Motywacja do pracy w biurze w dobie pracy zdalnej i hybrydowej na przykładzie firmy z branży IT
Motywacja do pracy w biurze w dobie pracy zdalnej i hybrydowej na przykładzie firmy z branży IT
StatusVoR
Alternative title
Motivation to work from office in the age of remote and hybrid working: a case study of an IT company
Authors
Klusek, Magdalena
Golińska, Agnieszka
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-08-31
Publisher
Journal title
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Issue
3-4
Volume
163
Pages
Pages
69-83
ISSN
1641-0874
ISSN of series
Access date
2025-08-31
Abstract PL
Praca zdalna w branży IT stała się niezwykle popularna, natomiast zachęcenie pracowników do formy pracy stacjonarnej czy hybrydowej dla wielu organizacji stanowi znaczące wyzwanie. W prezentowanym artykule przeanalizowano przypadek firmy, która z sukcesem wprowadziła model pracy hybrydowej z dużym udziałem pracy stacjonarnej (ok. 85%). Ramy teoretyczne stanowi dwuczynnikowa teoria motywacji (Herzberg i in., 1959). Celem przeprowadzonego badania było poznanie opinii pracowników organizacji na temat wprowadzonego modelu pracy oraz analiza roli, jaką w procesie motywowania do pracy z biura odgrywają czynniki higieny i motywatory. W badaniu wykorzystano metodę jakościową i przeprowadzono 17 indywidualnych wywiadów częściowo ustrukturyzowanych, w których uczestniczyła większość pracowników firmy. Badani pozytywnie ocenili przyjęty model pracy, w tym przeważający stosunek dni pracy z biura i pracy zdalnej. Do pracy z siedziby organizacji pracowników zachęcają przede wszystkim motywatory, takie jak lepsza współpraca czy organizacja pracy własnej.
Abstract EN
Remote work in the IT industry has become extremely popular, and encouraging employees to work on-site or to do hybrid work is now a significant challenge for many organizations. This article presents an analysis of a case study of a company that successfully introduced a hybrid work model with a large share of on-site work (approx. 85%). The theoretical framework is based on the two-factor theory of motivation (Herzberg et al., 1959). The aim of the study was to learn the opinions of the organization's employees on the introduced work model and to analyze the role that hygiene factors and motivators play in motivating people to work from the office. The study used a qualitative method, and 17 individual semi-structured interviews were conducted, involving most of the company's employees. The respondents positively assessed the adopted work model, including the prevailing ratio of working days from the office and remote work. Employees were encouraged to work from the organization's headquarters primarily by motivators such as better cooperation or organization of their own work.
Abstract other
Keywords PL
praca hybrydowa
praca stacjonarna
branża IT
dwuczynnikowa teoria motywacji
praca stacjonarna
branża IT
dwuczynnikowa teoria motywacji
Keywords EN
hybrid work
on-site work
IT industry
two-factor theory of motivation
on-site work
IT industry
two-factor theory of motivation