Przychód ze zbycia własnych wierzytelności a warunek przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

StatusVoR
dc.abstract.enFlat-rate tax on company income, or the so-called Estonian CIT, was introduced into the Polish legal order relatively recently. The regulations governing this form of taxation still give rise to many doubts. A number of disputed issues are (have been) the subject of proceedings before administrative courts, initiated by complaints against tax rulings (individual interpretations) issued by the Director of National Revenue Information. Most of these issues have not yet been resolved by the Supreme Administrative Court. One of them is whether a taxpayer earning income from the sale of own receivables (if it is more than 50% of this taxpayer’s total income) can take advantage of the Estonian CIT. So far, the position of the administrative courts has been favourable to taxpayers. However, tax authorities continue to present the opposite interpretation. This article aims to evaluate the interpretation presented by both the courts and the authorities.
dc.abstract.plRyczałt od dochodów spółek, czyli tzw. estoński CIT, został wprowadzony do polskiego porządku prawnego stosunkowo niedawno. Przepisy regulujące tę formę opodatkowania wciąż wywołują wątpliwości. Wiele spornych zagadnień jest (było) przedmiotem postępowań przed sądami administracyjnymi, które to postępowania zostały zainicjowane skargami na interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Większość z nich nie została jeszcze rozstrzygnięta przez Naczelny Sąd Administracyjny. Jednym z takich zagadnień jest to, czy podatnik uzyskujący przychody ze sprzedaży własnych wierzytelności (jeśli jest to powyżej 50% ze wszystkich jego przychodów) może korzystać z estońskiego CIT. Jak na razie stanowisko sądów administracyjnych w tym przedmiocie jest dla podatników korzystne. Organy podatkowe wciąż jednak obstają przy interpretacji przeciwnej. Artykuł ma na celu ocenę wykładni prezentowanej zarówno przez sądy, jak i przez organy.
dc.affiliationWydział Prawa w Warszawie
dc.affiliationInstytut Prawa
dc.contributor.authorSkwirowska, Justyna
dc.date.access2025-06-10
dc.date.accessioned2025-06-10T10:16:37Z
dc.date.available2025-06-10T10:16:37Z
dc.date.created2025-01-08
dc.date.issued2025-05-08
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue5
dc.description.physical44-48
dc.description.versionfinal_published
dc.identifier.issn0867-7514
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1498
dc.identifier.weblinkhttps://www.wolterskluwer.com/pl-pl/news/przeglad-podatkowy-5-2025
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki prawne
dc.rightsClosedAccess
dc.rights.explanationzamknięty dostęp
dc.rights.questionNo_rights
dc.share.articleOTHER
dc.subject.enEstonian CIT
dc.subject.enfactoring
dc.subject.enfactoring own receivables
dc.subject.enlinguistic interpretation
dc.subject.enpurposive interpretation
dc.subject.plestoński CIT
dc.subject.plfaktoring
dc.subject.plfaktoring własnych wierzytelności
dc.subject.plwykładnia językowa
dc.subject.plwykładnia celowościowa
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titlePrzychód ze zbycia własnych wierzytelności a warunek przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
dc.title.alternativeIncome from Disposal of Own Receivables in the Context of the Condition Provided for in Article 28j(1)(2) of the Act on Corporate Income Tax
dc.title.journalPrzegląd Podatkowy
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle