Polska Adaptacja Skali Lęku Przed Testami Online (OTAI-PL)

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-04-30T03:13:04Z
dc.abstract.enTest anxiety is an obstacle that may influence education and professional life. Currently, the remote form of learning is widespread. Thus, a need for measuring test anxiety in an online setting appeared. The paper describes a validation process of a Polish adaptation of the Online Test Anxiety Inventory (OTAI). Three hundred thirty-nine students participated in the study. The confirmatory factor analysis showed a similar structure to the original study (Alibak et al., 2019). The inventory consists of three scales: psychological, physiological, and online. Results of a study indicated the validity of the Polish version of OTAI: we found gender differences and statistically significant correlations with self-esteem as well as with math anxiety. Moreover, we observed high internal consistency of scales and their high test-retest reliability. Based on these results, we argue that OTAI-PL can be considered a valid and reliable inventory, which allows online test anxiety measurement and can be particularly useful in times of pandemic and the pressure on the online form of education.
dc.abstract.plLęk przed testami jest przeszkodą, która może utrudniać osiąganie pozytywnych wyników w nauce – zarówno w procesie kształcenia, jak i w życiu zawodowym. Wobec upowszechnienia się w ostatnim czasie zdalnej formy nauczania może się pojawić potrzeba pomiaru lęku przed testami online z wykorzystaniem odpowiedniego narzędzia. W niniejszym badaniu dokonano adaptacji skali mierzącej lęk przed testami w formie online (OTAI) do warunków polskich. W badaniu wzięło udział 339 studentów. Na podstawie istotnych statystycznie korelacji wyniku w teście OTAI-PL z samooceną i lękiem przed matematyką, istotnymi statystycznie różnicami międzypłciowymi oraz rezultatami konfirmacyjnej analizy czynnikowej wykazano, że utworzone narzędzie było trafne. Podobnie jak w oryginalnym badaniu (Alibak i in., 2019) polska wersja narzędzia miała trójczynnikową strukturę. Kwestionariusz składa się z trzech skal: psychologicznej, fizjologicznej i związanej z edukacją zdalną. Rzetelność skali potwierdzają wysokie wartości spójności wewnętrznej oraz stabilności bezwzględnej. Na podstawie otrzymanych rezultatów można uznać OTAI-PL za trafne i rzetelne narzędzie umożliwiające pomiar lęku przed testami online wśród polskich studentów. Opracowane narzędzie może być szczególnie przydatne w czasach pandemii i nacisku na zdalną formę nauczania.
dc.affiliationWydział Psychologii we Wrocławiu
dc.affiliationInstytut Psychologii
dc.contributor.authorSchoepp, Paweł
dc.contributor.authorGóra, Patryk
dc.contributor.authorHrymchak, Yehor
dc.contributor.authorMazur, Julia
dc.contributor.authorSurowski, Marcin
dc.contributor.authorTraczyk, Jakub
dc.contributor.authorSobków, Agata
dc.date.access2023-01
dc.date.accessioned2023-09-29T12:42:45Z
dc.date.available2023-09-29T12:42:45Z
dc.date.created2022
dc.date.issued2023-01
dc.description.abstract<jats:p>Test anxiety is an obstacle that may influence education and professional life. Currently, the remote form of learning is widespread. Thus, a need for measuring test anxiety in an online setting appeared. The paper describes a validation process of a Polish adaptation of the Online Test Anxiety Inventory (OTAI). Three hundred thirty-nine students participated in the study. The confirmatory factor analysis showed a similar structure to the original study (Alibak et al., 2019). The inventory consists of three scales: psychological, physiological, and online. Results of a study indicated the validity of the Polish version of OTAI: we found gender differences and statistically significant correlations with self-esteem as well as with math anxiety. Moreover, we observed high internal consistency of scales and their high test-retest reliability. Based on these results, we argue that OTAI-PL can be considered a valid and reliable inventory, which allows online test anxiety measurement and can be particularly useful in times of pandemic and the pressure on the online form of education.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue1
dc.description.physical131-148
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume139
dc.identifier.doi10.15804/kie.2023.01.09
dc.identifier.issn1230-266X
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/53
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/kie/1310-kie2023/kie20231/11457-kie2023109
dc.languagepl
dc.pbn.affiliationpsychologia
dc.rightsCC-BY-NC-ND
dc.rights.explanationartykuł dostęny jest na stronie czasopisma https://czasopisma.marszalek.com.pl/en/10-15804/kie/1310-kie2023/kie20231/11457-kie2023109 lecz brak jasnych wytycznych odnośnie licencji dot. tego czasopisma na stronie Sherpa Romeo
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.entest anxiety
dc.subject.enanxiety
dc.subject.eninventory adaptation
dc.subject.enonline education
dc.subject.enOTAI
dc.subject.enOTAI-PL
dc.subject.pllęk przed testami
dc.subject.pllęk
dc.subject.pladaptacja narzędzia
dc.subject.plnauka zdalna
dc.subject.plOTAI
dc.subject.plOTAI-PL
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titlePolska Adaptacja Skali Lęku Przed Testami Online (OTAI-PL)
dc.title.alternativePolish Adaptation of the Online Test Anxiety Inventory (OTAI-PL)
dc.title.journalKultura i Edukacja
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle