Wystawa "The Clothed Home"

dc.abstract.authorWystawa „The Clothed Home”, której Alicja Bielawska jest współautorką, zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza i pokazywana w Seoul Museum of Craft Art, w datach 26.08 -19.10.2025, przypomina historyczne funkcje tekstyliów, które pomagały ludziom dostosować się do zmian pór roku. Alicja Bielawska jest autorką obiektów i projektów tkanin, które powstały przy współpracy z polskimi i ukrańskimi tkaczkami. Autorami koncepcji wystawy i aranżacji jest CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone de Iacobis) a kuratorką Aleksandra Kędziorek. Wystawa nawiązuje do polskiej wystawy „The Clothed Home: Tuning in to the Seasonal Imagination”, która badała, w jaki sposób tekstylia używane w pomieszczeniach domowych odgrywały niegdyś aktywną rolę w pośredniczeniu między wnętrzem a światem zewnętrznym. Wystawa, składająca się z części polskiej i koreańskiej, zwraca uwagę na rytmy natury oraz na sposób w jaki tkaniny – dalekie od bycia jedynie elementami dekoracyjnymi – od dawna służą jako pośrednicy łącząc ludzi, przestrzeń i środowisko. Na wystawę składa się 17 tkanin-obiektów, zaprojektowanych przez Alicję Bielawską, które tworzą typologię tkanin używanych we wnętrzach: chodnik, zasłona, narzuta, kilim, wałek, zaplecek, dyskretka, muchołap, podpinka, portiera, parawan. Większość tkanin została utkana ręcznie. Wszystkie tkaniny powstały z użyciem naturalnych przędz lnianych i wełnianych. Wystawa wskazuje na punkty styku dwóch kultur ukształtowanych przez różne szerokości geograficzne i poglądy na pory roku i zaprasza do spojrzenia z nowej perspektywy na relacje z naturą proponując sensoryczną i twórczą praktykę kształtowania mieszkalnych wnętrz z użyciem tkanin. Projekt nawiązuje do polskiej wystawy „The Clothed Home: Tuning in to the Seasonal Imagination” stworzonej przez CENTRALĘ, Alicję Bielawską i Aleksandrę Kędziorek dla polskiego pawilonu na London Design Biennale 2021, która od tego czasu była prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie, na Triennale Architektury w Lizbonie, podczas Vilnius Gallery Weekend i Gdynia Design Days. W ramach prezentacji w Seulu wystawa została zmieniona o nową wersję pracy „Podpinka”, której Alicja Bielawska nadała nowy kształt odpowiadając na kontekst wnętrza. Nowa koncepcja ekspozycji stworzona przez Alicję Bielawską, CENTRALĘ i Aleksandrę Kędziorek została dostosowana do przestrzeni, tak, żeby układ obiektów tworzył narrację opowiadającą o relacjach między porami roku i funkcjami tkanin. Częścią wystawy jest też video, którego autorami jest Michał Matejko i Maria Stokłosa, na tej wystawie zostało pokazane w nowej formie jako wielkowymiarowa projekcja. W wystawę wpisana została także nowa, specjalnie zamówionej pracy Minsoo Kim, koreańskiej artystki pracującej z tkaniną. Praca powstała jako dialog z polską częścią wystawy. Polskiej wystawie towarzyszyła koreańska część, kuratorowana przez Hyerim Hwang i będąca w dialogu z tematem wystawy. Czworo koreańskich artystów Young Kim, Onnubi (Eunju Kim, Gangrye Bae), Somi Ko oraz architekta Youngchul Jang stworzyło nowe prace będące interpretacją tradycyjnych koreańskich materiałów i ich funkcji. Wystawa była zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza i Seoul Museum of Craft Art, pod patronatem Ambasady Polski w Korei oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski. Wystawie towarzyszył program publiczny z udziałem Alicji Bielawskiej, która współprowadziła warsztaty w ramach programy edukacyjnego oraz brała udział w dyskusji z udziałem kuratorek i artystów. Z okazji wystawy została wydana publikacja w formie 20 stronicowej broszury, w kolorze, w dwóch językach, koreańskim i angielskim.
dc.abstract.en"The Clothed Home," co-authored by Alicja Bielawska, was organized by the Adam Mickiewicz Institute at the Seoul Museum of Craft Art. The exhibition explores the historical functions of textiles that helped people adapt to seasonal changes. Alicja Bielawska created 17 objects and fabric designs in collaboration with Polish and Ukrainian weavers. The works are made from natural linen and wool yarns. They represent fabrics used in interiors: a rug, a curtain, a bedspread, a kilim, a bolster, a backing, a discreet rug, a flycatcher, a lining, a portier, and a screen. The exhibition comprises a work by Minsoo Kim, a Korean textile artist, and a video by Michał Matejko and Maria Stokłosa. The exhibition concept and design were created by CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone de Iacobis) and curated by Aleksandra Kędziorek. The Polish exhibition was accompanied by a Korean section, curated by Hyerim Hwang. The exhibition was patronized by the Polish Embassy in Korea and the Ministry of Culture and National Heritage. The project draws on the exhibition "The Clothed Home: Tuning in to the Seasonal Imagination," created by CENTRALA, Alicja Bielawska, and Aleksandra Kędziorek for the Polish pavilion at the London Design Biennale 2021.
dc.abstract.plWystawa „The Clothed Home”, której Alicja Bielawska jest współautorką, została zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza w Seoul Museum of Craft Art. Wystawa przypomina historyczne funkcje tekstyliów, które pomagały ludziom dostosować się do zmian pór roku. Alicja Bielawska jest autorką 17 obiektów i projektów tkanin, stworzonych przy współpracy z polskimi i ukraińskimi tkaczkami. Prace powstały z naturalnych przędz lnianych i wełnianych. Przedstawiają tkaniny używane we wnętrzach: chodnik, zasłona, narzuta, kilim, wałek, zaplecek, dyskretka, muchołap, podpinka, portiera, parawan. Na wystawę składa się praca Minsoo Kim, koreańskiej artystki pracującej z tkaniną oraz video autorstwa Michała Matejko i Marii Stokłosy. Autorami koncepcji wystawy i aranżacji była CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone de Iacobis) a kuratorką Aleksandra Kędziorek. Polskiej wystawie towarzyszyła część koreańska, kuratorstwa Hyerim Hwang. Patronami wystawy była Ambasada Polska w Korei i MKiDN. Projekt nawiązuje do wystawy „The Clothed Home: Tuning in to the Seasonal Imagination" stworzonej przez CENTRALĘ, Alicję Bielawską i Aleksandrę Kędziorek dla polskiego pawilonu na London Design Biennale 2021.
dc.affiliationWydział Projektowania w Warszawie
dc.affiliationInstytut Projektowania
dc.areaSeul
dc.contributor.authorBielawska, Alicja
dc.contributor.institutionInstytut Adama Mickiewicza
dc.contributor.serieseditorAleksandra Kędziorek (sekcja polska), Hwang Hyerim (sekcja koreańska)
dc.coverage.spatialinternational
dc.coverage.temporal2 miesiące
dc.date.access2025-08-26
dc.date.accessioned2025-09-23T12:34:47Z
dc.date.available2025-08-26
dc.date.created2025
dc.date.issued2025-08-26
dc.date.premiere2025-08-26
dc.date.submitted2025-09-11
dc.description.artWystawa „The Clothed Home”, której Alicja Bielawska jest współautorką, została zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza w Seoul Museum of Craft Art. Wystawa przypomina historyczne funkcje tekstyliów, które pomagały ludziom dostosować się do zmian pór roku. Alicja Bielawska jest autorką 17 obiektów i projektów tkanin, stworzonych przy współpracy z polskimi i ukraińskimi tkaczkami. Prace powstały z naturalnych przędz lnianych i wełnianych. Przedstawiają tkaniny używane we wnętrzach: chodnik, zasłona, narzuta, kilim, wałek, zaplecek, dyskretka, muchołap, podpinka, portiera, parawan. Na wystawę składa się praca Minsoo Kim, koreańskiej artystki pracującej z tkaniną oraz video autorstwa Michała Matejko i Marii Stokłosy. Autorami koncepcji wystawy i aranżacji była CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone de Iacobis) a kuratorką Aleksandra Kędziorek. Polskiej wystawie towarzyszyła część koreańska, kuratorstwa Hyerim Hwang. Patronami wystawy była Ambasada Polska w Korei i MKiDN. Projekt nawiązuje do wystawy „The Clothed Home: Tuning in to the Seasonal Imagination" stworzonej przez CENTRALĘ, Alicję Bielawską i Aleksandrę Kędziorek dla polskiego pawilonu na London Design Biennale 2021.
dc.description.conftype"Wystawa Dom odziany to wyjątkowy projekt artystycznej wymiany między Koreą a Polską, który przenosi tradycyjne rzemiosło tekstylne w kontekst współczesnych wyzwań związanych ze zmianami klimatu i projektowaniem architektury. Skupia się na zrównoważonym podejściu do przestrzeni mieszkalnej. Dziesięcioro artystek i artystów z obu krajów prezentuje prace, które reinterpretują dawne tradycje rzemiosła tekstylnego. Rdzeniem wystawy jest spotkanie dwóch tradycyjnych kultur mieszkaniowych, ukształtowanych przez odmienne systemy dzielenia roku: koreańskich 24 jeolgi (terminów słonecznych) oraz polskich 12 sezonów klimatycznych. Artyści pokazują, jak tekstylia – niegdyś nieodzowny element ochrony przed zimnem, upałem i światłem – mogą dziś stanowić odpowiedź na współczesny kryzys klimatyczny i poszukiwanie równowagi z naturą." (IAM)
dc.description.points200
dc.description.provenancepurchaseMuzeum Sztuki Rzemiosła w Seulu
dc.description.typecategory_outstanding
dc.editor.points200
dc.editor.share100
dc.exhibition"The Clothed Home"
dc.exhibition.citySeoul Museum of Craft Art (SeMoCA) / Muzeum Sztuki Rzemiosła w Seulu
dc.exhibition.countryKorea Południowa
dc.exhibition.endDate2025-10-19
dc.exhibition.seriesweblinkhttps://culture.pl/pl/event/the-clothed-home-exhibition-at-seoul-museum-of-craft-art
dc.exhibition.startDate2025-08-26
dc.exhibition.weblinkhttps://craftmuseum.seoul.go.kr/eng/exhibit/plan/view/165
dc.format.mediumprace ręcznie tkane, z naturalnych przędz lnianych i wełnianych
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1809
dc.identifier.weblinkhttps://iam.pl/pl/wystawa-dom-odziany-w-seulu-polsko-koreanska-wspolpraca-artystyczna
dc.pbn.affiliationsztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
dc.placeKP
dc.pubinfoKP
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.entextiles
dc.subject.enexhibition
dc.subject.eninteriors
dc.subject.enweaving
dc.subject.entradition
dc.subject.pltkanina
dc.subject.plwystawa
dc.subject.plwnętrza
dc.subject.pltkanie
dc.subject.pltradycja
dc.subtypeR03N3.1.4
dc.titleWystawa "The Clothed Home"
dc.title.alternativeWystawa "Dom odziany"
dc.typeArtGroupExhibition
dspace.entity.typeArtistic