Dezinformacja. Próba ujęcia dyskursywnego

StatusVoR
dc.abstract.enThe categories of disinformation and fake news are among the more frequently invoked concepts in the context of discussions about modernity. On the one hand, there is widespread agreement on the special (negative) role of media phenomena defined in this way, while on the other hand, a lot of research is being conducted to shed light on their nature and principles of operation. Meanwhile, there is a fundamental – at least from the point of view of the social sciences – problem with these concepts. Namely, we do not have their precise definitions. The presented text has the task of analyzing the state of affairs in this regard and proposing an adequate approach. This approach, in fact, identifies the category of disinformation with the category of fake news (in the broader sense), while pointing out the constitutive features of both these phenomena, related to the categories of truth, intention and media format. These features are analyzed in the context of the category of the media genre of information (more specifically, the information function understood in a pragmatic way) and the discursive framework of journalism, into which, as will be shown in the text, disinformation attempts to intrude.
dc.abstract.plKategorie dezinformacji i fake newsów są jednymi z częściej przywoływanych pojęć w kontekście dyskusji o współczesności. Z jednej strony panuje powszechna zgoda co do szczególnej (negatywnej) roli zjawisk medialnych określanych w ten sposób, z drugiej strony prowadzi się wiele badań, które mają przybliżyć ich naturę i zasady funkcjonowania. Tymczasem z pojęciami tymi wiąże się zasadniczy – przynajmniej z punktu widzenia nauk społecznych – problem. Nie dysponujemy mianowicie ich precyzyjnymi definicjami. Prezentowany tekst ma z zadanie przeanalizować stan rzeczy w tym zakresie oraz zaproponować adekwatne ujęcie. Ujęcie to w istocie utożsamia kategorię dezinformacji z kategorią fake newsa (w sensie szerszym), wskazując jednocześnie na konstytutywne cechy obu tych zjawisk, związane z kategorią prawdy, intencji oraz formatu medialnego. Cechy te zostają przeanalizowane w kontekście kategorii gatunku medialnego, jakim jest informacja (ściślej zaś – funkcji informacyjnej rozumianej w sposób pragmatyczny) oraz dyskursywnych ram dziennikarstwa, w które – jak zostanie wykazane w tekście – próbuje wedrzeć się dezinformacja.
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.affiliationWydział Prawa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu
dc.contributor.authorStasiuk-Krajewska, Karina
dc.date.accessioned2024-10-18T07:00:50Z
dc.date.available2024-10-18T07:00:50Z
dc.date.created2023-01-01
dc.date.issued2023-06-30
dc.description.abstract<jats:p>The categories of disinformation and fake news are among the more frequently invoked concepts in the context of discussions about modernity. On the one hand, there is widespread agreement on the special (negative) role of media phenomena defined in this way, while on the other hand, a lot of research is being conducted to shed light on their nature and principles of operation. Meanwhile, there is a fundamental – at least from the point of view of the social sciences – problem with these concepts. Namely, we do not have their precise definitions. The presented text has the task of analyzing the state of affairs in this regard and proposing an adequate approach. This approach, in fact, identifies the category of disinformation with the category of fake news (in the broader sense), while pointing out the constitutive features of both these phenomena, related to the categories of truth, intention and media format. These features are analyzed in the context of the category of the media genre of information (more specifically, the information function understood in a pragmatic way) and the discursive framework of journalism, into which, as will be shown in the text, disinformation attempts to intrude.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.grantnumberTekst został przygotowany w ramach międzynarodowego projekt2020-EU-IA-0267; 5213/CEF/2021/2
dc.description.granttitleCEDMO
dc.description.issue1
dc.description.physical55-72
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume14
dc.identifier.doi10.4467/25442554.MBK.23.004.18027
dc.identifier.eissn2544-2554
dc.identifier.issn2451-1986
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/975
dc.identifier.weblinkhttps://ejournals.eu/czasopismo/media-biznes-kultura/artykul/dezinformacja-proba-ujecia-dyskursywnego
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki o komunikacji społecznej i mediach
dc.rightsCC-BY
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.endisinformation
dc.subject.enfake news
dc.subject.enmedia
dc.subject.enjournalism
dc.subject.endiscourse
dc.subject.pldezinformacja
dc.subject.plfake news
dc.subject.plmedia
dc.subject.pldziennikarstwo
dc.subject.pldyskurs
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleDezinformacja. Próba ujęcia dyskursywnego
dc.title.alternativeDisinformation. An attempt at a discursive approach
dc.title.journalMedia Biznes Kultura
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle