Edukacja medialna a dobrostan społeczeństwa: perspektywa nauk społecznych i medycznych

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-08-15T03:13:07Z
dc.abstract.plWpływ mediów, zwłaszcza cyfrowych, na dobrostan społeczeństwa jest przedmiotem dyskusji od dłuższego czasu. Badania w tym obszarze, które mogą być skutecznie wykorzystane przez decydentów, są jednak bardzo rzadkie. Celem niniejszego artykułu jest zidentyfikowanie głównych tematów i trendów badawczych w obszarze edukacji medialnej i jej wpływu na dobrostan społeczeństwa. Autorzy zastosowali analizę bibliograficzną, wykorzystując techniki mapowania naukowego i tworząc analizę wykonawczą. Do analizy bibliograficznej wybrano łącznie 85 publikacji z bazy danych Scopus. Przeprowadzono ją przy użyciu aplikacji MS Excel i VOSviewer. Wyniki badań wskazują, że edukacja medialna i jej wpływ na dobrostan społeczny są rzadko badane przez naukowców, co skutkuje ograniczonymi wynikami badań i minimalnym wpływem na procesy decyzyjne w tej dziedzinie. W rezultacie, wpływ mediów, zwłaszcza cyfrowych, na dobrostan społeczeństwa nie jest uwzględniany przy tworzeniu podstaw programowych w edukacji dzieci i młodzieży oraz programów profilaktyki zdrowotnej dorosłych. Istnieje znaczna potrzeba większego poświęcenia i zaangażowania w ten obszar badań. Ze względu na tematykę, a także obszary badawcze i zastosowane metodologie, artykuł można przypisać do kilku dyscyplin naukowych. Tematyka umiejętności korzystania z mediów odnosi się bezpośrednio do studiów nad komunikacją i mediami. Polityka zdrowia publicznego wpisuje się w badania nad zarządzaniem i jakością. Z kolei tematyka dobrostanu i wpływu mediów na zdrowie człowieka wpisuje się w obszar badań nauk medycznych.
dc.affiliationWydział Interdyscyplinarny w Krakowie
dc.contributor.authorAdamski, Andrzej
dc.contributor.authorKrawczyk-Suszek, Marlena
dc.contributor.authorBerniak-Woźny, Justyna
dc.contributor.authorGosek, Małgorzata
dc.contributor.authorGaweł, Arkadiusz
dc.date.access2025-03-30
dc.date.accessioned2025-08-13T10:45:57Z
dc.date.available2025-08-13T10:45:57Z
dc.date.created2024-09-06
dc.date.issued2025-03-30
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue1
dc.description.physical255-284
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume48
dc.identifier.doi10.35765/pk.2025.4801.16
dc.identifier.eissn2719-8014
dc.identifier.issn2081-1446
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1650
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2025.4801.16
dc.languagepl
dc.pbn.affiliationnauki o zarządzaniu i jakości
dc.rightsCC-BY-ND
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.pledukacja medialna
dc.subject.pldobrostan
dc.subject.plzdrowie
dc.subject.plpolityka zdrowia publicznego
dc.subject.plzarządzanie
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleEdukacja medialna a dobrostan społeczeństwa: perspektywa nauk społecznych i medycznych
dc.title.journalPerspektywy Kultury
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle