Metadata Dublin Core Polska Adaptacja Skali Lęku Przed Testami Online (OTAI-PL)
StatusVoR
cris.lastimport.scopus | 2025-04-30T03:13:04Z | |
dc.abstract.en | Test anxiety is an obstacle that may influence education and professional life. Currently, the remote form of learning is widespread. Thus, a need for measuring test anxiety in an online setting appeared. The paper describes a validation process of a Polish adaptation of the Online Test Anxiety Inventory (OTAI). Three hundred thirty-nine students participated in the study. The confirmatory factor analysis showed a similar structure to the original study (Alibak et al., 2019). The inventory consists of three scales: psychological, physiological, and online. Results of a study indicated the validity of the Polish version of OTAI: we found gender differences and statistically significant correlations with self-esteem as well as with math anxiety. Moreover, we observed high internal consistency of scales and their high test-retest reliability. Based on these results, we argue that OTAI-PL can be considered a valid and reliable inventory, which allows online test anxiety measurement and can be particularly useful in times of pandemic and the pressure on the online form of education. | |
dc.abstract.pl | Lęk przed testami jest przeszkodą, która może utrudniać osiąganie pozytywnych wyników w nauce – zarówno w procesie kształcenia, jak i w życiu zawodowym. Wobec upowszechnienia się w ostatnim czasie zdalnej formy nauczania może się pojawić potrzeba pomiaru lęku przed testami online z wykorzystaniem odpowiedniego narzędzia. W niniejszym badaniu dokonano adaptacji skali mierzącej lęk przed testami w formie online (OTAI) do warunków polskich. W badaniu wzięło udział 339 studentów. Na podstawie istotnych statystycznie korelacji wyniku w teście OTAI-PL z samooceną i lękiem przed matematyką, istotnymi statystycznie różnicami międzypłciowymi oraz rezultatami konfirmacyjnej analizy czynnikowej wykazano, że utworzone narzędzie było trafne. Podobnie jak w oryginalnym badaniu (Alibak i in., 2019) polska wersja narzędzia miała trójczynnikową strukturę. Kwestionariusz składa się z trzech skal: psychologicznej, fizjologicznej i związanej z edukacją zdalną. Rzetelność skali potwierdzają wysokie wartości spójności wewnętrznej oraz stabilności bezwzględnej. Na podstawie otrzymanych rezultatów można uznać OTAI-PL za trafne i rzetelne narzędzie umożliwiające pomiar lęku przed testami online wśród polskich studentów. Opracowane narzędzie może być szczególnie przydatne w czasach pandemii i nacisku na zdalną formę nauczania. | |
dc.affiliation | Wydział Psychologii we Wrocławiu | |
dc.affiliation | Instytut Psychologii | |
dc.contributor.author | Schoepp, Paweł | |
dc.contributor.author | Góra, Patryk | |
dc.contributor.author | Hrymchak, Yehor | |
dc.contributor.author | Mazur, Julia | |
dc.contributor.author | Surowski, Marcin | |
dc.contributor.author | Traczyk, Jakub | |
dc.contributor.author | Sobków, Agata | |
dc.date.access | 2023-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-29T12:42:45Z | |
dc.date.available | 2023-09-29T12:42:45Z | |
dc.date.created | 2022 | |
dc.date.issued | 2023-01 | |
dc.description.abstract | <jats:p>Test anxiety is an obstacle that may influence education and professional life. Currently, the remote form of learning is widespread. Thus, a need for measuring test anxiety in an online setting appeared. The paper describes a validation process of a Polish adaptation of the Online Test Anxiety Inventory (OTAI). Three hundred thirty-nine students participated in the study. The confirmatory factor analysis showed a similar structure to the original study (Alibak et al., 2019). The inventory consists of three scales: psychological, physiological, and online. Results of a study indicated the validity of the Polish version of OTAI: we found gender differences and statistically significant correlations with self-esteem as well as with math anxiety. Moreover, we observed high internal consistency of scales and their high test-retest reliability. Based on these results, we argue that OTAI-PL can be considered a valid and reliable inventory, which allows online test anxiety measurement and can be particularly useful in times of pandemic and the pressure on the online form of education.</jats:p> | |
dc.description.accesstime | at_publication | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.description.physical | 131-148 | |
dc.description.version | final_published | |
dc.description.volume | 139 | |
dc.identifier.doi | 10.15804/kie.2023.01.09 | |
dc.identifier.issn | 1230-266X | |
dc.identifier.uri | https://share.swps.edu.pl/handle/swps/53 | |
dc.identifier.weblink | https://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/kie/1310-kie2023/kie20231/11457-kie2023109 | |
dc.language | pl | |
dc.pbn.affiliation | psychologia | |
dc.rights | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.explanation | artykuł dostęny jest na stronie czasopisma https://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/kie/1310-kie2023/kie20231/11457-kie2023109 lecz brak jasnych wytycznych odnośnie licencji dot. tego czasopisma na stronie Sherpa Romeo | |
dc.rights.question | Yes_rights | |
dc.share.article | OPEN_JOURNAL | |
dc.subject.en | test anxiety | |
dc.subject.en | anxiety | |
dc.subject.en | inventory adaptation | |
dc.subject.en | online education | |
dc.subject.en | OTAI | |
dc.subject.en | OTAI-PL | |
dc.subject.pl | lęk przed testami | |
dc.subject.pl | lęk | |
dc.subject.pl | adaptacja narzędzia | |
dc.subject.pl | nauka zdalna | |
dc.subject.pl | OTAI | |
dc.subject.pl | OTAI-PL | |
dc.swps.sciencecloud | send | |
dc.title | Polska Adaptacja Skali Lęku Przed Testami Online (OTAI-PL) | |
dc.title.alternative | Polish Adaptation of the Online Test Anxiety Inventory (OTAI-PL) | |
dc.title.journal | Kultura i Edukacja | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Article |