Między dłonią a światem: rzemiosło jako poiesis
Między dłonią a światem: rzemiosło jako poiesis
StatusPost-Print
Alternative title
Authors
Rosińska, Monika
Monograph
Monograph (alternative title)
Date
Publisher
Journal title
Konteksty: Polska Sztuka Ludowa
Issue
Volume
Pages
Pages
DOI
ISSN
1230–6142
ISSN of series
Weblink
Access date
2025-07-01
Abstract PL
Artykuł podejmuje próbę reinterpretacji rzemiosła jako formy ucieleśnionego poznania, osadzając je w szerokim rozumieniu poiesis jako twórczego aktu ujawniania i stawania się. Wychodząc od etymologii pojęć ars, techne i poiesis, autor(ka) analizuje napięcia między wiedzą techniczną a intuicyjnym działaniem, ukazując ich filozoficzne oraz antropologiczne implikacje. Druga część tekstu przybliża między innymi koncepcje Heideggera, Sennetta, Ingolda i Deweya, zestawiając je z przykładami współczesnych praktyk rzemieślniczych i projektowych. W trzeciej części rzemiosło zostaje przedstawione jako forma ucieleśnionego poznania – rytmicznego, relacyjnego i opartego na dialogu z materią. Artykuł wskazuje, że robienie może być traktowane jako akt poznawczy, a rzemiosło jako nieoczywiste narzędzie antropologicznej refleksji.
Abstract EN
This article offers a reinterpretation of craft as a form of embodied knowledge, framing it within a broad understanding of poiesis as a creative act of revealing and becoming. Starting with the etymology of ars, techne, and poiesis, the author explores tensions between technical knowledge and intuitive making, highlighting their philosophical and anthropological implications. The second part discusses selected concepts by Heidegger, Sennett, Ingold, and Dewey, placing them in dialogue with contemporary artistic and design-based craft practices. The final section presents craft as a form of embodied, rhythmic, and relational knowledge – grounded in material dialogue. The article argues that making can be seen as a mode of knowing, and that craft may serve as an unconventional tool of anthropological inquiry.