The conflict of impact for early career researchers planning for a future in the academy

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-06-29T03:13:20Z
dc.abstract.enIt has been argued that due to the growing importance attributed to research impact and forms of its evaluation, an academic ‘culture of impact’ is emerging. It would include certain concepts, values, and skills related to the area of generating and documenting impact. We use thematic and discourse analysis to analyse open answers from 100 questionnaires on research impact submitted by ECRs working in the social sciences and humanities (SSH) in Europe. We explore ECR’s early-career stage positions relative to societal impact and the trade-offs necessary to assure an academic career. The results show how, as the first generation of scholars to be socialized towards value of academic research beyond academia, ECRs are confronted with policy signals that encourage a drive for impact, which are at the same time often in line with respondents’ personal values around impact beyond academia. However, ECRs face a number of competing signals about research value within the evaluation spaces necessary to navigate an academic career. Current evaluative structures often dismiss the achievement of societal impact favouring instead narrower definitions of research excellence. Career structures and organizational realities are often unfavourable to impact-related activity, which has implications for an ECRs’ ability to develop coherent professional positionings.
dc.abstract.plBadacze wskazują, że w związku z rosnącym znaczeniem przypisywanym wpływowi badań i formom ich ewaluacji wyłania się akademicka „kultura wpływu społecznego”. Miałaby być ona złożona z określonych koncepcji, wartości i umiejętności związanych z obszarem tworzenia i dokumentowania wpływu. W niniejszym artykule wykorzystujemy analizę tematyczną i dyskursywną do analizy otwartych odpowiedzi na 100 kwestionariuszy dotyczących wpływu badań przesłanych przez młodych badaczy (ECR) pracujących w naukach społecznych i humanistycznych (SSH) w Europie. Badamy stanowisko badaczy na wczesnym etapie kariery w kontekście wpływu społecznego i kompromisów podejmowanych w kontekście budowania kariery akademickiej. Wyniki pokazują, że jako pierwsze pokolenie naukowców socjalizowanych do "kultury wpływu społecznego" stają oni w obliczu sygnałów politycznych zachęcających do generowania owego wpływu (które jednocześnie często są zgodne z osobistymi wartościami naszych respondentów). Jednakże młodzi badacze napotykają szereg konkurencyjnych sygnałów dotyczących wartości badań w obszarach oceny niezbędnych do kierowania karierą akademicką. Obecne struktury ewaluacyjne często odrzucają osiągnięcia z zakresu wpływu społecznego, faworyzując węższe definicje doskonałości badawczej. Struktury kariery i realia organizacyjne często nie sprzyjają działalności związanej z tworzeniem wpływu społecznego, co ma wpływ na zdolność młodych badaczy do rozwijania spójnych pozycji zawodowych.
dc.affiliationWNH
dc.contributor.authorWróblewska, Marta
dc.contributor.authorBalaban, Corina
dc.contributor.authorDerrick, Gemma
dc.contributor.authorBenneworth, Paul
dc.date.access2023-11-21
dc.date.accessioned2024-08-20T08:08:01Z
dc.date.available2024-08-20T08:08:01Z
dc.date.created2023-06-01
dc.date.issued2024-08
dc.description.abstract<jats:title>Abstract</jats:title> <jats:p>It has been argued that due to the growing importance attributed to research impact and forms of its evaluation, an academic ‘culture of impact’ is emerging. It would include certain concepts, values, and skills related to the area of generating and documenting impact. We use thematic and discourse analysis to analyse open answers from 100 questionnaires on research impact submitted by ECRs working in the social sciences and humanities (SSH) in Europe. We explore ECR’s early-career stage positions relative to societal impact and the trade-offs necessary to assure an academic career. The results show how, as the first generation of scholars to be socialized towards value of academic research beyond academia, ECRs are confronted with policy signals that encourage a drive for impact, which are at the same time often in line with respondents’ personal values around impact beyond academia. However, ECRs face a number of competing signals about research value within the evaluation spaces necessary to navigate an academic career. Current evaluative structures often dismiss the achievement of societal impact favouring instead narrower definitions of research excellence. Career structures and organizational realities are often unfavourable to impact-related activity, which has implications for an ECRs’ ability to develop coherent professional positionings.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.grantnumber2022/47/B/HS6/01341
dc.description.granttitleEwaluacja wpływu społecznego i dyskurs akademicki – podejście porównawcze (Polska, Wielka Brytania, Norwegia)
dc.description.physical1-11
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume33
dc.identifier.doi10.1093/reseval/rvad024
dc.identifier.eissn1471-5449
dc.identifier.issn0958-2029
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/206
dc.identifier.weblinkhttps://academic.oup.com/rev/advance-article/doi/10.1093/reseval/rvad024/7440258
dc.languageen
dc.pbn.affiliationjęzykoznawstwo
dc.rightsCC-BY
dc.rights.questionYes_rights
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0
dc.share.articleOTHER
dc.subject.enresearch impact
dc.subject.enevaluation
dc.subject.enimpact evaluation
dc.subject.enERC
dc.subject.enearly career academics
dc.subject.endiscourse
dc.subject.enacademic discourse
dc.subject.plwpływ społeczny
dc.subject.plewaluacja
dc.subject.plewaluacja badań
dc.subject.plewaluacja wpływu społecznego
dc.subject.plmłodzi badacze
dc.subject.pldyskurs
dc.subject.planaliza dyskursu
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleThe conflict of impact for early career researchers planning for a future in the academy
dc.title.journalResearch Evaluation
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle