Humane entrepreneurship model: Does morality of entrepreneurs matter?

StatusVoR
cris.lastimport.scopus2025-04-10T03:14:18Z
dc.abstract.enWhat is the relationship between morality and entrepreneurship? Previous research suggests that (a) morality is a set of tools for promoting cooperation (morality-as-cooperation [MAC]), and (b) entrepreneurs succeed in part by fostering cooperation in their business. We argue that MAC is able to explain why moral entrepreneurs are more successful than immoral entrepreneurs—because they are better able to solve problems of cooperation. We provide evidence of the seven MAC principles at work in business. Further, we propose a future research using the Humane Entrepreneurship Model should have to incorporate Cooperative Orientation and the MAC Questionnaire should be used to assess morality in entrepreneurship.
dc.abstract.plJaki jest związek między moralnością a przedsiębiorczością? Dotychczasowe badania sugerują, że (a) moralność to zestaw narzędzi promujących współpracę (moralność jako współpraca [MAC]), a (b) przedsiębiorcy odnoszą sukces częściowo poprzez wspieranie współpracy w swoim biznesie. Argumentujemy, że MAC może wyjaśnić, dlaczego przedsiębiorcy moralni odnoszą większe sukcesy niż przedsiębiorcy niemoralni – ponieważ lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów współpracy. Przedstawiamy dowody na działanie siedmiu zasad MAC w biznesie. Ponadto proponujemy, aby przyszłe badania z wykorzystaniem Modelu Przedsiębiorczości opartej na Wartościach uwzględniały Orientację Kooperacyjną, a Kwestionariusz MAC był używany do oceny moralności w przedsiębiorczości.
dc.affiliationWydział Nauk Humanistycznych w Warszawie
dc.affiliationInstytut Nauk Humanistycznych
dc.contributor.authorLandowska, Alina
dc.contributor.authorPiana, Bice Della
dc.contributor.authorFeola, Rosangela
dc.date.access2023-11-15
dc.date.accessioned2023-11-15T09:42:08Z
dc.date.available2023-11-15T09:42:08Z
dc.date.created2020
dc.date.issued2020-12-18
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.issue3-4
dc.description.physical177-198
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume1
dc.identifier.doi10.1080/26437015.2020.1850156
dc.identifier.eissn2643-7023
dc.identifier.issn2643-7015
dc.identifier.urihttps://share.swps.edu.pl/handle/swps/156
dc.identifier.weblinkhttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/26437015.2020.1850156?scroll=top&needAccess=true
dc.languageen
dc.pbn.affiliationnauki o kulturze i religii
dc.rightsClosedAccess
dc.rights.explanationdostęp zamknięty
dc.rights.questionNo_rights
dc.share.articleOTHER
dc.subject.enmorality-as-cooperation
dc.subject.enhumane entrepreneurship
dc.subject.enentrepreneurship
dc.subject.enmorality
dc.subject.enculture
dc.subject.plmoralność-jako-kooperacja
dc.subject.plprzedsiębiorczość oparta na wartościach
dc.subject.plprzedsiębiorczość
dc.subject.plmoralność
dc.subject.plkultura
dc.swps.sciencecloudnosend
dc.titleHumane entrepreneurship model: Does morality of entrepreneurs matter?
dc.title.journalJournal of the International Council for Small Business
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typeArticle