Obraz dziecięcych ofiar Holokaustu. Rola fotografii w ekspozycjach muzealnych

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-05-29T03:14:39Z
dc.abstract.enThe author analyses the role of visual materials in museum spaces dedicated to the Second World War and traumatic experiences involving children. He asks about the photographs and their importance in the narrative lineage of sites documenting the history of the Holocaust and commemorating its victims. He is seeking answers to the following questions: How are photographs showing children used in museums dedicated to the Holocaust? What events do they refer to? and what are the consequences of their use in the Holocaust commemoration process? an analysis of the photographic collections on display in exhibitions at the following establishments is used in the search for answers to these questions: Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center, The Vilna Gaon Jewish State Museum, The Riga Ghetto and Holocaust in Latvia Museum, and The Estonian Jewish Museum. Using observation of selected museums and the exhibitions presented in them – the author concludes that the main roles played by photography in such places can be described as follows: 1. Documentation. This is undoubtedly one of the main tasks that we notice in this area regarding photography. It is a source providing information and, at the same time, evidence of the occurrence of certain events. 2. Supporting cognitive processes. Photographs assist us in reconstructing the past. Either they illustrate the story presented or they provide a starting point for a story beyond the content coverage of the photographic image. In doing so, they inspire us to use previously acquired knowledge, extending it or confronting it. 3. Emotional involvement. The images recorded in photographs motivate certain actions in the area of emotions, support an empathetic approach towards the individuals or groups represented in them, and motivate reflection and initiate processes related to the reconstruction of the past.
dc.abstract.plAutor analizuje rolę materiałów wizualnych w przestrzeni muzealnej poświęconej II wojnie światowej i traumatycznym doświadczeniom z udziałem dzieci. Pyta o fotografie i ich znaczenie w linii narracyjnej miejsc dokumentujących historię Holokaustu i upamiętniających jego ofiary. Poszukuje odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób fotografie ukazujące dzieci są wykorzystywane w muzeach poświęconych Zagładzie? Do jakich wydarzeń się odwołują? I jakie konsekwencje rodzi ich użycie w procesie upamiętniania Holokaustu? Autor analizuje zbiory fotograficzne prezentowane na wystawach w następujących placówkach: Instytut Yad Vashem w Jerozolimie, Wileńskie Muzeum Historii Żydowskiej, Ryskie Muzeum Getta i Holokaustu na Łotwie oraz Estońskie Muzeum Żydowskie w Tallinie. Autor dochodzi do wniosku, że główne role odgrywane w takich miejscach przez fotografię można opisać w następujący sposób: 1. Dokumentacja. To niewątpliwie jedno z głównych zadań, które zauważamy w tym obszarze w odniesieniu do fotografii. Staje się ona źródłem dostarczającym informacji, a jednocześnie stanowi dowód zaistnienia pewnych zdarzeń. 2. Wspieranie procesów poznawczych. Fotografia pozwala wykonać określoną pracę w obszarze rekonstruowania przeszłości. Albo ilustruje prezentowaną opowieść, albo stanowi punkt wyjścia do opowieści wychodzącej poza zakres treściowy obrazu fotograficznego. Inspiruje przy tym wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzy, jej poszerzanie lub konfrontowanie. 3. Zaangażowanie emocjonalne. Obrazy zapisane na fotografii motywują do podjęcia pewnych działań w obszarze emocji, wspierają empatyczne podejście do reprezentowanych na nich osób lub grup, motywują do refleksji i zainicjowania procesów związanych z rekonstruowaniem przeszłości.
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.affiliationWydział Nauk Humanistycznych w Warszawie
dc.contributor.authorZaborski, Marcin
dc.date.access2024-03-15
dc.date.accessioned2024-03-18T06:52:34Z
dc.date.available2024-03-18T06:52:34Z
dc.date.created2023
dc.date.issued2024-03-15
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.grantnumber2021/05/X/HS3/00085
dc.description.grantnumberSUB/INS/2021/92
dc.description.granttitleDzieci – Holokaust – Muzeum. Młodzi bohaterowie i młodzi odbiorcy muzealnych opowieści o Zagładzie (Wilno – Ryga – Tallin)
dc.description.granttitleDziecko jako bohater muzealnej narracji w Instytucie Pamięci Męczenników i Bohaterów Holokaustu – Yad Vashem
dc.description.issue1
dc.description.physical101-132
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume73
dc.identifier.doi10.26485/PS/2024/73.1/5
dc.identifier.eissn2450-9361
dc.identifier.issn0033-2356
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/583
dc.identifier.weblinkhttps://journals.ltn.lodz.pl/Przeglad-Socjologiczny/article/view/2313
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki o polityce i administracji
dc.rightsCC-BY
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enphotography
dc.subject.enHolocaust
dc.subject.enchildren
dc.subject.enWorld War II
dc.subject.enmuseum
dc.subject.enmemory
dc.subject.plfotografia
dc.subject.plHolokaust
dc.subject.pldzieci
dc.subject.plII wojna światowa
dc.subject.plmuzeum
dc.subject.plpamięć
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleObraz dziecięcych ofiar Holokaustu. Rola fotografii w ekspozycjach muzealnych
dc.title.alternativeThe role of photography as a medium utilised in museum exhibitions to portray the youngest victims of the Holocaust
dc.title.journalPRZEGLĄD SOCJOLOGICZNY
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle