Brak uzasadnienia uchwały w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego jako istotne naruszenie prawa. Glosa aprobująca do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2023 r. (III OSK 351/22)

StatusVoR
dc.abstract.enThe ruling in question of the Supreme Administrative Court of 11 January 2023, III OSK 351/22, confirms the need for the municipal council to justify resolutions on the expiry of a councillor’s mandate. This obligation, which does not arise directly from the applicable provisions of the law, must be viewed in terms of important procedural guarantees for people for whose councillor statutes are being contested in this way. Only an exhaustive justification of the resolution regarding the expiry of a councillor’s mandate enables the reconstruction of the process by which bodies of territorial self-government apply the law and, consequently, the assessment of whether the position taken by the council was based on correctly established facts and a correctly interpreted provision of substantive law. Therefore, a possible lack of justification of a resolution on the expiry of a councillor’s mandate constitutes a qualified shortcoming which can result in its annulment.
dc.abstract.plGlosowany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11.01.2023 r., III OSK 351/22, potwierdza konieczność uzasadnienia przez radę gminy uchwały w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego. Obowiązek ten, który nie wynika bezpośrednio z obowiązujących przepisów prawa, musi być postrzegany w kategoriach istotnych gwarancji procesowych dla osób, których statut radnego jest w ten sposób kwestionowany. Jedynie wyczerpujące uzasadnienie uchwały w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego umożliwia odtworzenie procesu stosowania prawa przez organy samorząd terytorialnego, a w konsekwencji dokonanie oceny, czy stanowisko zajęte przez radę zostało oparte na prawidłowo ustalonym stanie faktycznym oraz właściwie zinterpretowanej normie prawa materialnego. Dlatego też ewentualny brak uzasadnienia uchwały w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego stanowi brak kwalifikowany, który może skutkować stwierdzeniem jej nieważności.
dc.affiliationWydział Psychologii i Prawa w Poznaniu
dc.affiliationInstytut Prawa
dc.contributor.authorDaniel, Paweł
dc.date.access2023-11-09
dc.date.accessioned2023-11-09T11:20:43Z
dc.date.available2023-11-09T11:20:43Z
dc.date.created2023
dc.date.issued2023
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.physical100-107
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume2
dc.identifier.issn1232-7107
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/135
dc.identifier.weblinkhttps://www.wolterskluwer.com/pl-pl/news/orzecznictwo-w-sprawach-samorzadowych-2-2023
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki prawne
dc.rightsClosedAccess
dc.rights.explanationPłatne czasopismo.
dc.rights.questionNo_rights
dc.share.articleOTHER
dc.subject.enresolution
dc.subject.enexpiry of a councillor’s mandate
dc.subject.enmunicipal council
dc.subject.pluchwała
dc.subject.plwygaśnięcie mandatu radnego
dc.subject.plrada gminy
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleBrak uzasadnienia uchwały w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego jako istotne naruszenie prawa. Glosa aprobująca do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2023 r. (III OSK 351/22)
dc.title.alternativeThe lack of justification of the resolution on the expiry of a councillor’s mandate is a gross breach of the law – approving commentary to the ruling of the Supreme Administrative Court of 11 January 2023 (III OSK 351/22)
dc.title.journalOrzecznictwo w Sprawach Samorządowych
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle