Disinformation and its impact on media management
Disinformation and its impact on media management
StatusVoR
Alternative title
Authors
Bąkowicz, Katarzyna
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2024-12-19
Publisher
Journal title
Zeszyty Prasoznawcze
Issue
4 (260)
Volume
67
Pages
Pages
57-71
ISSN
2299-6362
0555-0025
0555-0025
ISSN of series
Access date
2024-12-19
Abstract PL
Dezinformacja dotyka większości dziedzin życia społecznego. Wpływa także na firmy medialne, na których pracę oddziałuje na kilku płaszczyznach. Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy zmiany w strukturze mediów, zawodzie dziennikarza i procesie weryfikacji źródeł. Wszystko to determinuje obecny kształt ekosystemu informacyjnego, co z kolei przekłada się na kondycję współczesnych społeczeństw. Celem artykułu jest przyjrzenie się zmianom, jakie spowodował wzrost ilości treści dezinformacyjnych w obszarze działania firm medialnych. Ważna jest także odpowiedź na pytanie, jakie praktyki stosują media, aby zniekształcenia, manipulacje i zafałszowania rzeczywistości nie destabilizowały ich działania. Przyjęta metodologia ma charakter badań jakościowych o wymiarze eksploracyjno-weryfikacyjnym, obejmujących krytyczny przegląd literatury z zakresu komunikacji społecznej i zarządzania mediami. Z analizy wynika, że dezinformacja wpływa na firmy medialne, destabilizując rynek, co oddziałuje na wartość firm, a także zmniejsza zaufanie do nich jako twórców i dystrybutorów treści. Ma to jednak swoje pozytywne strony, zawód dziennikarza staje się coraz bardziej profesjonalny, co odróżnia go od media workera, ponadto powstała zupełnie nowa profesja – fact checker. Dlatego też, choć dezinformację jako zjawisko oceniać należy jednoznacznie negatywnie, to trzeba zauważyć, że mogą wiązać się z nią także dobre praktyki i korzystne zachowania.
Abstract EN
Disinformation affects most spheres of social life, and it does not spare media enterprises, influencing their work on several levels. In recent years, we have witnessed changes in the structure of the media, the profession of journalism, and the process of source verification. All of this shapes the current information ecosystem, which in turn impacts the condition of contemporary societies. The aim of this article is to examine the changes that the increase in disinformation content has triggered in the operations of media enterprises. It is also important to answer the question of what practices the media employ to ensure that falsehoods, manipulation, and distorted realities do not destabilize their activities. The adopted methodology is a qualitative, exploratory, and verification-based study, including a critical literature review in the field of social communication and media management. The analysis shows that disinformation affects media companies by destabilizing the market, which influences their value and reduces trust in them as content creators and distributors. However, this has a positive side: the profession of journalism is becoming more professionalized, distinguishing it from media workers, and a completely new profession has emerged – that of the fact-checker. While disinformation as a phenomenon is generally viewed negatively, we can observe that its impact can also lead to the development of good practices and beneficial behaviors.
Abstract other
Keywords PL
dezinformacja
media
zarządzanie
fact checking
media worker
zaufanie
media
zarządzanie
fact checking
media worker
zaufanie
Keywords EN
disinformation
media
management
fact checking
media worker
trust
media
management
fact checking
media worker
trust