Ryszarda Kapuścińskiego (nie)obecność w dydaktyce szkolnej i akademickiej
Ryszarda Kapuścińskiego (nie)obecność w dydaktyce szkolnej i akademickiej
StatusVoR
Alternative title
Phenomenon of the (non)existence of Ryszard Kapuściński’s in the system of Polish primary, secondary and higher education
Authors
Borkowski, Igor
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
2023
Publisher
Journal title
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia
Issue
Volume
21
Pages
Pages
289–301
ISSN
2081-1861
ISSN of series
Weblink
Access date
2024-03-12
Abstract PL
Wyobrażone konstrukty osób, biografii i dokonań bywają zwykle bardzo stabilne. Jeśli ulokują się w zbiorowym przekonaniu, trwają w nim, a próba ich racjonalizacji i wskazania zgodnego z rzeczywistością miejsca, poziomu i rozmiaru wydaje się zadaniem trudnym do wyobrażenia, a może i niewykonalnym. W tekście pojawia się próba zmierzenia się z fenomenem (nie)obecności biografii, dzieła i dorobku intelektualnego Ryszarda Kapuścińskiego w systemie dydaktycznym polskiej oświaty i szkolnictwa wyższego. Podstawowym pytaniem jest, czy i w jakim stopniu w ogóle jest szansa, by adepci dziennikarstwa, którzy wyrośli z kontekstu dydaktycznego polskiego systemu oświatowego, mogli się spotkać z myślą, tekstami oraz danymi biograficznymi Ryszarda Kapuścińskiego podczas kursu w ramach studiów wyższych dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Tekst został przygotowany w oparciu o dane sondażowe zebrane w polskich uczelniach prowadzących kształcenie na kierunkach dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz pokrewnych.
Abstract EN
My paper is an attempt to address the phenomenon of the (non)existence of Ryszard Kapuściński’s biography, work, and intellectual achievements in the system of Polish primary, secondary and higher education. The main question is whether and to what extent there is a chance for young journalists who have emerged from the context of the Polish educational system to encounter Ryszard Kapuściński’s thoughts, texts, and biographical data during any of their modules as part of their courses in journalism and social communication. The paper has been prepared on the basis of survey data collected at Polish universities offering courses in journalism and social communication as well as in related subjects.
Abstract other
Keywords PL
Ryszard Kapuściński
reportaż
wizerunek medialny
dydaktyka akademicka
system oświaty
reportaż
wizerunek medialny
dydaktyka akademicka
system oświaty
Keywords EN
Ryszard Kapuściński
reportage
media image
polish primary
secondary
and higher education
reportage
media image
polish primary
secondary
and higher education