Greenwashing. Wpływ dezinformacji na dyskurs o ekologii i klimacie

StatusVoR
dc.abstract.enAwareness of climate change and orientation towards ecology also poses challenges of a communication nature, because what and how we talk about ecology affects specific actions. The broadly understood business environment must face the need to change the company’s entire policy, both in the internal, i.e. product, and external dimension. In this way, disinformation content is implemented in the information ecosystem, both of the disinformation and misinformation type, misleading the recipients. They distort the image of reality not only in the context of the company publishing them, but above all they influence the formation of the discourse on the climate. Social attitudes around the topic of ecology show how much polarization we are dealing with: mutually exclusive narratives are created, among which the average recipient of content may feel lost. In addition, the rate of information growth introduces more and more chaos and misunderstanding. Dealing with greenwashing disinformation therefore seems to be a challenge equivalent to those related to the direct protection of the planet. The aim of the article is to present the specificity of the greenwashing phenomenon and to demonstrate its impact on the public debate around ecology.
dc.abstract.plŚwiadomość zmian klimatycznych oraz zorientowanie na ekologię stawiają nas przed wyzwaniami również natury komunikacyjnej, bowiem to, co i jak mówi się o ekologii, wpływa na konkretne działania. Środowisko szeroko rozumianego biznesu musi na ogół mierzyć się z koniecznością zmiany całej polityki firmy, zarówno w wymiarze wewnętrznym, czyli produktowym, jak i zewnętrznym. W ten sposób w ekosystem informacyjny implementowane są treści dezinformacyjne, zarówno o typie disinformation, jak i misinformation, wprowadzające odbiorców w błąd. Te zaś wykrzywiają obraz rzeczywistości nie tylko w kontekście publikującej je firmy, ale przede wszystkim wpływają na kształtowanie się dyskursu na temat klimatu. Postawy społeczne wokół tematu ekologii pokazują, z jak dużą polaryzacją mamy do czynienia: powstają wzajemnie wykluczające się narracje, wśród których przeciętny odbiorca treści może czuć się zagubiony. Dodatkowo tempo przyrostu informacji wprowadza coraz większy chaos i niezrozumienie. Zatem poradzenie sobie z dezinformacją o charakterze greenwashingu wydaje się być wyzwaniem równoważnym z tymi, które bezpośrednio dotyczą ochrony planety. Celem artykułu jest przybliżenie specyfiki zjawiska greenwashingu oraz wykazanie jego wpływu na debatę publiczną wokół ekologii.
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.contributor.authorBąkowicz, Katarzyna
dc.date.access2023-10-31
dc.date.accessioned2024-10-23T11:05:36Z
dc.date.available2024-10-23T11:05:36Z
dc.date.created2023
dc.date.issued2023-10-31
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue11(1)
dc.description.physical84-98
dc.description.versionfinal_published
dc.identifier.doi10.5281/zenodo.8431338
dc.identifier.eissn2658-2368
dc.identifier.eissn2658-2406
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/1023
dc.identifier.weblinkhttps://dyskursidialog.org/2023/10/31/greenwashing-wplyw-dezinformacji-na-dyskurs-o-ekologii-i-klimacie/
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki o komunikacji społecznej i mediach
dc.rightsCC-BY-SA
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.engreenwashing
dc.subject.endisinformation
dc.subject.enfake news
dc.subject.enbusiness
dc.subject.enecology
dc.subject.plgreenwashing
dc.subject.pldezinformacja
dc.subject.plfake news
dc.subject.plbiznes
dc.subject.plekologia
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleGreenwashing. Wpływ dezinformacji na dyskurs o ekologii i klimacie
dc.title.alternativeGreenwashing. The impact of disinformation on the discourse on ecology and climate
dc.title.journalDyskurs i Dialog
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle