Film wojenny, trauma i kolorystyka jako narzędzia pamięci w praktykach muzealnych

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-12-16T04:11:22Z
dc.abstract.enThe article explores how fictional war films can be interpreted as a carrier of cultural memory and experience within museum practices, with color becomes not only an element of scenography or aesthetics but also a significant component conveying semantic meanings in the narrative of the image. The analysis is based on an interdisciplinary method combining film studies, color theory, and research on memory and its archiving methods. The research material consists of four contemporary war films, analyzed in terms of the color semantics and its impact on the narrative. Color emerges as a tool for constructing the affective memory of war, intensifying the viewer’s experiences and redefining the representation of wartime experience. The results indicate that color plays a crucial role in shaping the emotional perception of war films, enabling them to function as a medium of individual and collective memory. As a medium of affective transmission, the feature film finds application in narrative museum and immersive exhibition, the feature film finds application in narrative museums and immersive exhibitions characteristic of contemporary museum practices. This work contributes to discussion on affective and narrative museology and the role of visual media in shaping the memory of war.
dc.abstract.plW artykule przeanalizowano, w jaki sposób fabularne filmy wojenne mogą być odczytywane jako nośnik pamięci kulturowej i doświadczenia w praktykach muzealnych, a barwa staje się nie tylko elementem scenografii czy estetyki, ale także istotnym komponentem niosącym semantyczne znaczenia w narracji obrazu. Analiza opiera się na interdyscyplinarnej metodzie łączącej zagadnienia z obszaru filmoznawstwa, teorii koloru oraz badań nad pamięcią i sposobami jej archiwizowania. Materiał badawczy stanowią cztery współczesne filmy wojenne analizowane pod kątem semantyki barwy i jej wpływu na narrację. Kolor ujawnia się jako narzędzie konstruowania afektywnej pamięci wojny, intensyfikując przeżycia widza i redefiniując sposób przedstawiania doświadczenia wojennego. Wyniki badań wskazują, iż barwa pełni istotną rolę w modelowaniu emocjonalnej percepcji filmu wojennego, umożliwiając jego funkcjonowanie jako medium pamięci indywidualnej i zbiorowej. Film fabularny, stając się medium przekazu afektywnego, znajduje zastosowanie w muzeach narracyjnych i wystawach immersyjnych charakterystycznych dla współczesnych praktyk muzealnych. Praca wnosi wkład w dyskusję o muzeologii afektywnej i narracyjnej oraz roli mediów wizualnych w kształtowaniu pamięci o wojnie.
dc.affiliationWydział Nauk Społecznych
dc.contributor.authorBulaszewska, Małgorzata
dc.date.access2025-10-24
dc.date.accessioned2025-10-28T07:40:17Z
dc.date.available2025-10-28T07:40:17Z
dc.date.created2025-08
dc.date.issued2025-10-24
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue66
dc.description.physical279-288
dc.description.versionfinal_published
dc.identifier.doi10.69500/m.84
dc.identifier.eissn2391-4815
dc.identifier.issn0464-1086
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1900
dc.identifier.weblinkhttps://rocznikmuzealnictwo.nim.gov.pl/index.php/m/article/view/84
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki o komunikacji społecznej i mediach
dc.rightsCC-BY-NC
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.enmemory archive
dc.subject.enindividual memory
dc.subject.encollective memory
dc.subject.enimages of memory
dc.subject.entrauma
dc.subject.envisual culture
dc.subject.enfilm narrative
dc.subject.encolor analysis
dc.subject.enintertextuality
dc.subject.ennarrative museum
dc.subject.enaffective museology
dc.subject.plarchiwum pamięci
dc.subject.plpamięć indywidualna
dc.subject.plpamięć zbiorowa
dc.subject.plobrazy pamięci
dc.subject.pltrauma
dc.subject.plkultura wizualna
dc.subject.plnarracja filmowa
dc.subject.planaliza kolorystyczna
dc.subject.plintertekstualność
dc.subject.plmuzeum narracyjne
dc.subject.plmuzeologia afektywna
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleFilm wojenny, trauma i kolorystyka jako narzędzia pamięci w praktykach muzealnych
dc.title.alternativeWar film, trauma and color as a medium of memory in museum practices
dc.title.journalMuzealnictwo
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle