Muzealnik 2.0: strażnik przeszłości, architekt przyszłości – w kierunku nowego paradygmatu rozwoju zawodowego muzealników

StatusVoR
Alternative title
Museum professional 2.0: guardian of the past, architect of the future: towards a new paradigm for the career development of museum professionals
Authors
Januszkiewicz, Katarzyna
Bednarska-Wnuk, Izabela
Molter, Anna
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2025-10-21
Publisher
Journal title
Muzealnictwo
Issue
66
Volume
Pages
Pages
191-200
ISSN
0464-1086
ISSN of series
Access date
2025-10-21
Abstract PL
Wstęp: W obliczu dynamicznych zmian społecznych, technologicznych i kulturowych, muzea przechodzą głęboką transformację, która na nowo definiuje ich funkcje i sposoby działania, a także role zawodowe ich pracowników. Pracownicy muzeów przyjmują coraz ważniejszą rolę edukatorów i mediatorów, co wymaga rozwoju nowych kompetencji, zwłaszcza w zakresie technologii cyfrowych, komunikacji i zarządzania. Metody: Niniejszy artykuł opiera się na analizie literatury przedmiotu, raportów branżowych oraz danych jakościowych dotyczących kompetencji pracowników muzeów. Praca ta dostarcza systematycznego przeglądu wyzwań obecnie wpływających na rozwój kariery pracowników muzeów oraz przedstawia teoretyczne ramy dla nowego podejścia do tego procesu. Wyniki: Zidentyfikowano kluczowe siły wpływające na transformację instytucji muzealnych, takie jak cyfryzacja, partycypacja społeczna, nowe modele zarządzania i transdyscyplinarność. Określono główne wyzwania dla rozwoju kariery pracowników muzeów (np. cele indywidualne kontra instytucjonalne) oraz podkreślono potrzebę kompleksowego podejścia do rozwoju kompetencji (w ujęciu czasowym i obszarowym). Podejście to powinno obejmować zarówno specjalizację, jak i kompetencje przekrojowe w obszarach relacji międzyludzkich (human-human relations) oraz relacji człowiek-technologia (human-tech relations). Dyskusja: Zadania, przed którymi stoją obecnie pracownicy muzeów, wymagają nowego paradygmatu rozwoju kariery, który łączy głęboką specjalizację z elastycznością i interdyscyplinarnością. Model T-kształtny (T-shaped model), w połączeniu z modelami kompetencji Pi-kształtnym (Pi-shaped) i E-kształtnym (E-shaped), może stanowić rozwiązanie złożonych wyzwań stojących przed instytucjami kultury, ułatwiając efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi i wspierając pracowników muzeów w ich roli architektów przyszłości.
Abstract EN
Introduction: In the face of dynamic social, technological, and cultural changes, museums are undergoing a profound trans formation that is redefining their functions and modes of operation, as well as the professional roles of their employees. Museum professionals are assuming an increasingly important role as educators and mediators, which requires the devel opment of new competences, particularly in the areas of digital technology, communication, and management. Methods: This article is based on an analysis of the literature on the subject, industry reports, and qualitative data on the competences of museum professionals. The paper provides a systematic overview of the challenges currently affecting the career development of museum professionals and it puts forward a theoretical framework for a new approach to this process. Results: The key forces influencing the transformation of museum institutions, such as digitization, social partici pation, new management models and transdisciplinarity, have been identified. The key challenges to museum profes sionals’ career development (e.g. individual vs. institutional goals) were identified, and the need for a comprehensive approach to competence development (in terms of time and area) was emphasized. This approach would cover both specialization and cross-cutting competences in the fields of human–human relations and human–tech relations. Discussion: The tasks museum professionals currently face require a new career development paradigm that com bines deep specialization with flexibility and interdisciplinarity. The T-shaped model, in conjunction with the Pi-shaped and E-shaped skills models, may offer a solution to the complex challenges facing cultural institutions by facilitating effective human resource management and supporting museum professionals in their role as architects of the future
Abstract other
Keywords PL
rozwój zawodowy
zachowania organizacyjne
zarządzanie zasobami ludzkimi
kompetencji
model T-kształtny rozwoju
Keywords EN
professional development
organizational behaviour
human resource management
competences
T-shaped model.
Keywords other
Exhibition title
Place of exhibition (institution)
Exhibition curator
Type
License type
cc-by-nc
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-NonCommercial licence | Permitted use of copyrighted works
Funder
Time range from
Time range to
Contact person name
Related publication
Related publication
Grant/project name
Views
Views7
Acquisition Date16.12.2025
Downloads
Downloads1
Acquisition Date16.12.2025
Altmetrics©
Dimensions
Google Scholar
Google Scholar