobraz, o powierzchni ok. 20 m2 | |
dc.format.medium | Research-based design, metoda ĆÄ czÄ ca badania socjologiczne, antropologiczne, praktykÄ projektowÄ i tradycyjne rzemiosĆo | |
dc.identifier.uri | https://share.swps.edu.pl/handle/swps/1760 | |
dc.identifier.weblink | https://iam.pl/pl/london-design-biennale-2025-rozstrzygnieto-konkurs-na-projekt-wystawy-w-polskim-pawilonie | |
dc.pbn.affiliation | sztuki plastyczne i konserwacja dzieĆ sztuki | |
dc.place | PL | |
dc.pubinfo | GB | |
dc.rights | ClosedAccess | |
dc.subject.en | records of waiting | |
dc.subject.en | exibition | |
dc.subject.en | London Design Biennale 2025 | |
dc.subject.en | ornament | |
dc.subject.en | woodcarving | |
dc.subject.en | research | |
dc.subject.pl | zapis czekanie | |
dc.subject.pl | wystawa | |
dc.subject.pl | london design biennale | |
dc.subject.pl | ornament | |
dc.subject.pl | snycerstwo | |
dc.subject.pl | badania | |
dc.subtype | R03N4.2.1 | |
dc.title | Wystawa "Zapis czekania" w Polskim Pawilonie na London Design Biennale 2025 | |
dc.title.alternative | "Records of Waiting: on Ornament and Time" | |
dc.type | ArtCurator | |
dspace.entity.type | Artistic |
Files
License bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.94 KB
- Format:
- Item-specific license agreed to upon submission
- Description: