Trolle jako kreatorzy dezinformacji. Analiza zjawiska

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2024-10-18T03:10:14Z
dc.abstract.enWhen there were only traditional media such as press, radio or television, communication was structured and predictable. The emergence of social media has not only changed us as users, but has provided completely new opportunities for communication. At the same time, unfortunately, there were threats resulting from the lack of content control, its rapid growth and the impact on the creation and distribution process, which increased the amount of disinformation. These factors have created fertile ground for trolls carrying out disinformation attacks in the form of entertainment publications or hate speech publications. Their role is to ridicule or insult, and their goal is to destabilize the discussion, mislead their interlocutors, and thus damage the good name of a person or group. The article describes the phenomenon of trolling and its relationship with disinformation, focusing on the features, behaviors and effects of such activities.
dc.abstract.plZa czasów istnienia jedynie mediów tradycyjnych, takich jak prasa radio czy telewizja, komunikacja przebiegała w sposób ustrukturalizowany i przewidywalny. Pojawienie się mediów społecznościowych nie tylko zmieniło nas użytkowników, lecz także dało całkiem nowe możliwości komunikacji. Jednocześnie niestety pojawiły się zagrożenia wynikające z braku kontroli treści, jej szybkiego przyrostu oraz wpływu na proces tworzenia i dystrybucji, przez co zwiększyła się ilość dezinformacji. Czynniki te wpłynęły na powstanie podatnego gruntu dla trolli zajmujących się przeprowadzaniem ataków o charakterze dezinformacyjnym, które mają formę publikacji rozrywkowych lub posiadających znamiona mowy nienawiści. Ich rola sprowadza się do ośmieszania lub obrażania, a celem jest destabilizacja dyskusji, wprowadzenie w błąd swoich interlokutorów, a przez to naruszenie dobrego imienia osoby lub grupy. Artykuł opisuje zjawisko trollingu i jego związek z dezinformacją, skupiając się na cechach, zachowaniach i skutkach działań o takim charakterze.
dc.affiliationInstytut Nauk Społecznych
dc.contributor.authorBÄ…kowicz, Katarzyna
dc.date.access2024-06-28
dc.date.accessioned2024-10-17T06:33:06Z
dc.date.available2024-10-17T06:33:06Z
dc.date.created2024-01
dc.date.issued2024-06-28
dc.description.abstract<jats:p>When there were only traditional media such as press, radio or television, communication was structured and predictable. The emergence of social media has not only changed us as users, but has provided completely new opportunities for communication. At the same time, unfortunately, there were threats resulting from the lack of content control, its rapid growth and the impact on the creation and distribution process, which increased the amount of disinformation. These factors have created fertile ground for trolls carrying out disinformation attacks in the form of entertainment publications or hate speech publications. Their role is to ridicule or insult, and their goal is to destabilize the discussion, mislead their interlocutors, and thus damage the good name of a person or group. The article describes the phenomenon of trolling and its relationship with disinformation, focusing on the features, behaviors and effects of such activities.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue1 (16)
dc.description.physical7-18
dc.description.versionfinal_published
dc.identifier.doi10.4467/25442554.MBK.24.001.19938
dc.identifier.eissn2544-2554
dc.identifier.issn2451-1986
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/970
dc.identifier.weblinkhttps://ejournals.eu/czasopismo/media-biznes-kultura/artykul/trolle-jako-kreatorzy-dezinformacji-analiza-zjawiska
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pbn.affiliationnauki o komunikacji społecznej i mediach
dc.rightsCC-BY
dc.rights.questionYes_rights
dc.share.articleOPEN_JOURNAL
dc.subject.endisinformation
dc.subject.enmedia
dc.subject.entrolls
dc.subject.enfake news
dc.subject.eninternet
dc.subject.pldezinformacja
dc.subject.plmedia
dc.subject.pltrolle
dc.subject.plfake news
dc.subject.plinternet
dc.swps.sciencecloudsend
dc.titleTrolle jako kreatorzy dezinformacji. Analiza zjawiska
dc.title.alternativeTrolls as creators of disinformation. Analysis of the phenomenon
dc.title.journalMedia Biznes Kultura
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle